To the History of the Study of Ancient Christianity in Syria
DOI:
https://doi.org/10.52575/2687-0967-2024-51-4-805-812Keywords:
Syria, Christianity, Antioch, Edessa, historiography, churchAbstract
The paper attempts to outline the historiography of the history of Christianity and the ancient church in Syria in the pre-Nicene period. For this purpose, the authors propose their own classification of microregions of historical Syria in the Roman and Early Byzantine period, taking into account the existing domestic and foreign historiographic traditions. A stream of foreign historiography is distinguished, which has acquired a positivistic character since the 19th century, replacing the apologetic approach. Nevertheless, the views of foreign researchers, as a rule, have largely been influenced by the confessional approach, mainly Protestant. In the domestic historiographic tradition, these problems have been dealt with much less. It is possible to single out only the Minsk school of studying ancient Christianity which was formed in the Soviet period but is still developing today. In addition, it is possible to mention only individual names of scientists who have either systematically or episodically addressed this issue. Among the individual topics and subjects of interest are the activities of the apostles in Syria, the role of Antioch and Edessa,
the role of the first bishops of the Antiochian church, as well as the lives of Syria’s saints. As a result of the research, the authors conclude that a fullfledged modern study of the history of Christianity and the church in pre-Nicene Syria has yet to be done.
Downloads
References
Акопян А. 1922. Введение в арамеистику и сириологию. Сергиев Посад, МДА, 752.
Альтхатиб Е. 2017. Социально-экономическое развитие Сирии в римский период (I–III вв. н. э.). Автореферат дисс. канд. ист. наук. Ставрополь, 23.
Бузанаков Ю.В. 2022. Ранневизантийская Антиохия: проблемы топографии и населения. Автореф. дисс. … канд. ист. наук. Белгород, 26.
Виппер Р.Ю. 1995. Рим и раннее христианство. В: Избранные сочинения. Т. 2. РостовнаДону, Феникс: 205–478.
Грушевой А.Г. 2013. Очерки экономической истории Сирии и Палестины в древности (I в. до н. э. – VI в. н. э.). Санкт-Петербург, Нестор-История, 380.
Евтухов И.О. 1991. Концепция человека поздней античности (запад Римской империи, V в. н. э.). Автореферат дисс. канд. ист. наук. Минск, 19.
Кириллов В.М. 2024. Лаодикея Приморская и ее округа в античное время. Автореф. дисс. канд. ист. наук. Белгород, 27.
Кольцов П.М., Кольцова К.П., Мургаев С.М. 2018. Религиозные мировоззрения народов Сирии в эллинистический и римский периоды. В: Вестник Калмыцкого университета, no. 2(38): 12–18.
Кольцов П.М., Сухейль Л. 2021. История распространения христианства в Сирии в I в. в контексте эллинистической культуры региона. В: Via in tempore. История. Политология, vol. 48, no. 4: 766–774.
Ленцевич О.М. 2001. Женщина в антично-христианской идеологии и церкви. Автореф. дисс. канд. ист. наук. Минск, 21.
Ленцевич О.М. 2021. Феномен женского мученичества в античном христианстве. В: Счастье не в награде за доблесть, а в самой доблести = Beatitudo nоn est virtutis praemium sed ipsa virtus: материалы междунар. науч. круглого стола, посвящ. 70-летнему юбилею проф. В.А. Федосика. Минск, БГУ: 133–138.
Макарий (Тайяр), архим. 1978. История Антиохийской Церкви от ее основания до нач. XX в. Дисс. Т. 1–2. Москва, МДА.
Пантелеев А.Д. 2017. Ранние мученичества. Переводы, комментарии, исследования. Санкт-Петербург, Гуманитарная Академия, 384.
Пантелеев А.Д. 2006. Религиозная терпимость и нетерпимость в Риме во II–III вв. В: Мнемон. Исследования и публикации по истории античного мира. Вып. 5: 407–420.
Пантелеев А.Д. 2004. Христианство в Римской империи во II–III вв. (к проблеме взаимоотношений новых религиозных течений и традиционного общества и государства). Автореф. дисс. канд. ист. наук. Санкт-Петербург, 22.
Парфенов В.Н. 2016. Долгое эхо Иудейской войны: Домициан и родственники Иисуса Христа «по плоти». В: Труды Саратовской православной духовной семинарии. Вып. Х: 164–182.
Парфенов В.Н., Литовченко Е.В. 2020. Апостол Павел в Иудее: последний визит. В: Via in Tempore. История. Политология, 47(4): 683–692.
Ренан Э. 1991. Апостол Павел. Москва, Терра, 240.
Ренан Э. 1991. Апостолы. Москва, Терра, 245, LXXVIII.
Саврей В.Я. 2012. Антиохийская школа в истории христианской мысли. Москва, МГУ, 230.
Свенцицкая И.С. 1987. Раннее христианство: страницы истории. Москва, Политиздат, 336.
Торканевский А.А. 2020. Христианство в Риме в I – середине II в. Минск, МДА, 231.
Федосик В.А. 2011. Мученичество в раннем христианстве: очерк исторического восприятия. Минск, БПЦ, 255.
Федосик В.А. 1992. Христианская Церковь в Римской империи в III – нач. IV в.: Автореф. дисс. д-ра ист. наук. в форме научного доклада. Минск, 51.
Федосик В.А., Торканевский А.А., Яновская В.В., Яновский О.А. 2012. Рим и христианские мученики (реалии античности и духовная традиция). Минск, БГУ, 171.
Шафф Ф. 2010. История христианской церкви. Т. 1: Апостольское христианство, 1–100 г. по Р.Х. Санкт-Петербург, Библия для всех, 585.
Шевырев С. Антиохийская Церковь. Санкт-Петербург, [б. и.], 122.
Шифман И.Ш. 1977. Сирийское общество эпохи принципата (I–III вв.). Москва, Наука, 312.
Adams S.A. 2008. Paul the Roman Citizen: Roman Citizenship in the Ancient World and its Importance for Understanding Acts 22: 22–29. In: Paul: Jew, Greek, and Roman. Leiden, Brill: 309–326.
Bremmer J.W., Niklas T., Puig A. 2016. Thecla: Paul's Disciple and Saint in the East and the West. Bristol, Peeters, 405 p.
Brent A. 2007. Ignatius of Antioch: A Martyr Bishop and the Origin of Episcopacy. L., Clark, 192 p.
Davis S.J. 2001. The Cult of Saint Thecla. Oxford: Oxford University Press, 304 p.
Desreumaux A. 1993. Histoire du roi Abgar et de Jésus. Turnhout, Brepols, 184 p.
Devreesse R. 1945. Le patriarcat d'Antioche depuis la paix de l'Eglise jusqu'à la conquête arabe. P., Gabalda, 340.
Downey G. 1961. A History of Antioch in Syria from Seleucus to the Arab Conquest. Princeton, University Press, 786 p.
Drijvers H.J.W. 1980. Cults and Beliefs at Edessa. Leiden, Brill, 205 p.
Dussaud R. 1927. Topographie historique de la Syrie antique et médiévale. P., Geuthner, 632 p.
Elliott N. 2004. The Apostle Paulʼs Self-Presentation as Anti-Imperial Performance. In: Paul and the Roman Imperial Order. Harrisburg – London – New York: Trinity Press International: 67–88.
Jones A.H.M. 1971. The Cities of the Eastern Roman Provinces. Oxford, UP, 595 p.
Kollmann B. 1998. Joseph Barnabas: Leben und Wirkungsgeschichte. Stuttgart, Verlag, 100.
Paul and the Roman Imperial Order. 2004. Ed. R. Horsley. Harrisburg; London; New York, Trinity Press International, 208 p.
Read-Wedderburn A. 2002. Paul and Barnabas: The Anatomy and Chronology of a Parting of the Ways. In: Fair Play: Diversity and Conflicts in Early Christianity. Essays in Honour of H. Räisänen. Leiden etc.: 291–310.
Rogers R. 2000. Theophilus of Antioch: The Life and Thought of a Second-Century Bishop. Lanham, Oxford, Lexington Books, 193 p.
Segal J.B. 1970. Edessa, «The Blessed City». Oxford, The Clarendon Press, 308 p.
Trevett Chr. 1992. A Study of Ignatius of Antioch in Syria and Asia. Lewiston, Edwin Mellen Press, 264 p.
Abstract views: 63
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2024 Via in tempore. History and political science

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.