Hellinistic-judaic and ancient Christian historical works in the «Library» of Photius
DOI:
https://doi.org/10.18413/2687-0967-2020-47-4-754-762Keywords:
Late antiquity, Photius, «Myriobiblon», code, proto-Christian writings, Josephus FlaviusAbstract
The article is devoted to the study of the work «Myriobiblion» by the Patriarch of Constantinople Photius (IX century), and specifically the proto-Christian works in it. These works played an important role in the formation of early Christian literature, standing at the junction of Judaism, ancient philosophy and Christianity. Through them the synthesis of Eastern and Western literary traditions was carried out. Photius' Myriobiblion attempts to integrate them into the cultural layer of Christian literature, despite the fact that the religious and philosophical views of their authors are often seriously different from Christian dogmas. Particular attention is paid to the hellenized Jew Joseph Flavius, whose works Photius devotes as many as 4 codes. A study of Photius's annotations shows that proto-Christian works, in general, were positively perceived in Christian society, they aroused interest primarily from the point of view of describing New Testament events «from the inside». However, there were still few such works, in «Miriobiblion» we counted only 7 such works out of 280.
Downloads
References
Блаватская Т.В. 1983. Из истории греческой интеллигенции эллинистического времени. М., Наука, 328.
Васильев А.А. 2012. Византийская империя. До крестовых походов. М., Алгоритм, 432.
Габелко О.Л. 2013. Эллинистический мир: Государства и правители. М., Российский гуманитарный научный фонд, 376.
Греческая философия. 2008. Под. ред. М. Канто-Спербер. М., Греко-латинский кабинет Ю.А. Шичалина, 978.
Зелинский Ф.Ф. 1996. Религия эллинизма. Томск, 88.
Иосиф Флавий. 1990. О древности иудейского народа: Против Апиона. Пер. Я.И. Израэльсона и Г.Г. Генкеля. М., XXXVI, 134 (in Russian).
Иосиф Флавий. 1961. Отрывки из «Иудейской войны» и «Иудейских древностей». Пер. А. Сыркина. Поздняя греческая проза. Сост. С. Поляковой. М., ГИХЛ, 29–62.
Иосиф (Петровых И.С.). 1903. История иудейского народа по археологии Иосифа Флавия: опыт критического разбора и обработки. Сергиев Посад, 484.
Кащеев В.И. 1993. Эллинистический мир и Рим: Война, мир и дипломатия в 220–146 гг. до н. э. М., ГЛК, 384.
Лемерль П. 2012. Первый византийский гуманизм. Замечания и заметки об образовании и культуре в Византии от начала до Х века. Вступ. ст. и пер. с франц.: Т.А. Сенина (монахиня Кассия). СПб., Свое издательство, 490.
Мириобиблион. Библиотека Фотия – [Электронный ресурс] – http://simposium.ru/node/10517 (дата обращения: 10.05.2020).
Пети П. 2004. Эллинистические цивилизации. М., Астрель, 160.
Плотников В.В. 2011. История христианского просвещения в его отношениях к древней греко-римской образованности: от торжества христианства при Константине Великом до окончательного падения греко-римского язычества при Юстиниане (313–529 гг.). М., ЛИБРОКОМ, 536.
Семеновкер Б. А. 1995. Библиографические памятники Византии. М., Археографический центр, 232.
Тревер К.В. 1940. Памятники греко-бактрийского искусства. М.; Л., Искусство, 240.
Шаму Ф. 2008. Эллинистическая цивилизация. Екатеринбург; М., АСТ, 480.
Юлий Африкан. Пер. В. Заславского. – [Электронный ресурс] – http://myriobiblion.byzantion.ru/africanus/africanus2.html (дата обращения: 11.05.2020).
Kaldellis A. 2008. Hellenism in Byzantium. The Transformations of Greek Identity and the Reception of the Classical Tradition. Cambridge, University Press, 482.
Kazhdan A. 1991. Bibliotheca. The Oxford Dictionary of Byzantium. Oxford, University Press, 2232.
Photius. 1959. Bibliotheque, ed. R. Henry. Vol. I. Paris, Edition, 524.
Photius. 1960. Bibliotheque, ed. R. Henry, vol. II. Paris, Edition, 760.
Abstract views: 420
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2020 Via in tempore. History and political science
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.