Origenists and origenism in 4th–6th cent. A. D. in history and historiography
DOI:
https://doi.org/10.52575/2687-0967-2021-48-2-284-289Abstract
This article is devoted to the study of some personalities who are called Origenists in sources and among researchers. The most famous personalities include Domitian of Ankyrsky and Theodore Askis. Both of them were appointed to prominent episcopal sees: Domitian – to Ancyra, and Theodore Askis – to Caesarea-Cappadocia. There are also two names of Origenists known to researchers – this is Nonn, gifted with mystical enthusiastic eloquence, and his constant friend Leonty Byzantium. It was Nonn who carried Asceis into the heresy of Domitian and Theodore. The next representative of this diaspora is Alexander Abilsky, who led the resistance of the monks of the New Lavra. In Caesar Baronius we find mention of another name of the Origenist – a certain Rufinus. The name Evagrius of Pontus is also associated with Origenism. Origenism before its condemnation in the middle of the 6th century. posed a serious threat to orthodoxy. Origenism is sometimes called «intellectual heresy» in the context of the connection of some of the ideas of Origenism with ancient philosophy.
Downloads
References
Бароний Ц. 1914. Деяния церковные и гражданские от рождества Христова до 1198 лета. Москва, Типография Т-ва Рябушинских, 967.
Брокгауз Ф.А., Ефрон А.И. 2012. Энциклопедический словарь Брокгауз и Ефрон. http://www.vehi.net/brokgauz/all/106/106461.shtml.
Вальденберг В.Е. 2008. История византийской политической литературы в связи с историей философских течений и законодательства. Санкт-Петербург, Дмитрий Буланин, 412.
Геростергиос А. 2010. Юстиниан Великий – император и святой. Москва, Изд-во Сретенского монастыря, 448.
Грацианский М.В. 2012. Дометиан. Православная энциклопедия. Т. 15: 603–604.
Грацианский М.В. 2016. Император Юстиниан Великий и наследие Халкидонского Собора. Москва, Изд-во Московского университета, 391.
Грацианский М.В. 2007. Св. император Юстиниан и спор о Трѐх Главах (540–553 гг.). Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. Серия 1: Богословие. Философия. Религиоведение. Т. 17, 1: 7–26.
Епифаний Кипрский. 1872. Творения, часть 3. Москва, Типография Готье на Кузнецком мосту, 458.
Иванов М.С. 2008. Еретик. Православная энциклопедия Т. 18: 607–610.
Иванов М.С., Цыпин В. 2008. Ересь. Православная энциклопедия. Т. 18: 598–607.
Иванова И.И. Рационалистические ереси в истории христианства. 2006. Москва, Дисс. д. и. н. спец. 09.00.13, 351.
Иванцов-Платонов А.М. 1877. Ереси и расколы первых трѐх веков христианства. Москва. Кн. 1, 348.
Иоанн Дамаскин. 1913. Полное собрание творений. О ересях вкратце. Санкт-Петербург, Изд-во Санкт-Петербургской Духовной Академии, 441.
Карташев А.В. 2002. Вселенские соборы. Клин, Христианская жизнь, 512.
Кулаковский Ю.А. 2003. История Византии. В 3-х томах. 3-е изд. Санкт-Петербург, Алетейя, 476.
Курэ А. 1894. Палестина под властью христианских императоров. Санкт Петербург, Русский паломник, 635.
Леонтий Византийский: сборник исследований. 2006. Москва, Империум пресс, Центр библейско-патрологических исследований, 671.
Таевский Д.А. 2003. Христианские ереси и секты I–XXI веков. Москва, Интрада, 320.
Kyrillos von Skythopolis. 1939. Werke. Lpz., Teubner, 510.
Jones A.H.M. 1964. The Later Roman Empire 284–602. Vol.2. Oxford, Basil Blackwell, VI, 545.
Abstract views: 409
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2021 Via in tempore. History and political science
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.