Communication Strategies of Election Campaigns in Modern Russia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52575/2687-0967-2024-51-4-1044-1055

Keywords:

communication strategies, political communication, election campaign, social networks, new media

Abstract

The article highlights the forms of communication strategies used by Russian politicians in election campaigns. The author describes modern forms of communication strategies based on new media and social networks and compares the effectiveness of new and traditional media in political messaging during election campaigns. The researcher’s contribution to science lies in the development of language types used by politicians in the election process. In this study, the hypothesis of similarity between social network users is considered erroneous, since their political preferences are not the same. The users’ age and social affiliation differ, which means that a politician needs to shape individual election messages for each group separately. The study identifies the basic elements and models of pre-election political communication. Political communication management is a complex process that includes strict adherence to the sequence of management stages and timely transition between them, on the one hand, and effective implementation of all necessary technological processes for each type of political communication at each stage, on the other. Correct communication management certainly serves as a basis for increasing its effectiveness and, therefore, is a guarantee of successful and conflict-free achievement of its main goals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alexei Т. Shukurov, N.I. Lobachevsky Nizhny Novgorod State University

Candidate for the Degree of Candidate of Sciences in Politics

E-mail: esmira2001@mail.ru

References

Алиев Дж.Ф., Саркисов В.Э. 2023. Управление политическими коммуникациями.

Практические аспекты управления стратегической политической коммуникацией. Государственное и муниципальное управление. Ученые записки, 4: 139–150.

Гаман-Голутвина О.В., Сморгунов Л.В. 2023. Политическое в пространстве турбулентного мира. Полис. Политические исследования, 1: 34–42.

Грачев М.Н. 2024. Политическая коммуникация: теоретические концепции, модели, векторы развития: Монография. Москва, Прометей, 328 с.

Гринберг Т.Э. 2019. Тенденции развития избирательных коммуникаций: электоральные исследования, стратегии, интернет-технологии. Журнал Российская школа связей с общественностью, 14: 47–58.

Канашина С.В. 2017. Интернет-мем и политика. Политическая лингвистика. УрГПУ. 1: 69–73.

Лескова И.В., Зязин С.Ю. 2023. Стратегические задачи политической коммуникации и информационных операций. Экономика и управление: научно-практический журнал. 3: 123–128.

Матвеева Е.В. 2023. Интернет-коммуникации политиков Кузбасса на примере избирательной кампании – 2023. Политические институты и процессы в России в условиях современной международно-политической напряжённости: сборник материалов научно-практической конференции Донецкого регионального отделения РАПН. Под ред. О.В. Онопко. Донецк: ДГУ: 135–139.

Напалкова И.Г., Казакова М.Н. 2023. Неформальная политическая коммуникация в современных избирательных кампаниях. Журнал Гуманитарные и политико-правовые исследования, 2(21): 42–57.

Родионова М.Е., Еременко И.В. 2023. Коммуникации и информационные технологии в избирательных кампаниях зарубежных лидеров. Научный журнал «Вопросы медиабизнеса», 2: 31–38.

Румянцев М.Л. 2024. Политическая коммуникация и использование медиа-технологий в избирательных кампаниях. Социальные и гуманитарные исследования современности на международном и национальном уровне. Сборник научных статей. ред. А.Ю. Нагорновой. Ульяновск, Издательство «Зебра». 253–255.

Скребцова Т.Г. 2017. Речевое воздействие и манипулирование. Прикладная и компьютерная лингвистика. Под редакцией И.С. Николаева, О.В. Митрениной, Т.М. Ландо. Москва, УРСС: 294–308.

Соловьев А.И. 2023. Политические инновации: очевидные смыслы и неочевидность реальности. Полис. Политические исследования. 5: 120–140.

Соловьев А.И. 2004. Политические коммуникации: Учеб. пособие для студентов вузов. [Петрунин Ю.Ю. и др.]; под ред. А.И. Соловьева. Москва, Аспект Пресс, 332 с.

Спорова И.П. 2023. Политический медиадискурс: проблемы манипуляции. Актуальные вопросы филологии и лингводидактики: современные тенденции и перспективы развития: сборник научных статей всероссийской научно-практической конференции с международным участием. Под ред. В.Л. Михеева. Санкт-Петербург, РГГМУ: 103–109.

Тимофеева Л.Н. 2009. Политическая коммуникативистика: проблемы становления. Полис: Политические исследования. 5: 41–54.

Тимофеева Л.Н. 2012. Политическая коммуникативистика: теория, методология и практика. Под. ред. Л.Н. Тимофеевой. Москва, РОССПЭН, 327 с.

Шукюров А.Т. 2024. Проблема политической коммуникации в условиях новых медиа. Via in tempore. История. Политология, НИУ БелГУ. 51(2): 503–510.

Щурина Ю.В. 2014. Интернет-мемы: проблема типологии. Вестник Череповецкого государственного университета. ЧГУ. 6: 84–89.

Эбзеева Ю.Н., Логинова П.Г. 2024. Коммуникативные особенности модели политической медиакоммуникации лидера французской партии «Национальное объединение» Дж. Барделла (риторико-стилистическая специфика). Современная коммуникативистика. Москва, «ИНФРА-М». 3(97): 56–62.

Lippman W. 1922. Public Opinion. The Macmillan Company. N.Y: 163 p.


Abstract views: 17

Share

Published

2024-12-28

How to Cite

ShukurovA. Т. (2024). Communication Strategies of Election Campaigns in Modern Russia. Via in Tempore. History and Political Science, 51(4), 1044-1055. https://doi.org/10.52575/2687-0967-2024-51-4-1044-1055

Issue

Section

Topical issues of political science