Specificity of urban life in the province of Palestine in the era of Late Antiquity
DOI:
https://doi.org/10.52575/2687-0967-2021-48-2-272-283Keywords:
Late antiquity, the province of Palestine, city, polyethnicity, polyconfessionalism, multilingualism, trade, education, ancient traditionsAbstract
The purpose of the article is to study the features of urban life in the late antique period. It is one of the key aspects of a topical theme in historical literature nowadays. The territory of the province of Palestine as important for the empire was chosen as a geographical framework. The presentation of the material is built using narrative, comparative-historical, historical-genetic, synchronous and diachronic methods. The result of the study was the identification of such features of urban life as polyethnicity, polyconfessionalism, multilingualism, active trade, a certain level of education of city residents, the preservation of some ancient traditions and their coexistence with the Christian manner of life. It is concluded that at this time the life in the cities was active and the «fading» of the rhythm of urban life was characteristiconly at the end of the period. From an academic point of view, the results can provide a significant understanding of the late antiquity, from an applied point of view, it can help to look at the modern situation in Palestine from a different angle.
Downloads
References
Беневич Г.И. 2015. Св. Кирилл Иерусалимский и борьба за возвышение Иерусалимской кафедры в IV в. В: Научная сессия ГУАП (Санкт-Петербургский государственный университет аэрокосмического приборостроения). Сборник докладов. В 3-х частях. СПб.: 75–85.
Болгов Н.Н. 2009. Поздняя античность: история и культура. Белгород, 88.
Болгов Н.Н. 2014. Ранневизантийская Газа в Палестине: город и его писатели. В: Античная древность и средние века. Вып. 42: 38–52.
Болгов Н.Н., Агаркова Ю.Н. 2013. К истории Кесарии Палестинской в ранневизантийское время. В: Кондаковские чтения IV. Белгород: 78–83.
Болгова А.М. 2011. Хорикий из Газы: античная риторика как форма для византийской школы. В: Научные ведомости. Серия История. Политология. Экономика. Информатика. № 1 (96). Вып. 17: 48–53.
Болгова А.М., Болгов Н.Н. 2018. Ранневизантийская школа: античное и христианское (по Хорикию из Газы). В: Европейские традиции высшей школы в России: от доуниверситетской модели к университетам. Великий Новгород: 185–193.
Бузанакова О.В. 2017. Кесария Палестинская в III–V вв.: выпускная квалификационная работа: 44.03.05. Белгород, 103.
Ващева И.Ю. 2005. Кесария Палестинская в III – первой половине VII вв. В: Вестник ННГУ им. Н.И. Лобачевского. Серия История. Вып. 1 (4): 13–25.
Ващева И.Ю. 2009. Концепция поздней античности в современной исторической науке. В: Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского. № 6 (1): 220–231.
Ващева И.Ю. 2017. Средиземноморский мир в эпоху поздней античности и раннего средневековья. Нижний Новгород, 46.
Иероним. 1884. Творения блаженного Иеронима Стридонского. в 17-ти томах. Ч. 2. Письма № 44–86. Киев, тип. И.И. Чоколова, 430.
Кирилл Иерусалимский. 2010. Святитель Кирилл, архиепископ Иерусалимский. Поучения огласительные и тайноводственные. М., Благовест, 352.
Кондратьев С.П. (ред.). 1996. Прокопий Кесарийский. Война с готами. О постройках. М., Арктос, 917.
Курбанов А.В. 2018. Повседневная жизнь ранневизантийской палестинской киновии: на примере Газского монастыря аввы Серида: дисс. канд. ист. наук: 07.00.03. Белгород, 247.
Курбатов Г.Л. 1962. Ранневизантийский город (Антиохия в IV веке). Л., Изд-во Ленингр. ун-та, 286.
Лопатина М.Ю. 2017. Современная зарубежная историография истории Поздней античности и Ранней Византии (1990–2015 гг.). Белгород, 104.
Манохин Я.В. 2018. Ранневизантийская Газа – христианский интеллектуальный центр: дисс. канд. ист. наук: 07.00.03. Белгород, 254.
Помяловский И. (ред.). 1885. Кирилл Скифопольский. Житие св. Саввы Освященного, составленное св. Кириллом Скифопольским в древнерусском переводе. В: Палестинский патерик. Вып.1. СПб., 155.
Помяловский И. (ред.). 1898. Кирилл Скифопольский. Житие иже во Святых отца нашего Евфимия Великого. В: Палестинский патерик. Вып. 2. СПб., 108.
Созомен. 1851. Эрмий Созомен Саламинский. Церковная история. СПб., Типография Э. Фишера, 636.
Сухова Ж.М. 2020. У истоков армянской общины в Иерусалиме в период Поздней Античности (начало V – первая половина VII вв.). В: Исторические типы человеческих сообществ: материалы I Всероссийской студенческой научной конференции «Исторические типы человеческих сообществ» (29 февраля – 1 марта). Казань: 38–43.
Тимофеев М.А. (ред.). 1993. Феодорит Киррский. Церковная история. М., Росспэн, 240.
Уоттс Э. 2019. Образование в поздней античности. Общение, мысль и социализация. В: HYPOTHEKAI. Вып. 3: 306–338.
Чехановец Я.М. 2006. «Marnas victus est a Christo». К вопросу о христианизации древней Газы. В: Мнемон. Вып. 5. СПб.: 419–454.
Ashkenazi Y. 2004. Sophists and Priests in Late Antique Gaza According to Choricius the Rhetor. In: Christian Gaza in late antiquity. Leiden, Brill: 195–208.
Cotton H.M., Di Segni L., Eck W. et al. 2011. Corpus Inscriptionum Iudaeae/Palestinae. Volume II: 1121–2160. Berlin/Boston, Walter de Gruyter GmbH & Co. KG, 918.
Cotton H.M., Di Segni L., Eck W. et al. 2012. Corpus Inscriptionum Iudaeae/Palestinae. Volume I: Jerusalem. Part 2: 705–1120. Berlin/Boston, Walter de Gruyter GmbH & Co. KG, 575.
Cotton H.M., Di Segni L., Eck W. et al. 2014. Corpus Inscriptionum Iudaeae/Palestinae. Volume III: 2161–2648. Berlin/Boston, Walter de Gruyter GmbH & Co. KG, 738.
Downey G. 1963. Gaza in the Early Sixth Century. Norman, University of Oklahoma Press, XV, 172.
Jones A.H.M. 1940. The Greek City from Alexander to Justinian. Oxford, 393.
Levine L. 1975. Caesaria under Roman Rule. Leiden, Brill, 320.
Maxwell J.L. Rhetoric and society: Contexts of public speaking in Late antique Antioch. In: Christianization and Communication in Late Antiquity: John Chrysostom and his Congregation in Antioch. Cambridge University Press, 2006. P. 42–64.
Meyer M.A. 1907. A History of the City of Gaza. New York, 182.
Sivan H. 2008. Palestine in Late Antiquity. Oxford, New York, 322.
Tchekhanovets Y. 2018. The Caucasian Archaeology of the Holy Land: Armenian, Georgian and Albanian communities between the fourth and eleventh centuries CE. Leiden – Boston, Brill, 307.
Walker P. 1990. Holy City Holy Places? Christian attitudes to Jerusalem and the Holy Land in the 4th century. Oxford, OUP: 86–89.
Warland R. 1999. Die Mosaikkarte von Madaba und ihre Kopie in der Sammlung des Archäologischen Instituts der Universität Göttingen. In: Georgia Augusta. Band. 71. Freiburg, Sonderdrucke aus der Albert-Ludwigs Universität Freiburg: 41–48.
Abstract views: 533
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2021 Via in tempore. History and political science
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.