Advertising as an Indicator of Entrepreneurship Development in Central Asia in the Late 19th and Early 20th Centuries: The Alcohol Market
DOI:
https://doi.org/10.52575/2687-0967-2025-52-3-662-673Keywords:
advertising, alcohol market, commerce, merchants, Central Asia, guidebook, advertisementAbstract
This paper examines the formation of the alcohol market in Central Asia in the late 19th and early 20th centuries in the context of the spread of printed commercial advertising. The author used published informational and reference materials (guides, reference books, address calendars) as sources. The text and visual parts of the advertisements placed in these publications reveal the characteristic features of the development of the entrepreneurship sphere that is non-traditional for the Muslim East. To achieve the research goal, general historical methods and tools of source analysis and social psychology were applied. The study allows us to conclude that due to illustrations, information and text content, merchant advertising is a unique source of data on the distinctive features of the modernization of the archaic feudal economy in Central Asian khanates during the dominance of the Russian Empire, as well as on the actors of this process.
Downloads
References
Список источников
Бодров-Повираев Н.И. 1908. Путеводитель-справочник по Оренбургу и Ташкентской железной дороге с расположенными на ней городами. Оренбург, Паровая типо-литография Дворжец, 120 с.
Варенцов Н.А. 2011. Слышанное. Виденное. Передуманное. Пережитое. Вступ. статья, сост., подг. Текста и коммент. В.А. Любартовича и Е.М. Юхименко. Москва, Новое литературное обозрение, 848 с.
Гейер И.И. 1901. Путеводитель по Туркестану (с двумя картами и одним портретом). Изд. I. Ташкент, Типо-литография В.М. Ильина, 316 с.
Гейер И.И. 1908. Весь Русский Туркестан. Ташкент, Туркестанское товарищество печатного дела, 435 с.
Гейер И.И. 1909. Туркестан. Изд. второе, исправленное и дополненное автором. Ташкент, Туркестанское товарищество печатного дела, 406 с.
Дмитриев-Мамонов А.И. 1913. Путеводитель по Туркестану и железным дорогам Средне-Азиатской и Ташкентской. Изд. 6. Санкт-Петербург, Типография И. Шурухта, 552 с.
Добросмыслов А.И. 1912. Ташкент в прошлом и настоящем: исторический очерк. Ташкент, Электропаровая типо-литография О.А. Порцева, 520 с.
Марков Е.Л. 1901. Россия в Средней Азии. Очерки путешествия по Закавказью, Туркмении, Бухаре, Самаркандской, Ташкентской и Ферганской областям, Каспийскому морю и Волге. В 2-х томах и 6-и частях. Т. 1. Санкт-Петербург, Типография М.М. Стасюлевича, 545 с.
Перехвалил. 1907. Туркестанский скорпион, 5: 16 с.
Справочник и адрес-календарь Самаркандской области. Издание Самаркандского областного статистического комитета. 1899. Самарканд, Типография Белобородова, 294 с.
Список литературы
Абдрахманов К.А. 2021. Коммерческая реклама оренбургских купцов в пореформенный период (последняя четверть XIX ‒ начало XX в.). Исторический бюллетень, т. 4, 4: 14‒26.
Баранова Е.В. 2014. Развитие лекарственной и аптечной рекламы в периодической печати (на материалах тамбовской прессы начала XX в.). Социально-экономические явления и процессы, 4(62): 115‒120.
Жилякова Н.В. 2008. Рекламная политика томских изданий конца XIX в. Вестник Томского государственного университета. Филология, 1(2): 96‒110.
Илива М.Н. 2020. Реклама как исторический источник. Причерноморье. История. Политика. Культура, 30: 72‒76.
Кирцнер И.М. 2001. Конкуренция и предпринимательство / Пер. с англ. под ред. проф. А.Н. Романова. Москва, Юнити-Дана, 239 с.
Лейман И.И. 2023. Зарождение рекламы в российской провинции (на примере купеческих объявлений в «Вологодских губернских ведомостях» во второй трети XIX в.). Уральский исторический вестник, 3(80): 175‒181.
Лигенко Н.П. 2019. Реклама как новое стратегическое направление в предпринимательской деятельности Камско-Вятского региона в конце XIX ‒ начале XX в. Вопросы истории, 12–4: 116‒136.
Логиновская А.В. 2015. Наружная реклама в дореволюционном Барнауле. PR и реклама в изменяющемся мире: региональный аспект, 13: 167‒172.
Лужанская Е.С. 2014. Исторический анализ газетной рекламы в начале XX века на территории Кыргызстана. Вестник кыргызско-российского славянского университета, т. 14, 3: 50‒52.
Михайлова А.Е. 2024. Реклама как исторический источник по истории предпринимательства: по материалам самарских газет и справочных изданий второй половины XIX ‒ начала XX века. Исторический поиск, т. 5, 4: 95‒106.
Пухарева Т.В. 2007. История коммерческой рекламы дореволюционной Удмуртии. Сервис PLUS, 3: 59‒62.
Сухотерин Д.Я. 2012. Массовая культура и реклама в России: взаимовлияние феноменов на рубеже XIX‒XX веков (на примере журнала «Нива»). Культура и цивилизация, 2–3: 51‒64.
References
Abdrakhmanov К.А. 2021. Commercial Advertising of Orenburg Merchants During the Post-Reform Period (The Last Quarter of the 19th – Early 20th Century). Historical Bulletin, vol. 4, 4: 14‒26 (in Russian).
Baranova E.V. 2014. Development of Medicinal and Pharmaceutical Advertising in Periodicals (On Materials of the Tambov Press of the Beginning of the XXth Century). Sotsial'no-ekonomicheskie yavleniya i protsessy, 4(62): 115‒120 (in Russian).
Zhilyakova N.V. 2008. Advertising Policy of Tomsk Publications at the End of the 19th Century. Tomsk State University Journal of Philology, 1(2): 96‒110 (in Russian).
Iliva M.N. 2020. Advertising as a Historical Source. Prichernomor'e. Istoriya. Politika. Kul'tura, 30: 72‒76 (in Russian).
Kirtsner I.M. 2001. Konkurentsiya i predprinimatel'stvo [Competition and Entrepreneurship]. Moscow, Yuniti-Dana, 239 (Kirzner I.M. 1973. Competition and Entrepreneurship. Chicago, University of Chicago Press, 256).
Leyman I.I. 2023. The Origin of Advertising in the Russian Province (By the Example of Merchant’s Announcements in the “Vologda Provincial Gazette” of the Second Third of the 19th Century). Ural'skiy istoricheskiy vestnik, 3(80): 175‒181 (in Russian).
Ligenko N.P. 2019. Advertising as a New Strategic Direction in Entrepreneurial Activity in the Kama-Vyatka Region in the Late 19th – Early 20th Centuries. Voprosy istorii, 12–4: 116‒136 (in Russian).
Loginovskaya A.V. 2015. Outdoor Advertising in Prerevolutionary Barnaul. PR i reklama v izmenyayushchemsya mire: regional'nyy aspekt, 13: 167‒172 (in Russian).
Luzhanskaya E.S. 2014. Historical Analysis of Newspaper Advertising in the Early XX Century on the Territory of Kyrgyzstan. Vestnik kyrgyzsko-rossiyskogo slavyanskogo universiteta, vol. 14, 3: 50‒52 (in Russian).
Mikhailova A.E. 2024. Advertisement as a Historical Source on the History of Entrepreneurship: Based on the Materials of Samara Newspapers and Reference Publications of the Second Half of the XIX – Early XX Century. Historical Search, vol. 5, 4: 95‒106 (in Russian).
Pukhareva T.V. 2007. History of Commercial Advertising in Pre-Revolutionary Udmurtia. Servis PLUS, 3: 59‒62 (in Russian).
Sukhoterin D.Ya. 2012. Mass Culture and Advertising in Russia: Interference of Phenomena at the Turn of the XIX–XX Centuries (By the Example of "Niva" Magazine). Kul'tura i tsivilizatsiya, 2–3: 51‒64 (in Russian).
Abstract views: 0
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2025 Via in tempore. History and political science

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
