History of Alexandria in Early Byzantine Times in the Works of Zecharias of Mytilene
DOI:
https://doi.org/10.52575/2687-0967-2024-51-1-54-62Keywords:
Late Roman Empire, Early Byzantium, Alexandria, Zacharias of MytileneAbstract
The article is devoted to the study of the specifics of the reflection of the history of Alexandria in the early Byzantine period in the works of Zechariah Rhetor (Scholastic) of Mytilene. Zakaria's legacy includes seven works of different genres that form a single corpus. This author is one of the most famous representatives of the Ghaz Christian school of the late 5th – 1st half. VI centuries. The history of Alexandria is most vividly reflected in the works of Zachariah: the Christian polemical work in the form of an ancient dialogue «Ammonius», the pamphlet «Life of Severus», «Church History». The history of Alexandria in Early Byzantine times is of particular interest for studying the picture of regional centers existence in the context of significant changes that took place in state development and social life. Zechariah's works represent a unique synthesis of late antique sophistry, philosophy and the anti-Chalcedonian Christian tradition. A detailed study of the history of the city requires a careful reading of Zechariah's works, since his interpretation of the events and personalities of «Alexandrian history» is unique.
Downloads
References
Абдулманова И.В. 2022. Община филопонов в контексте христианизации интеллектуальной традиции Александрии конца V в. Кондаковские чтения – VII. Античность – Византия – Древняя Русь: Материалы VII Международной научной конференции. Белгород, 14–15 октября 2022 года. Белгород: Общество с ограниченной ответственностью Эпицентр: 54–59.
Болгова А.М. 2020. Гессий Иатрософист – интеллектуал в центре социальной сети. Византийский клуб. Альманах по итогам научной работы в 2020 г. Белгород: БелГУ: 48–51.
Болгов Н.Н., Болгова А.М. 2019. Александрийские школы V в. по «Философской истории» Дамаския. Иресиона. Античный мир и его наследие. Белгород. Вып. VI.: 105–136.
Болгов Н.Н., Болгова А.М., Денисова И.В., Бузанаков Ю.В. 2020. Образованность, школы, книжная культура в Восточном Средиземноморье в IV–VII вв. (Антиохия, Берит, Кесария, Газа). Via in tempore. История. Политология, 47 (4): 714–726.
Грацианский М.В. 2013. Захария Ритор. Православная энциклопедия. Т. 19: 702–703.
Дронова Я.А. 2022. «Аммоний» – последний диалог в античной традиции. Via in tempore. История. Политология, 49 (1): 64–69.
Дронова Я.А. 2023. Захария Схоластик (Ритор) в контексте ранневизантийской культуры. Дисс. … канд. ист. наук. Белгород, 232.
Кириллов В.М. 2016. Захария Митиленский о событиях 457 г. в Александрии. Классическая и византийская традиция. 2016. Материалы Х научной конференции. Белгород, 101–105.
Манохин Я.В. 2018. «Феофраст» и «Аммоний». Отражение ранневизантийской полемики между христианством и античным язычеством в литературном наследии риторской школы Газы. Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия: История. Политология. 45 (1): 29–34.
Руднева М.А. 2022. Волнения в ранневизантийской Александрии: убийство Протерия. Византийский «круг земель». Orbis terrarum Byzantinus…: Тезисы докладов XXIII Всероссийской научной сессии византинистов РФ, Судак, 24–30 октября 2022 года. Отв. редактор С.П. Карпов, редколлегия М.В. Грацианский, В.В. Майко. Симферополь: Общество с ограниченной ответственностью «Издательство Типография «Ариал»: 153–155.
Aeneas of Gaza, Theophrastus, with Zacharias of Mytilene, Ammonius. 2012. Ed. J. Dillon, D. Russell, S. Gertz. London, Bristol Classical Press, 180.
Aeneas of Gaza. 1962. Epistole. Ed. by L.M. Positano. Collana di studi greci 19. Napoli, Libreria scientifica editrice, 132.
Blaudeau P. 2006. Alexandrie et Constantinople (451–491). De l'histoire a la geoecclesiologie. Roma: Ecole française de Rome, 147.
Colonna M.M. 1973. Zacaria Scolastico, Ammonia: Introduxione, testo critico, traduzione, commentario. Napoli, Tipolitografia La Buona Stampa, 380.
Damascius. 1999. The Philosophical History. Ed. P. Athanassiadi. Apameia, 404.
Evagrius Scholasticus. 1865. Historia Ecclesiastica. Patrologia Graeca. LXXXVIb. Paris: Migne. Col. 2415–2913.
Haas C. 1997. Alexandria in Late Antiquity: Topography and Social Conflict. Baltimore, London, Johns Hopkins University Press, 494.
The Chronicle of Theophanes Confessor. 1997. Byzantine and Near Eastern History AD 284–813 / Ed. C. Mango, R. Scott. Oxford, 744.
The Life of Severus: by Zachariah of Mytilene. 2008. Ed. by L. Ambjorn. Texts from Christian Antiquity. 9. Piscataway, NJ: Gorgias Press, 123.
The Syriac Chronicle Known as that of Zachariach of Mitylene. 1899. Ed. F.J. Hamilton, E.W. Brooks. London: Methuen & CO, 362.
Theodorus Lector. 1864. Ed. Migne J.-P. In: Patrologia Graeca. T. 65. Paris: 165–230.
Theophanus. Chronica. 1839. Ed. J. Classen. Corpus Scriptorum Historiae Byzantinae. Bonn, 786.
Vie de Sévère par Zacharie le Scholastique. 1907. Ed. M.-A. Kugener. Patrologia Orientalis. T. 2. Fasc. 1. Paris: Firmin Didot et CIE Imprimeurs Éditeurs: 5–115.
Watts E.J. 2006. City and School in Late Antique Athens and Alexandria. The Transformation of the Classical Heritage 41. Berkeley; Los Angeles, University of California Press, 302.
Watts E.J. 2009. The Enduring Legacy of the Iatrosophist Gessius. Greek, Roman, and Byzantine Studies. 49: 113–131.
Watts E.J. 2010. Riot in Alexandria: Tradition and Group Dynamics in Late Antique Pagan and Christian Communities. Berkeley, 290.
Abstract views: 91
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2024 Via in tempore. History and political science
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.