Two Narrative Images: Romans and Barbarians in the Context of Purity of Morals
DOI:
https://doi.org/10.52575/2687-0967-2024-51-3-565-576Keywords:
Romans, barbarians, Late Antiquity, morals, social vicesAbstract
This article examines two narrative images – the Romans and the barbarians – in the late antique narrative tradition (4th – 6th centuries) with an emphasis on purity of morals. The main focus is on a comparative analysis of the moral characteristics attributed to the Romans and barbarians, as they are presented in the works of famous historians and writers of the time, such as Ammianus Marcellinus, Aurelius Augustine, Paulus Orosius, Salvianus of Marseilles, Claudius Claudianus, Hieronymus of Stridon and others. The article examines the way Roman authors used images of barbarians to criticize their own society, emphasizing the decline of morals and moral degradation of the Romans. In the works by the authors, barbarians are often portrayed as cruel and uncivilized, but they are sometimes credited with virtues such as simplicity, unity and fortitude, which contrast with the luxury, effeminacy and corruption of the Romans. Thus, the dual role of barbarians in Roman literature is analyzed – as enemies and as bearers of certain virtues lost by Roman society. Based on a comparative analysis of texts, the main motives and rhetorical devices used to create contrasting images of the Romans and barbarians are identified. Particular attention is paid to the way these narrative strategies are used to make the case for the moral and religious revival of the Roman Empire. The article also examines the influence of Christian ideology on the perception and portrayal of barbarians in the literature of that time.
Downloads
References
Аммиан Марцеллин. 2005. Римская история. Пер. с латинского Ю.А. Кулаковского, А.И. Сонни. Москва, АСТ, 631 с.
Аноним Валезия. 2000. Жизнеописание императора Константина. Формы исторического сознания от поздней античности до эпохи Возрождения (Исследования и тексты): Сборник научных трудов памяти Клавдии Дмитриевны Авдеевой. Отв. ред. И.В. Кривушин, пер. с лат. В.М. Тюленева. Иваново, Ивановский государственный университет, 176–193.
Блаженный Августин. 1998. О граде Божьем. Творения. Сост. и подгот. текста к печати С.И. Еремеева. Санкт-Петербург, Алетейя, 595 с.
Бредихин В.В. 2023. Образы варварской жестокости в «Historia persicutionis Africanae provinciae». Классическая и византийская традиция: сборник материалов XVII Международной научной конференции: 85–90.
Боэций. 1990. «Утешение философией» и другие трактаты. Ред. Г.Г. Майорова. Москва, Наука, 413 с.
Виктор Витенский. 2007. История гонений в африканской провинции. Церковные историки IV–V веков. Пер. с лат., сост. Высокий М.Ф., Тимофеев М.А. Москва, РОССПЭН, 621 с.
Григорий Богослов, архиеп. Константинопольский. 2007. Творения. Полное собрание творений святых отцов церкви и церковных писателей в русском переводе. Т. 1: Слова. Москва, Сибирская благозвонница, 895 с.
Дрязгунов К.В. 2009. Причины падения Западной Римской империи. Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук, 10: 69–72.
Зобнина А.А. 2004. Отражение проблем падения Западной Римской империи в творчестве Сальвиана Массильского: дисс. канд. ист. наук. Смоленск, 2004, 194 с.
Клавдий Клавдиан. 2008. Полное собрание латинских сочинений. Пер., вступ. ст., комм. и указатели Р.Л. Шмаракова. Санкт-Петербург, 840 с.
Литовченко Е.В. 2023. «Объятия писем»: текстовые механизмы коммуникации. Научный результат. Вопросы теоретической и прикладной лингвистики, 4: 159–177.
Литовченко Е.В. 2011. Проблема репрезентации образа позднеантичной эпохи в письменной традиции авторов Латинского Запада IV–V вв. Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия История. Политология. 1: 27–32.
Мишле Ж. 2001. Общая картина римского общества перед падением Западной Римской империи. История Средних веков: От падения Западной Римской империи до Карла Великого (476–768 гг.). Москва, АСТ, 75–78.
Павел Орозий. 2004. История против язычников. Книги I–VII. Пер. с лат., вступ. ст., коммент. и указатель В.М. Тюленева. Санкт-Петербург, Издательство Олега Абышко, 383 с.
Пруденций. 2012. Сочинения. Пер. с лат. Р.Л. Шмаракова. Москва, Водолей, 261 с.
Речи Либания. 1914. Т. 1. Пер. с греч. С. Шестакова. Казань, Типография императорского университета, 524 с.
Сальвиан. 1970. О мироправлении Божием (V. 4–5; VI, 13, 15). Пер. под ред. И.П. Стрельниковой. Памятники средневековой латинской литературы IV–IX веков. Москва, Наука.
Семичева Е.А. 2019. К вопросу о структуре «Бревиария» Феста. Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия: История. Политология. 46(2): 236–241.
Сказания Приска Панийского. 1861. Пер. с лат. С. Дестунис. Ученые записки второго отделения императорской академии наук 8. Санкт-Петербург, 112 с.
Стасюлевич М.М. 2001. История Средних веков: От падения Западной Римской империи до Карла Великого (476–768 гг.). Москва, АСТ, 496 с.
Творения Блаженного Иеронима (Стридонского). 1893. Ч. 1. Пер. с лат.
Терещенко Т.С. 2015. Дихотомия «римляне – варвары», этническая идентичность и границы в контексте этнокультурной трансформации эпохи Великого переселения народов. Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики 7: 171–176.
Тюленев В.М. 2004. Орозий и его «История против язычников». Павел Орозий. История против язычников. Книги I–VII. Санкт-Петербург, Издательство Олега Абышко, 5–83.
Федорова Е.В. 1990. Люди имперского Рима. Москва, Изд-во Московского, 363.
The Letters of Sidonius. 1915. Translated, with Introduction and Notes by Dalton O.M. 2 vols. Oxford / пер. с англ. Д.С. Конькова, Е.В. Литовченко, Э.М. Манукяна, Ф.А. Петровского, М.М. Стасюлевича, Н.Н. Трухиной, В.М. Тюленева.
Vita Patrum: Житие отцов, составленное святителем Григорием Турским. Предисловие отца Серафима (Роуза). Пер. с латин. и фр. яз. на англ. осуществлен о. Серафимом (Роузом) и Полом Бартлетом; пер. на рус. Лидии Васениной; ред. и вступ. материал о. Серафима (Роуза). Москва, Братство преп. Германа Аляскинского Платина, Калифорния.
Pohl W. 2013. Christian and Barbarian Identities in the Early Medieval West: Introduction. Post-Roman Transitions: Christian and Barbarian Identities in the Early Medieval West. Turnhout, Brepols Publishers, 1–46.
Abstract views: 15
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2024 Via in tempore. History and political science
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.