Operation by the Soviet Union of the Foreign Railways During the Second World War

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52575/2687-0967-2023-50-1-185-196

Keywords:

Red Army, military communications, People's Commissariat of Railways, recovering of foreign railways, military operation department

Abstract

During the Second World War, the leadership of the USSR, as part of the final military operations to liberate Central and Eastern Europe, as well as the defeat of Germany and Japan, developed a system for managing and operating railways on the territory of neighboring states. The total length of the main lines used by Soviet and local railway workers on the territory of 10 states exceeded 25 000 km. Also, domestic specialists controlled the railways of Iran, through which one of the key lend-lease routes, the Persian one, passed. The article discusses the features of the restoration of foreign roads, the vertical of management and interaction with the People's Commissariat of Communications, the People's Commissariat of Defense and the State Defense Committee of the USSR. Data on traffic volumes, methods for ensuring the speedy advancement of military contingents and supplying all the necessary units of the Red Army are also presented.

Author Biographies

Buryak Yurii Yu. , Belgorod State Technological University named after V.G. Shukhov

associate professor of the Department of Sociology and management, candidate of historical sciences, Belgorod State Technological University named after V.G. Shukhov, Belgorod, Russia

Vladimir A. Shapovalov, Belgorod National Research University

Professor of the Department of Russian History and Record Management, Belgorod State National Research University, Doctor of Historical Sciences, Professor, Belgorod, Russia

References

Аксененко Н.Е., Лапидус Б.М., Мишарин А.С. 2001. Железные дороги России: от реформы к реформе. М., Транспорт, 335 с.

Балашов А.И., Рудаков Г.П. 2005. История Великой Отечественной войны (1941–1945 гг.). СПб., Питер, 464 с.

Буряк Ю.Ю. 2017. Северо-Донецкая и Южно-Донецкая железные дороги накануне и в годы Великой Отечественной войны. 1937–1945 гг. Дисс. … кандидата исторических наук. Белгород, 247 с.

Вульфов А. 2018. История железных дорог Российской империи. М., РИПОЛ классик, 744 с.

Железнодорожники в Великой Отечественной войне 1941–1945. 2-е изд., доп. 1987. Под ред. министра путей сообщения Н.С. Конарева. М., Транспорт, 591 с.

Железнодорожные войска России. Кн. 3. На фронтах Великой Отечественной войны: 1941–1945. 2002. Н.Л. Волконский, A.Г. Дьячкин, Н.А. Зензинов, Е.Б. Сизов, А.Ф. Столяров, B.В. Яробков; под ред. Г.И. Когатько. М., «Стэха», 336 с.

История железнодорожного транспорта России и Советского Союза. Т. 2: 1917–1945 гг. 1997. Под общ. ред. В.Е. Павлова, М.М. Уздина. СПб., ОАО «Иван Федоров», 416 с.

История железнодорожного транспорта СССР. Т. 3: 1945–1991 гг. 2004. Под общ. ред. В.Д. Кузьмича, Б.А. Левина. М. – Иваново, ОАО «Ивановская областная типография», 631 с.

История железнодорожного транспорта России: учебное пособие. 2012. Под ред. А.В. Гайдамакина, В.А. Четвергова. М., ФГБОУ «Учебно-методический центр по образованию на железнодорожном транспорте, 312 с.

Каргин И.В. 1974. Перевозка импортных грузов через Иран. Уходили на фронт эшелоны. Под общ. ред. С.В. Хвощева, А.В. Добрякова. М., Воениздат: 233–236.

Ковалев И.В. 1981. Транспорт в Великой Отечественной войне (1941–1945 гг.). М., Наука, 480 с.

Кресик С.Н. 1974. Железнодорожный транспорт в победе на Дальнем Востоке. Уходили на фронт эшелоны. Под общ. ред. С.В. Хвощева, А.В. Добрякова. М., Воениздат: 276–280.

Куманев Г.А. 1976. На службе фронта и тыла: железнодорожный транспорт СССР накануне и в годы Великой Отечественной войны (1938–1945). М., Наука, 455 с.

Куманев Г.А. 1988. Война и железнодорожный транспорт СССР (1941–1945). М., Наука, 368 с.

Куманев Г.А. 2005. Говорят сталинские наркомы. Смоленск, Русич, 632 с.

Куманев Г.А. 2007. Проблемы военной истории Отечества (1938–1945 гг.). М., Собрание, 656 с.

Музей железных дорог России. Отчет о мобилизации железных дорог Советского Союза (по мобплану 1941 г.) в 4-х томах. Т. 2. 1947–1948. Под общей редакцией директор-полковника движения В.В. Звонарева. ЦВМО МПС СССР, 244 с. Электронная книга. URL: https://rzd-museum.ru/expositions/archive (дата обращения: 10.11.2022 г.).

Овчинников И.В. 1974. От Кенигсберга до Порт-Артура. Уходили на фронт эшелоны. Под общ. ред. С.В. Хвощева, А.В. Добрякова. М., Воениздат: 281–286.

Олейник Б.С. 1995. Юго-Западная железная дорога. Вчера. Сегодня. Завтра. 1870–1995 гг. Киев, Транспорт Украины, 243 с.

Сектор архивов ГП «Донецкая железная дорога» (СА ДонЖД). Ф. 32. История Донецкой железной дороги. Оп. 384. Д. 234.

Федосов И.В. 1974. Из Ирана на советско-германский фронт. Уходили на фронт эшелоны. под общ. ред. С.В. Хвощева, А.В. Добрякова. М., Воениздат: 248–252.


Abstract views: 83

Share

Published

2023-05-11

How to Cite

Yurii Yu. , B., & Shapovalov, V. A. (2023). Operation by the Soviet Union of the Foreign Railways During the Second World War. Via in Tempore. History and Political Science, 50(1), 185-196. https://doi.org/10.52575/2687-0967-2023-50-1-185-196

Issue

Section

Topical issues of Russian history