History Teaching in Schools in 1918–1930s: From the Unmaking to New Practices
DOI:
https://doi.org/10.52575/2687-0967-2025-52-2-445-454Keywords:
Soviet State, unified labor school, History, history teaching, social studiesAbstract
The article reveals the formation and evolution peculiarities of the new approach to teaching history in schools from 1918 to 1930s that formed after the denial of ‘Bourgeois History’ and was influenced by Soviet leaders. At that time, History, being a separate academic discipline, was involved in the society constructing experiment and incorporated in the establishment of the ‘new man’ concept as an ideo-logical tool. The imperial educational traditions were incompatible with the new Soviet realities. Thus, the objectives, structure and content of history education requested new practices corresponding to Bolshevik ideology. The Soviet education system was based on the model of a unified labor school, with the main focus on polytechnicism and ideological orientation . The author comes to the conclu-sion that educational reforms in 1918–1930s were inevitable in history teaching because of the con-tradiction between pre-Bolshevik teaching traditions and new Soviet value orientations.
Downloads
References
Список источников
Директивы ВКП(б) и постановления Советского правительства о народном образовании. 1947. Сборник документов.1917–1947. Москва, Изд-во Акад. пед. наук РСФСР, 320 с.
Положение о Единой Трудовой Школе РСФСР 1918 года. 1974. Народное образование в СССР: Общеобразовательная школа: Сборник документов 1917–1973 гг. Москва, Педагогика, 137 с.
Программа РКП(б) 18–23 марта 1919 г. 1974. Народное образование в СССР. Общеобразовательная школа: Сборник документов 1917–1973 гг. Москва, Педагогика, 18 с.
Список литературы
Багрова Н.А. 2001. Становление школьного исторического образования в советской России, 1920–1934 гг. Автореф. дис. … канд. ист. наук. Ростов-на-Дону, 26 с.
Бущик Л.П. 1961. Очерк развития школьного исторического образования в СССР. Москва, Акад. пед. наук РСФСР, 542 с.
Быкова Е.Ю. 2011. Реформирование системы школьного образования в СССР в 1917–1930 гг.: организационные и идеологические аспекты. Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология, 1(13): 1–11.
Витевицкий В.П. 2016. История как предмет в школах России. Часть 2. Историческое образование в СССР. Обозреватель, 8(319): 68–91.
Горелов М.М. 2017. Эволюция и континуитет английских политических традиций в творчестве Э. Фримена. Диалог со временем, 58: 271–284.
Гришаев О.В. 2014. Историческое образование и историческая наука в СССР в конце 1920 – начале 1930-х годов. Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия: История. Политология, 15(186): 144–151.
Ефимов А.В. 1957. Изучение в СССР новой истории за сорок лет (1917–1957). Вопросы истории, 10: 220.
Киселев М.Ю. 2019. М.Н. Покровский и его школа: оценка историка А.В. Шестакова. В. кн.: Творческая лаборатория историка: горизонты возможного (к 90-летию со дня рождения Б.Г. Могильницкого). Материалы Всероссийской научной конференции с международным участием. В 2-х частях (Томск, 3–4 октября 2019 года). Томск, Национальный исследовательский Томский государственный университет: 149–153.
Константинов Н.А., Медынский Е.Н. 1948. Очерки по истории советской школы РСФСР за 30 лет. Москва, Гос. уч.-пед. издательство Министерства просвещения РСФСР, 472 с.
Кругляк М.И. 1964. Развитие основных взглядов на преподавание истории в русской школе. Автореф. дис. … канд. пед. наук. Москва, 43.
Курилов В.А. 2019. «Строитель коммунизма» и «homo religiosus» в философском дискурсе марксистско-ленинской этики. Вестник Ленинградского государственного университета им. А.С. Пушкина, 3: 102–117.
Липатова Н.В. 2020. Политобразование как инструмент формирования нового человека в 1920-е гг. В кн.: Ленин... История, память, образ: трансформация исторической памяти в пространстве регионов в XX – начале XXI в. Материалы II Международного форума историков, философов и публицистов. К 150-летию со дня рождения В.И. Ленина (22 апреля – 08 октября 2020 года). Ульяновск, Автономная некоммерческая организация «Центр стратегических исследований Ульяновской области»: 182–184.
Лубков А.В. 2024. О едином учебнике истории. Концептуальные подходы. Преподаватель XXI век. 1(2ч): 311–312.
Луначарский А.В. 1918. О преподавании истории в коммунистической школе. Москва, Отд. подготовки учителей Ком нар. прос. Союза коммун. Сев. обл., 20 с.
Некрылова О.Г. 2023. Школьное историческое образование в 1920-е – начале 1930-х гг.: от рабочих книг к стабильным учебникам. Вестник педагогических наук, 2: 51–55.
Покровский М.Н. 1965. Избранные произведения. Москва, Мысль, 132 с.
Покровский М.Н. 1933. Историческая наука и борьба классов. Выпуск I. Москва, Гос. социально-экономическое изд-во, 325 с.
Современность и обществоведение в школе. 1923. Сб. статей под ред. М.Н. Коваленского и В.Н. Шульгина. Москва, Новая Москва: 88.
Чемоданова Т.В. 2009. Становление школьного обществоведческого образования в 1920-е годы (на материалах Нижнего Поволжья). Альманах современной науки и образования. 1–2: 173–176.
References
Bagrova N.A. 2001. Stanovlenie shkol'nogo istoricheskogo obrazovanija v sovetskoj Rossii, 1920–1934 gg. [The Formation of School Historical Education in Soviet Russia, 1920–1934]. Abstract. dis. ... cand. ist. nauk. Rostov-na-Donu, 26 p.
Bushhik L.P. 1961. Ocherk razvitija shkol'nogo istoricheskogo obrazovanija v SSSR [An Essay on the Development of School Historical Education in the USSR]. Moscow, Akad. ped. nauk RSFSR, 542 p.
Bykova E.Ju. 2011. Reformirovanie sistemy shkol'nogo obrazovanija v SSSR v 1917–1930 gg.: organizacionnye i ideologicheskie aspekty [The Reform of the School Education System in the USSR in 1917–1930: Organizational and Ideological Aspects]. Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. Filosofija. Sociologija. Politologija, 1(13): 1–11.
Vitevickij V.P. 2016. Istorija kak predmet v shkolah Rossii. Chast' 2. Istoricheskoe obrazovanie v SSSR [History as a Subject in Russian Schools. Part 2. Historical Education in the USSR]. Obozrevatel', 8(319): 68–91.
Gorelov M.M. 2017. Jevoljucija i kontinuitet anglijskih politicheskih tradicij v tvorchestve Je. Frimena [The Evolution and Continuity of English Political Traditions in the Works of E. Freeman]. Dialog so vremenem, 58: 271–284.
Grishaev O.V. 2014. Istoricheskoe obrazovanie i istoricheskaja nauka v SSSR v konce 1920 – nachale 1930-h gg. [Historical Education and Historical Science in the USSR in the Late 1920s and Early 1930s.]. Nauchnye vedomosti Belgorodskogo gosudarstvennogo universiteta. Serija: Istorija. Politologija, 15(186): 144–151.
Efimov A.V. 1957. Izuchenie v SSSR novoj istorii za sorok let (1917–1957) [The Study of Modern History in the USSR for Forty Years (1917–1957)]. Voprosy istorii. 10: 220.
Kiselev M.Ju. 2019. M.N. Pokrovskij i ego shkola: ocenka istorika A.V. Shestakova. Tvorcheskaja laboratorija istorika: gorizonty vozmozhnogo (k 90-letiju so dnja rozhdenija B.G. Mogil'nickogo). Materialy Vserossijskoj nauchnoj konferencii s mezhdunarodnym uchastiem [Proceedings of the All-Russian Scientific Conference with International Participation] (Tomsk, 3–4 oktjabrja 2019 goda). Tomsk, Nacional'nyj issledovatel'skij Tomskij gosudarstvennyj universitet: 149–153.
Konstantinov N.A., Medynskij E.N. 1948. Ocherki po istorii sovetskoj shkoly RSFSR za 30 let [Essays on the History of the Soviet School of the RSFSR for 30 Years]. Moscow, Gos. Uch.-ped. izdatel'stvo Ministerstva prosveshhenija RSFSR, 472 p.
Krugljak M.I. 1964. Razvitie osnovnyh vzgljadov na prepodavanie istorii v russkoj shkole [The Development of Basic Views on Teaching History in Russian Schools]. Abstract. dis. … kand. ped. nauk. Moscow, 43.
Kurilov V.A. 2019. "Stroitel' kommunizma" i "homo religiosus" v filosofskom diskurse marksistsko-leninskoj jetiki ["The Builder of Communism" and "homo religiosus" in the Philosophical Discourse of Marxist-Leninist Ethics]. Vestnik Leningradskogo gosudarstvennogo universiteta im. A.S. Pushkina, 3: 102–117.
Lipatova N.V. 2020. Politobrazovanie kak instrument formirovanija novogo cheloveka v 1920-e gg. In.: Lenin... Istorija, pamjat', obraz: transformacija istoricheskoj pamjati v prostranstve regionov v XX – nachale XXI v. Materialy II Mezhdunarodnogo foruma istorikov, filosofov i publicistov. K 150-letiju so dnja rozhdenija V.I. Lenina [Lenin... History, Memory, Image: The Transformation of Historical Memory in the Space of Regions in the XX – Early XXI Century. Proceedings of the II International Forum of Historians, Philosophers and Publicists. On the 150th Anniversary of the Birth of V.I. Lenin] (22 aprelja – 08 oktjabrja 2020 goda). Ul'janovsk, Avtonomnaja nekommercheskaja organizacija "Centr strategicheskih issledovanij Ul'janovskoj oblasti": 182–184.
Lubkov A.V. 2024. O edinom uchebnike istorii. Konceptual'nye podhody [About the Unified History Textbook. Conceptual Approaches]. Prepodavatel' XXI vek. 1(2ch): 311–312.
Lunacharskij A.V. 1918. O prepodavanii istorii v kommunisticheskoj shkole [About Teaching History in a Communist School]. Moscow, Otd. podgotovki uchitelej Kom nar. pros. Sojuza kommun. Sev. obl., 20 p.
Nekrylova O.G. 2023. Shkol'noe istoricheskoe obrazovanie v 1920-e – nachale 1930-h gg.: ot rabochih knig k stabil'nym uchebnikam [School Historical Education in the 1920s and Early 1930s: From Working Books to Stable Textbooks]. Vestnik pedagogicheskih nauk, 2: 51–55.
Pokrovskij M.N. 1965. Izbrannye proizvedenija [Selected Works]. Moscow, Mysl', 132 p.
Pokrovskij M.N. 1933. Istoricheskaja nauka i bor'ba klassov. Vypusk I. [Historical Science and the Class Struggle. Issue I]. Moscow, Gos. social'no-jekonomicheskoe izd-vo, 325 p.
Sovremennost' i obshhestvovedenie v shkole [Modernity and Social Studies at School]. 1923. Sb. statej pod red. M.N. Kovalenskogo i V.N. Shul'gina. Moscow, Novaja Moskva: 88.
Chemodanova T.V. 2009. Stanovlenie shkol'nogo obshhestvovedcheskogo obrazovanija v 1920-e gody (na materialah nizhnego povolzh'ja) [The Formation of School Social Science Education in the 1920s (Based on the Materials of the Lower Volga Region)]. Al'manah sovremennoj nauki i obrazovanija. 1–2: 173–176.
Abstract views: 11
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2025 Via in tempore. History and political science

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.