The history of the distribution of Christianity in Syria in the I century A.D. in the context of the Helinistic regional culture

Authors

  • Petr M. Koltsov Kalmyk State University named after B.B. Gorodovikov
  • Sukheil Lawand Kalmyk State University named after B.B. Gorodovikov

DOI:

https://doi.org/10.52575/2687-0967-2021-48-4-766-774

Keywords:

Antioch, history of Christianity, Ancient Syria, spread of Christianity, apostle Pavel, Hellenism, Roman world

Abstract

One of the important episodes in the history of the Ancient World is the history of the spread of Christianity, a new world religion that originated in the Middle East. The Abrahamic monotheistic religion managed to gain wide popularity among the population of the Roman Empire and spread along the entire Mediterranean coast - the traditional area of the ancient Greco-Roman civilization. Antioch, Ancient Syria, was one of the oldest centers of Christianity, and the Church of Antioch was one of the main Christian churches. This article examines such a factor in the spread of Christianity in Ancient Syria as the cultural phenomenon of Hellenism that survived after the Roman conquests. It manifested itself in the common language of the educated elite - Greek, as well as in some other moments. Moreover, the Hellenistic environment not only became the basis for the spread of Christianity, but also influenced the formation of the image of religion. The article uses domestic and foreign sources and historiography. The use of Arabic-language researches updates the article.

Author Biographies

Petr M. Koltsov, Kalmyk State University named after B.B. Gorodovikov

Doctor of Historical Sciences, Professor, Head of the Department of General History, Kalmyk State University named after B.B. Gorodovikova, Russia,
Elista, Russia

Sukheil Lawand, Kalmyk State University named after B.B. Gorodovikov

Postgraduate student of the Department of General History, Kalmyk State University named after B.B. Gorodovikova,
Elista Russia

References

Аллар П. 1898. Христианство и Римская империя от Нерона до Феодосия. СПб., Синод. тип., 292.

Библия. Синодальный перевод. Любое издание.

Богатова О.В. 1996. О культе Кибелы в Италии и римских провинциях. Коллегия дендрофоров: религиозное сообщество и профессиональное объединение. В: Античное общество: проблемы истории и культуры – 2 (тезисы докладов научной конференции 29–30 октября 1996 г.). СПб., СПбГУ: 24–26.

Грачёва А.Д. 2017. Римские дороги: технологии строительства и использование в регионах в эпоху Республики и Ранней империи. В: Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. № 3–2 (77): 43–47.

Деко А. 2017. Апостол Павел. М., Молодая гвардия, 255.

Дубровский Г.Я. 2013. Эллинизм и проблемы эллинизации еврейского народа на его исторической родине – Иудее. В: Наука о человеке: гуманитарные исследования. № 1 (11): 158–169.

Егоров А.Б. 2006. Последние планы Цезаря (к проблеме римского глобализма). В: Мнемон: Исследования и публикации по истории античного мира. Вып. 5: 151–174.

Казаков М.М. 2002. Христианизация Римской империи в IV веке. Смоленск, Универсум, 464.

Ковалёв В.В. 2020. Христианство и его роль в эволюции античной культуры. В: Caucasian Science Bridge. Т. 3. 1 (7): 10–17.

Кошеленко Г.А., Гаибов В.А. 2007. Судьбы сатрапов Востока. Эпоха Александра Македонского. В: Проблемы истории, филологии, культуры. 17: 202–222.

Макрей Д. 2009. Жизнь и учение апостола Павла. Черкассы, Коллоквиум, 534.

Энгус С. 2013. Тайные культы древних: религии мистерий. М., Центрполиграф, 414.

الماجدي خزعل. 2014. كشف الحلقة المفقودة بين أديان التعدد والتوحيد. المركز الثقافي العربي، الدار البيضاء – بيروت،, 384 [Аль-Маджиди Хазал. 2014. Обнаружение недостающего звена между религиями плюрализма и монотеизма. Арабский культурный центр, Касабланка – Бейрут, 384].

يعقوب سعيد حكيم. 2011. يوحنا ذهبي الفم (دعوة بولس). جذور للنشر، مصر،, 255 [Якуб Саид Хаким. 2011. Иоанн Златоуст (Призвание Павла). Корни публикации, Египет, 255].

يوسف درة الحداد. 2005.فلسفة المسيحية - الرسول بولس.المكتبة البولسية لبنان,دراسات انجيلية, 320 [Юсуф дора ал-Хаддад. 2005. Христианская философия – Апостол Павел. Библиотека Ливанского полиса, Евангелические исследования, 320].

Chamoux F. 2002. Hellenistic civilization. Hoboken, New Jersey, Wiley-Blackwell publishing, 464.

Rostovtzeff, M. 1941. The social & economic history of the Hellenistic world. In 3 vols. Vol. II. Oxford, Clarendon press, 1061.

Stoneman R. 1997. Alexander the Great. London & New York, Routledge, 40.

Tchenkover V. 1945. The Jews in Egypt in the Hellenistic-Roman age in the Light of the Papyri. Jerusalem, Hebrew University Press Association, 272.

Tcherikover V. 1959. Hellenistic civilization and the Jews. Philadelphia, Jewish Publication Society of America, 348.

Tierney M. 1929. Tarsus: the birth place of St. Paul studies. In: An Irish quarterly Review. Vol. 18. No. 69: 83–95.

Tim W. 2001. Greek literature and the Roman empire. Oxford, Oxford University Press, 377.


Abstract views: 122

Share

Published

2021-12-30

How to Cite

Koltsov, P. M., & Lawand, S. (2021). The history of the distribution of Christianity in Syria in the I century A.D. in the context of the Helinistic regional culture. Via in Tempore. History and Political Science, 48(4), 766-774. https://doi.org/10.52575/2687-0967-2021-48-4-766-774

Issue

Section

Topical issues of world history