Kefalaya. Gnostic Treatise by Evagrius of Pontus as One of the Sources of Origenistic Ideas of the IV Century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52575/2687-0967-2024-51-2-317-322

Keywords:

treatise, source, origenism, author, Evagrius

Abstract

Evagrius of Pontus interests us as a supporter of Origenism. «Kefalaya Gnostic» (γνωστικὰ Κεφάλαι) of the IV century is one of the works of Evagrius, which became a source of orenistic ideas. «Kefalaya Gnostic» – translated as «provisions on knowledge», consists of 6 books with 90 provisions (chapters). Initially, the theology of Evagrius originates in the Orthodox tradition of the Cappadocian fathers Basil the Great and Gregory the Theologian. The Evagrius ascetic system presented in this treatise is embedded in Neoplatonist cosmology. The first action of God, out of time, was the instantaneous creation of all through the first natural contemplation. By contemplating the corporeal nature, an ascetic can, by the grace of God, purify his mind so that he is able to contemplate disembodied beings… Having considered these conclusions easily, one can see that there is a very serious heterodoxy in the Evagrius system, which is synthesized with Neoplatonism, Stoicism, Christianity and even some unique Alexandrian elements. Anathemas against Origenism in the sixth century were directed mainly against the doctrines put forward in the «Kefalaya Gnostic».

 

Funding
The work was carried out without external sources of funding.

Author Biography

Anastasia D. Strzhalkovskaya, Belgorod State National Research University

Associate Professor of the Russian Language Department of Professional Speech and Intercultural Communication, Belgorod State National Research University,
Belgorod, Russia
E-mail: Strzhalkovskaya@bsu.edu.ru
ORCID: 0000-0001-5277-3812

References

Беневич Г.И. 2017. Евагрий Понтийский и палестинская философско-богословская традиция. ACTA ERUDITORUM. 24: 10–15.

Бунге Г., иером. 2005. Академия: Духовное учение Евагрия Понтийского об унынии. Рига, Изд-во Сретенского монастыря, 140 с.

Добротолюбие в русском переводе. Авва Евагрий. Москва, Типо-Литография И. Ефимова. Большая Якиманка. Собственный дом. 638 с.

Дунаев А.Г., Фокин А.Р. 2007. Евагрий Понтийский. Православная энциклопедия. Москва, «Сибирская Благозвонница». Том 16. 557 с.

Жизнь пустынных отцов. Творение пресвитера Руфина. Перевод с латинского священника М.И. Хитрова. 1898. Сергиев Посад, «Сибирская Благозвонница». 205 с.

История египетских монахов. Под. ред. Кулькова И.А. 2001. Москва, Издательство «ПСТБИ» 128 с.

Карташев А.В. 2008. Вселенские соборы. Минск, Изд. Белорусский Экзархат, Харвест, 639 с.

Кефалайя Гностическая. 2022. Перевод Калвесмаки Д. Париж. 512 с.

Мейендорф И.Ф. 2001. Введение в Святоотеческое Богословие. Минск, Изд-во Фонд «Христианская жизнь». 448 р.

О молитве Иисусовой: Поучения свт. Феофана Затворника. 2001. Москва, «Даниловский благовестник». 220 с.

Полное собрание творений святых Отцов Церкви и церковных писателей. 2007. Москва, Изд-во «Сибирская Благозвонница». 423 c.

Сидоров А.И. 1998. Древнехристианский аскетизм и зарождение монашества. Москва, «Сибирская Благозвонница». 135–137 c. 528 с.

Сидоров А.И. 2002. У истоков культуры святости: Памятники древнецерковной аскетической и монашеской письменности. Москва, Паломник. 478 с.

Творения аввы Евагрия. Аскетические и богословские трактаты. 1994. Пер. А.И. Сидорова. Москва, Изд-во Мартис. 362 с.

Творения преподобного отца нашего Нила Синайского. 2000. Москва, Изд-во «Московского Подворья Свято-Троицкой Сергиевой лавры». 179 с.

Циркин Ю.Б. 2003. История Библейских стран. Москва, Астрель. 577 с.

Шафф Филип. 2010. История Христианской Церкви. Санкт-Петербург, «Библия для всех». 558 с.

Яблонская О.В. 2017. К вопросу о споре Иеронима Стридонского и Руфина Аквилейского. Таврический научный обозреватель. 4 (21): 49–51.

Gombos St.C. 2012. Divine Providence in the Thought of Evagrius. Chicago.

Harmless William. 2004. Desert Christians: an Introduction to the Literature of Early Monasticism. Oxford New York, Oxford University Press.

Kephalaia Gnostika. Les six Centuriesdes Kephalaia Gnostika d’Evagre le Pontique. Ed. A. Guillaumont. 1958. Patrologia Orientalis. V. XXVIII. Fasc. 1. № 134. Paris.

Ó Laughlin M.W. 1987. Origenism in the Desert. Cambridge. Mass., 6–71 p.

Tischendorf C. 1860. Notitia editionis codicis bibliorum Sinaitici. Lpz., 76–122 p.


Abstract views: 17

Share

Published

2024-06-28

How to Cite

Strzhalkovskaya, A. D. (2024). Kefalaya. Gnostic Treatise by Evagrius of Pontus as One of the Sources of Origenistic Ideas of the IV Century. Via in Tempore. History and Political Science, 51(2), 317-322. https://doi.org/10.52575/2687-0967-2024-51-2-317-322

Issue

Section

Topical issues of world history