Popular Culture as a Mechanism for the Formation of National Identity: The Creation of Public Symbols

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52575/2687-0967-2024-51-3-757-766

Keywords:

popular culture, national identity, the ”matrix“ of identity, national heroes, images, symbols

Abstract

The article provides mechanisms and examples of the way popular culture creates symbols and images that become the foundation of national-state identity. The Soviet and post-Soviet eras of Russian history are taken as examples. The author traces the development of Soviet and then Russian popular culture and the connection of its heroes with the goals and objectives of the national identity “matrix”. An analysis of the formed and emerging symbols is carried out with a view to assessing their adaptation within the framework of the “matrix” of identity. A periodization of the involvement of popular culture heroes and images in the processes of the evolution of Soviet and Russian identity is given. The author tries to cover all areas of development of popular culture, the number of which invariably increased during the period under review. For the Soviet period, the conclusion is the thesis that Soviet popular culture developed and degraded in parallel with the “ups and downs" of the “matrix of Soviet identity”. For the post-Soviet period, it is concluded that modern Russian popular culture is contradictory in terms of its impact on the “matrix” of identity, and its potential in creating symbols for building national identity is far from being fully used.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ilya Z. Gershtein, National Research Lobachevsky State University of Nizhny Novgorod

Candidate of Sciences in Politics, Senior Lecturer at the Department of World Diplomacy and International Law, National Research Lobachevsky State University of Nizhny Novgorod,
Nizhny Novgorod, Russia

References

Белобородов А.П. 1979. Всегда в бою. Москва, Военное издательство министерства обороны СССР, 398 с.

Бережной И.И. 1976. Два рейда. Воспоминания партизанского командира. Горький: Волго-Вятское кн. изд-во, 416 с.

Бережной И.И. 1987. За каждую пядь. Горький, Волго-Вятское кн. изд-во, 271 с.

Гайдар А. 1946. Повести и рассказы. Л., Лениздат, 272 с.

Горький М. 1934. Доклад на Первом всесоюзном съезде советских писателей 17 августа 1934 года. Режим доступа: http://gorkiy-lit.ru/gorkiy/articles/article-266.htm (дата обращения: 23.07.2023).

Зощенко М.М. 1990. Графин. Рассказы о Ленине. Ленинград, Детская литература, 3–6.

Кокотюха А. 2007. Жеглов починає, а Гоцман програє. Телекритика. Режим доступа: https://web.archive.org/web/20141211093927/http://www.telekritika.ua/media-continent/2007-11-12/34853 (дата обращения: 23.07.2023).

Королева Е.А. 2021. Образ Ю.А. Гагарина в массовой культуре. XXV Туполевские чтения (школа молодых ученых). Тексты докладов участников Международной молодёжной научной конференции, посвященной 60-летию со дня осуществления Первого полета человека в космическое пространство и 90-летию Казанского национального исследовательского технического университета им. А.Н. Туполева – КАИ. Казань, 505–508.

Меринов В.Ю. 2015. Советская журналистика 30-х – начала 50-х годов как искусство соцреализма. Положительный герой. Научный результат. Социальные и гуманитарные исследования, 1: 3(5), 55–66.

Николаева М.Ф. 2012. Советское плакатное искусство как материал для культурологического исследования. Ярославский педагогический вестник. 1(1). Гуманитарные науки, 323–326.

Островский Н.А. 1951. Как закалялась сталь. Москва, Гослитиздат, 384 с.

Попова О.В. 2016. Базовая матрица государственной политики идентичности в современной России. Политическое пространство и социальное время Симферополь: ИТ «АРИАЛ». Режим доступа: https://www.elibrary.ru/download/elibrary_26897162_43700234.htm (дата обращения: 23.07.2023).

Послание Президента РФ Федеральному собранию. 2005. Президент России. Официальный портал. Режим доступа: http://www.kremlin.ru/events/president/transcripts/22931 (дата обращения: 23.07.2023).

Потемкина В.В. 2012. Образ положительного героя отечественных биографических кинофильмов второй половины 1940-х – первой половины 1950-х годов. Идеология и эстетика. Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. 151. 40–44.

Программа Коммунистической Партии Советского Союза. 1961. Москва: Государственное издательство политической литературы, 144.

Сибиряков И.В. 2018. Советские массовые песни 20-х гг. как инструмент конструирования новой советской реальности. Советский проект. 1917–1930-е гг.: этапы и механизмы реализации: сборник научных трудов. Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та. 104–112.

Твен М. 1935. Приключения Тома Сойера. Ленинград, Лендетиздат, 286 с.

Тишков В.А. 2003. Реквием по этносу: исследование по социально-культурной антропологии. Москва, Наука, 544 с.

Федоров А.В. 2013. Краткая история компьютерных игр в России. Медиаобразование. 4. 137–148.

Цибизова И.М. 2017. Философская символика в современной детской литературе и ее значение для передачи культурно-цивилизационного кода. Культурология. 3(82). 146–158.


Abstract views: 22

Share

Published

2024-09-30

How to Cite

Gershtein, I. Z. (2024). Popular Culture as a Mechanism for the Formation of National Identity: The Creation of Public Symbols. Via in Tempore. History and Political Science, 51(3), 757-766. https://doi.org/10.52575/2687-0967-2024-51-3-757-766

Issue

Section

Topical issues of political science