The Role of the First Ancient Russian Monks in Shaping the Religious Factor of Preserving the Political and Cultural Unity of Kievan Rus
DOI:
https://doi.org/10.52575/2687-0967-2025-52-1-104-112Keywords:
ideology, monasticism, Hilarion, Anthony of Kiev, power, unity, Ancient RusAbstract
The article is devoted to the attempts of church figures to form and develop an ideology in the Old Russian state aimed at strengthening the unity of the country. The author assesses the role of Metropolitan Hilarion in the formation of ideas about the supreme power as an innovative factor in the unity of Kievan Rus and analyses his possible connection with St. Anthony, the founder of the Kiev-Pechersk Monastery. Anthony’s development as a monk is studied. The research also looks at the interaction between the princely power and the Kiev-Pechersk monastery and their relationship building. A high assessment of the influence of Kiev princes on the monastery activities is given. The study reveals the factors of the Old Russian state’s unity that are most significant for the Kiev-Pechersk church figures and shows their reaction to internecine conflicts between the princes. The author identifies factors, other than personalistic rule, that the first Old Russian monks put at the forefront of the issue of the state’s unity. Their perception of the Church's roles in the process of unification of the Old Russian lands is assessed.
Downloads
References
Список литературы
год. Договор Руси с Византией. 1952. В кн.: Памятники русского права. Вып. 1. Под ред. С.В. Юшкова; сост. А.А. Зимин. Москва, Госюриздат: 30–35.
Алексеев С.В. 2014. Игорь Святославич. Москва, Молодая гвардия, 348 с.
Андреева А.Л. 2007. Сакрализация власти в истории христианской цивилизации. Москва, Ладомир, 304 с.
Антоний. 2001. В кн.: Православная энциклопедия. Т. 2. Под ред. патриарха Московского и Всея Руси Алексия II. Москва, Церковно-научный центр «Православная энциклопедия»: 50–69.
Антонов Д., Сукина Л., Майзульс М. 2024. Русское Средневековье. Мир идей. Москва, Слово, 336 с.
Бибиков М.В. Родионов О.А. 2022. Афонское греческое Житие преподобного Антония Печерского. Вестник ПСТГУ. Серия II: История. История Русской Православной Церкви. 107: 113–133.
Высоцкий С.А. 1966. Древнерусские надписи Софии Киевской XI–XIV вв. Киев, Наукова думка, 240 с.
Гайденко П.И. 2016. Несколько замечаний об институте ктиторов в домонгольской Руси (на примере Печерского монастыря). Вестник Екатеринбургской духовной семинарии, 4 (16): 31–52.
Гайденко П.И. 2015. Несколько замечаний о социальных аспектах древнерусского монашества XI – первой половины XIII вв. Вестник Екатеринбургской духовной семинарии, 4 (12): 48–78.
Житие преподобного отца нашего Никона, игумена Печерского. 2004. В. кн.: Жития святых на русском языке, изложенные по руководству Четьих-Миней св. Димитрия Ростовского (репринт), Т. VII, Киев, Свято-Успенская Киево-Печерская Лавра, 443–450.
Житие преподобного отца нашего Феодосия, игумена Печерского. Пер. О.В. Творогова. 1997. В кн.: Библиотека литературы Древней Руси: в 20 т. Под. ред. Д.С. Лихачёва и др., Т. 1. Санкт-Петербург, Наука: 352–433.
Замалеев А.Ф. 1998. Восточнославянские мыслители: Эпоха Средневековья. Санкт-Петербург, Изд-во СПбГУ, 270 с.
Иларион. 2011. Слово о законе н благодати. В кн.: Митрополит Иларион. Слово о законе и благодати. Москва, Институт русской цивилизации: 36–109.
Исповедание веры. 2011. В кн.: Митрополит Иларион. Слово о законе и благодати. Москва, Институт русской цивилизации: 116–121.
Киево-Печерский патерик / пер. Л.А. Дмитриева и Л.А. Ольшевской. 1997. В кн.: Библиотека литературы Древней Руси, Т. 4, Санкт-Петербург, Наука, 1997, 296–489.
Лаврентьевская летопись. 1846. В кн.: Полное собрание русских летописей. Т. 1. Санкт-Петербург, Типография Эдуарда Праца: 1–209.
Память преподобного отца нашего Антония Печерского. 2004. В кн.: Жития святых на русском языке, изложенные по руководству Четьих-Миней св. Димитрия Ростовского (репринт), Т. XI, Киев, Свято-Успенская Киево-Печерская Лавра, 250–286.
Петрушко В.И. 2007. История Русской Церкви с древнейших времён до установления патриаршества. Москва, Изд-во ПСТГУ, 356 с.
Подскальски Г. 1996. Христианство и богословская литература в Киевской Руси (988–1237 гг.). Санкт-Петербург, Византинороссика, 572 с.
Поляков А.Н. 2013. Административно-территориальное устройство Киевской Руси. Вестник Оренбургского государственного университета, 9: 42–47.
Рапов О.М. 1988. Русская церковь в IX – первой трети XII в. Принятие христианства. Москва, Русская панорама, 416 с.
Сосенков Ф.С. 2014. Об идеях государственного единства в древнерусской агиографической литературе домонгольского периода. Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Право, 3: 40–46.
Творогов О.В. Феодосий. 1987. В кн.: Словарь книжников и книжности Древней Руси. Вып. 1. Отв. ред. Д.С. Лихачёв. Ленинград, Наука, 457–459.
Ушакова Н.В. 2009. Проблема становления и развития русского монашества в домонгольский период в трудах советских историков 1950–1960-х гг. Северный регион: наука, образование, культура, 1 (19): 49–54.
Чтение о Святых Мучениках Борисе и Глебе. 1916. В кн.: Жития святых мучеников Бориса и Глеба, и службы им, Петроград, Типография императорской академии наук: 1–26.
Шинаков Е.А. 2009. Образование Древнерусского государства. Москва, Восточная литература, 477 с.
References
god. Dogovor Rusi s Vizantiyey [944. Treaty of Rus’ with Byzantium]. 1952. In.: Pamyatniki russkogo prava [Monuments of Russian Law]. Issue. 1. Ed. by S.V. Yushkova; sost. A.A. Zimin. Moscow, Gosyurizdat: 30–35.
Alekseyev S.V. 2014. Igor′ Svyatoslavich [Igor Svyatoslavovich]. Moscow, Molodaya gvardiya, 348 p.
Andreyeva A.L. 2007. Sakralizatsiya vlasti v istorii khristianskoy tsivilizatsii [Sacralization of Power in the History of Christian Civilization]. Moscow, Ladomir, 304 p.
Antoniy [Anthony]. 2001. In: Pravoslavnaya entsiklopediya [The Orthodox Encyclopedia]. Vol. 2. Ed. by Patriarch of Moscow and All Rus' Alexy II. Moscow, Tserkovno-nauchnyy tsentr «Pravoslavnaya entsiklopediya»: 50-69.
Antonov D., Sukina L., Mayzul′s M. 2024. Russkoye Srednevekov′ye. Mir idey [Russian Middle Ages. The World of Ideas.]. Moscow, Slovo, 336 p.
Bibikov M.V. Rodionov O.A. 2022. Afonskoye grecheskoye Zhitiye prepodobnogo Antoniya Pecherskogo [Athonite Greek Life of St. Anthony of the Caves]. Bulletin of PSTGU. Series II: History. History of the Russian Orthodox Church. 107: 113–133.
Vysotskiy S.A. 1966. Drevnerusskiye nadpisi Sofii Kiyevskoy XI–XIV vv. [Old Russian Inscriptions of St. Sophia of Kyiv in the 11th – 14th Centuries] Kiev, Naukova dumka, 240 p.
Gaydenko P.I. 2016. Neskol′ko zamechaniy ob institute ktitorov v domongol′skoy Rusi (na primere Pecherskogo monastyrya) [Several Remarks on the Institution of Ktitors in Pre-Mongol Rus' (Using the Pechersky Monastery as an Example)]. Bulletin of the Yekaterinburg Theological Seminary, 4 (16): 31–52.
Gaydenko P.I. 2015. Neskol′ko zamechaniy o sotsial′nykh aspektakh drevnerusskogo monashestva XI – pervoy poloviny XIII vv. [Some Notes on the Social Aspects of Old Russian Monasticism in the 11th – First Half of the 13th Centuries]. Bulletin of the Yekaterinburg Theological Seminary, 4 (12): 48–78.
Zhitiye prepodobnogo ottsa nashego Nikona, igumena Pecherskogo [Hagioghaphy of Our Venerable Father Nikon, Abbot of the Caves]. 2004. In: Zhitiya svyatykh na russkom yazyke, izlozhennyye po rukovodstvu Chet′ikh-Miney sv. Dimitriya Rostovskogo (reprint) [Hagiographies of the Saints in Russian, Set Out According to the Guide of the Chetyi-Minei of St. Demetrius of Rostov (Reprint)], Vol. VII, Kiev, Svyato-Uspenskaya Kiyevo-Pecherskaya Lavra: 443-450.
Zhitiye prepodobnogo ottsa nashego Feodosiya, igumena Pecherskogo [Hagioghaphy of Our Venerable Father Theodosius, Abbot of the Caves]. Trans. by O.V. Tvorogov. 1997. In: Biblioteka literatury Drevney Rusi, Vol. 1. Saint Petersburg, Nauka: 352–433.
Zamaleyev A.F. 1998. Vostochnoslavyanskiye mysliteli: Epokha Srednevekov′ya [East Slavic Thinkers: The Middle Ages]. Saint Petersburg, Izd-vo SPbGU, 270 p.
Ilarion. Slovo o zakone n blagodati [Sermon on Law and Grace]. 2011. In: Mitropolit Ilarion. Slovo o zakone i blagodati [Metropolitan Hilarion. Sermon on Law and Grace]. Moscow, Institut russkoy tsivilizatsii: 36–109.
Ispovedaniye very [The Confession of Faith]. 2011. In: Mitropolit Ilarion. Slovo o zakone i blagodati [Metropolitan Hilarion. Sermon on Law and Grace]. Moscow, Institut russkoy tsivilizatsii: 116–121.
Kiyevo-Pecherskiy paterik [Kievo-Pechersky Patericon] / trans. by L.A. Dmitriyev i L.A. Ol′shevskaya. 1997. In: Biblioteka literatury Drevney Rusi [Library of Literature of Ancient Rus], Vol. 4, Saint Petersburg, Nauka: 296–489.
Lavrent'evskaya letopis' [Laurentian Chronicle]. 1846. In.: Polnoe sobranie russkikh letopisey [Complete Collection of Russian Chronicles]. Vol. 1. Saint Petersburg, Tipografiya Eduarda Pratsa: 1–209.
Pamyat′ prepodobnogo ottsa nashego Antoniya Pecherskogo [Memory of our Venerable Father Anthony of the Caves]. 2004. In: Zhitiya svyatykh na russkom yazyke, izlozhennyye po rukovodstvu Chet′ikh-Miney sv. Dimitriya Rostovskogo (reprint) [Hagiographies of the Saints in Russian, Set Out According to the Guide of the Chetyi-Minei of St. Demetrius of Rostov (Reprint)], Vol. XI, Kiev, Svyato-Uspenskaya Kiyevo-Pecherskaya Lavra: 250–286.
Petrushko V.I. 2007. Istoriya Russkoy Tserkvi s drevneyshikh vremen do ustanovleniya patriarshestva [History of the Russian Church from Ancient Times to the Establishment of the Patriarchate]. Moscow, Izd-vo PSTGU, 356 p.
Podskal'ski G. 1996. Khristianstvo i bogoslovskaya literatura v Kievskoy Rusi (988–1237 gg.) [Christianity and Theological Literature in Kievan Rus (988–1237)]. Saint Petersburg, Vizantinorossika, 572 p.
Polyakov A.N. 2013. Administrativno-territorial′noye ustroystvo Kiyevskoy Rusi [Administrative-Territorial Structure of Kievan Rus]. Bulletin of the Orenburg State University, 9: 42–47.
Rapov O.M. 1988. Russkaya tserkov′ v IX – pervoy treti XII v. Prinyatiye khristianstva [Russian Church in the 9th – First Third of the 12th Century. Adoption of Christianity]. Moscow, Russkaya panorama, 416 p.
Sosenkov F.S. 2014. Ob ideyakh gosudarstvennogo yedinstva v drevnerusskoy agiograficheskoy literature domongol′skogo perioda [On the Ideas of State Unity in Ancient Russian Hagiographic Literature of the Pre-Mongol Period]. Bulletin of the Voronezh State University. Series: Law, 3: 40–46.
Tvorogov O.V. Feodosiy [Theodosius]. 1987. In: Slovar′ knizhnikov i knizhnosti Drevney Rusi [Dictionary of Scribes and Bookishness of Ancient Rus]. Issue 1. Ed. by D.S. Likhachёv. Leningrad, Nauka: 457–459.
Ushakova N.V. 2009. Problema stanovleniya i razvitiya russkogo monashestva v domongol′skiy period v trudakh sovetskikh istorikov 1950–1960-kh gg. [The Problem of Formation and Development of Russian Monasticism in the Pre-Mongol Period in the Works of Soviet Historians of the 1950s – 1960s.]. Northern Region: Science, Education, Culture, 1 (19): 49–54.
Chteniye o Svyatykh Muchenikakh Borise i Glebe [Reading about the Holy Martyrs Boris and Gleb]. 1916. In: Zhitiya svyatykh muchenikov Borisa i Gleba, i sluzhby im [Hagiographies of the Holy Martyrs Boris and Gleb, and Services to Them], Petrograd, Tipografiya imperatorskoy akademii nauk, 1–26.
Shinakov E.A. 2009. Obrazovaniye Drevnerusskogo gosudarstva [Formation of the Old Russian State. Moscow, Eastern Literature]. Moscow, Vostochnaya literatura, 477 p.
Abstract views: 0
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2025 Via in tempore. History and political science

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.