On the Way to “Prescribed” Orthodoxy: The Phenomenon of Confessionalization in Early Modern European and Russian History and Historiography
DOI:
https://doi.org/10.52575/2687-0967-2024-51-4-923-933Keywords:
Middle Ages, Early Modern, Tradition, Custom, Orthodoxy, State, Church, Confessionalization, RussiaAbstract
The process of formation of early modern states, which stretched for more than three centuries, included the transformation of not only the political, social and economic spheres of life in the European state and society, but also the religious and ideological sphere. In that field of interaction between the state, church and society, and at that time, a curious phenomenon was born, which was described as ”confessionalization” in German historiography of the 3d quarter of the 20th century. This original concept quickly won its place under the sun and became quite popular in German historical science. It penetrated into Russian historiography with the beginning of the new millennium. In this article, the author examines this historical, political, social, religious and cultural phenomenon as an integral and inseparable part of the transformation of the medieval state and society into an early modern one and the peculiarities of its study in European and especially in modern Russian historical science.
Downloads
References
Бельцер А.А. 2020. Раннее Новое время: размышления о границах периода (по материалам конференции). Средние века. Исследования по истории Средневековья и раннего Нового времени. Москва, Наука, Вып. 81(2): 146–159.
Всемирная история. 2013. Мир в раннее Новое время. Т. 3. Москва, Наука, 854 с.
Дмитриев М.В. 2012. «Православная конфессионализация» в Восточной Европе во второй половине XVI века. Дрогобицький краеєзнавчий збiрник. Дрогобич: Коло, Вип. XVI: 133–152.
Дмитриева О.В. 2009. О периодизации, модернизации и книжном тиснении. Средние века. Исследования по истории Средневековья и раннего Нового времени. Москва, Наука. Вып. 70(1–2): 122–129.
Зуев И.В. 2011. Проблема «социального дисциплинирования» в немецкой деревне XVI–XVII вв. в работе Матиаса Вебера. Известия ПГПУ им. В.Г. Белинского. 23: 412–416.
Каменский А.Б. 1999. Российская империя в XVIII веке: традиции и модернизация. Москва, Новое литературное обозрение. 328 с.
Корзо М.А. 2003. Проблемы нравственного реформирования общества в эпоху раннего Нового времени. Этическая мысль. 4: 89–102.
Крылов А.О. 2013. Четьи-Минеи митрополита Димитрия Ростовского (к вопросу о конфессионализации в России рубежа XVII–XVIII вв.). Вестник Московского университета. Сер. 8. История. 1: 51–62.
Прокопьев А.Ю. 2004. Введение. Реформация, Контрреформация, Конфессионализация. В кн.: Конфессионализация в Западной и Восточной Европе в раннее Новое время: Доклады русско-немецкой конференции 14–16 ноября 2000 г. Санкт-Петербург, Алетейя: 5–30.
Прокопьев А.Ю. 2008. Германия в эпоху религиозного раскола. 1555–1648. Санкт-Петербург, Изд-во С.-Петерб. ун-та, 483 с.
Согомонов А.Ю., Уваров П.Ю. 2001. Открытие социального (парадокс XVI века). В кн.: Одиссей. Человек в истории. Москва, Наука: 199–215.
Сукина Л.Б. 2014. Концепция «конфессионализации» – одна из возможных парадигм изучения русской истории XVI–XVII веков? Вестник СПбГУ. Сер. 17. Вып. 2: 115–119.
Сукина Л.Б. 2021. Поздняя осень русского Средневековья. Очерки культурной истории Московского государства (XVI–XVII вв.). Москва, Санкт-Петербург, Центр гуманитарных инициатив. 359 с.
Хондзинский П.В. 2015. «Поле» конфессионализациии: опыт приложения теории к русской духовной традиции. Вестник ПСТГУ. II. История. История Русской Православной Церкви. Вып. 2(63): 9–17.
Щеглов А.Д. 2017. Реформация в Швеции: события, деятели, документы. Москва – Санкт-Петербург, Центр гуманитарных дисциплин, 384 с.
Braudel F. 1974. The Mediterranean and the Mediterranean World in the Age of Philip II. Vol. II. London: Harper & Row, 1375 p.
Brewer J. 1989. The Sinews of Power. War, Money and the English State, 1688–1783. London, Unwin Hyman, 253 p.
Brewer J., Hellmuth E. 1999. Introduction. Rethinking Leviathan: The Eighteenth-Century State in Britain and Germany. Oxford & New York: Cambridge University Press, 1–22.
Brűning A. 2008. Confessionalization in the Slavia Orthodoxa (Belorussia, Ucraine, Russia)? – Potential and Limits of a Western Historiographical Concept in Religion and the Conceptual Boundary. Central and Eastern Europe. Encounter of Faiths. New York: Palgrave MacMillan, 66–97.
Chaunu P. 1966. La civilisation de l'Europe classique. Paris: Arthaud, 705 p.
DeVries K. 1998. Gunpowder Weaponry and the Rise of the Early Modern State in War in History. № 5(2), 127–145.
Downing B.M. 1988. Constitutionalism, Warfare, and Political Change. Early Modern Europe in Theory and Society. Vol. 17. № 1 (Jan), 7–56.
Eder K. 1949. Die Kirche im Zeitalter des konfessionellen Absolutismus (1555–1648). Wien: Herder Verlag, XVII. 459 p.
Henshall, N. 1992. The Myth of Absolutism: Change & Continuity in Early Modern European Monarchy. London & New York, Longman, 245 p.
Kollmann N.S. 2012. Crime and Punishment in Early Modern Russia. Cambridge, Cambridge University Press, 504 p.
Lotz-Heumann U. 2008. Confessionalization. Reformation and Early Modern Europe: A Guide to Research. Kirksville: Truman State University Press, 136–160.
Lotz-Heumann U., Pohlig M. 2007. Confessionalization and Literature in the Empire, 1555–1700. Central European History. Vol. 40. № 1 (Mar.), 35–61.
MacKenney R. 2002. Sixteenth Century Europe. Expansion and Conflict. London: Macmillan, 393 p.
Morrisey N. 2015. Confessionalism and Conversion in the Reformation [Электронный ресурс]. URL: https://centaur.reading.ac.uk/40746/
Oestreish G. 1969. Strukturprobleme des europäischen Absolutismus. Vierteljahrschrift fűr Sozial- und Wirtschaftsgechichte. Bd. 55, 329–347.
Reformation and Early Modern Europe: A Guide to Research. 2008. Kirksville: Truman State University Press, 456 p.
Reinhard W. 1983. Zwang zur Konfessionalisierung? Prolegomena zu einer Theorie der konfessionalen Zeitalters. Zeitschrift fur Historische Forschung. Bd 10, 257–278.
Roberts M. 1967. The Military Revolution, 1560–1660. Roberts M. Essays in Swedish History. London, 195–225.
Roscher W. 1847. Umrisse zur Naturlehre der drei Staatsformen // Allgemeine ZeitSchrift fűr Geschichte. # 7, 79–88, 322–365, 436–473.
Schilling H. 1988. Aufbrush und Krise. Deutschland 1517–1648. Berlin: Siedler Verlag, 507.
Schilling H. 1988. Die Konfessionalisierung im Reich. Religioser und gesellschaftlicher Wandel in Deutschland zwischen 1555 und 1620. Historische Zeitschrift. № 246, 1–45.
Schilling H. 1992. Religion, Political Culture and the Emergence of Early Modern Society. Essays in German and Dutch History. Leiden: Brill, 434 p.
Schmidt H.R. 1992. Konfessionalisierung im 16. Jahrhundert. München; Oldenbourg, 153 p.
Schmidt H.R. 1997. Sozialdisziplinierug? Ein Plädoyer fűr das Ende des Etatismus in der Konfessionalisierungsforschung. Historisch Zeitschrift. Band 265, 639–682.
Zeeden E. 1958. Grundlagen und Wege der Konfessionsbildung in Deutschland im Zeildter der Glaubenskampfe. Historische Zeitschrift. № 185, 249–299.
Zeeden E.W. 1985. Konfessionsbildulg: Studien zur Reformation, Gegenreformation und katolische Reform. Stuttgart: Klett-Gotta Verlag, 391 p.
Zeeden E.W. 1956. Zeittalter der europäischen Glaubenskäpfe, Gegenreformation und katholische Reform. Saeculum. Jahrbuch für Universalgeschichte. VII. Heft 3, 321–368 p.
Abstract views: 28
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2024 Via in tempore. History and political science

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.