The Origenism of Didymus of Alexandria: to the Question of the Problem Statement
DOI:
https://doi.org/10.52575/2687-0967-2023-50-4-868-873Keywords:
Didymus of Alexandria, Didymus the Blind, Alexandria Theological School, early Christianity, Christianity in EgyptAbstract
The article is devoted to the analysis of the views of the Alexandrian intellectual Didymus the Blind in their relationship with the teachings of Origen of Alexandria. The stated problem is investigated in connection with the study of the intellectual tradition of Alexandria of the III–VII centuries AD. The author concludes that Didymus, being in line with the classical intellectualism of the Alexandrian school of theology, tried to adapt Origen's teachings close to him in spirit (especially in terms of his views on human virtue) to Christian morality. It is emphasized that such intellectual experience distinguished not only Didymus, but practically all major Christian intellectuals of the III–IV centuries AD, whose educational paradigm had to adapt the previous pagan potential to the new Christian practice.
Downloads
References
Иоасаф (Морза), архимандрит. 2007. Дидим Слепец как церковный писатель. Труды Минской Духовной Академии. 5: 75–82.
Летопись Византийца Феофана от Диоклетиана до царей Михаила и сына его Феофилакта. 1884. В пер. с греч. В.И. Оболенского и Ф.А. Терновского; С предисл. О.М. Бодянского. М., Университетская типография, 370.
Преп. Палладий Еленопольский. 2014. Лавсаик, или повествование о жизни святых и блаженных отцов. М., Сибирская благозвонница, 493.
Руфин Аквилейский. 2005. Церковная история. Тюленев В.М. Рождение латинской христианской историографии. С приложением перевода «Церковной истории» Руфина Аквилейского. СПб., Издательство Олега Абышко: 230–284.
Михайлов П.Б. 2007. Дидим Слепец. Православная энциклопедия. М.: Церковно-научный центр «Православная энциклопедия», Т. XIV: 677–686.
Саврей В.Я. 2011. Александрийская школа в истории философско-богословской мысли. М., КомКнига, 1008.
Созомен. 1855. Церковная история. М., Типография Фишера, 636.
Сократ Схоластик. 1999. Церковная история. М., Росспэн, 400.
Творения блаженного Иеронима Стридонского. 1894. Книга IV. Часть II. Киев: Типографія И.И. Чоколова, 433.
Феодорит Киррский. 1993. Церковная история. С прим. М.А. Тимофеева. М., Росспэн, 240.
Bayliss G.D. 2015. The Vision of Didymus the Blind A Fourth-Century Virtue-Origenism. Oxford University Press, 273.
Bienert W.Α. 1972. «Allegoria» und «Anagoge» bei Didymus dem Blinden von Alexandria. Berlin, 188.
Edwards M.J. 2002. Origen against Plato. Ashgate, 191.
Edwards M.J. 1995. Origen’s Two Resurrections // Journal of Theological Studies, 46: 502–518.
Hanson R. 2015. Origen’s Doctrine of Tradition. Cambridge, Cambridge University Press, 260.
Layton R.A. 2004. Didymus the Blind and his Circle in Late-Antique Alexandria. Virtue and Narrative in Biblical Scholarship. Urbana – Chicago, University of Illinois Press, 217.
Runia D. 2003. Origen and Hellenism. Origeniana Octava. Origen and the Alexandrian Tradition / Ed. L. Perrone. Vol. I–II. Leuven, University Press, 43–48.
Watts E.J. 2006. City and School in Late Antique Athens and Alexandria. Berkeley, Los Angeles, London, University of California Press, 302.
Γιαννοπουλου Β.Ν. 1996. Οικουμενικες Συνοδοι και η Διδασκαλíα τους. Αθηνα, 210.
ΘΗΕ. 1966.Τóμος Δ'. Αθηναι, 370.
Abstract views: 53
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.