The Legendary "Gifts of Monomach" as One of the Forms of Visualization of the Supreme Power and Their Reflection in Domestic Publishing of the First Half of the XVI Century
DOI:
https://doi.org/10.52575/2687-0967-2024-51-2-365-374Keywords:
regalia, Ivan the Terrible, legend, Monomakh's gifts, power, coronationAbstract
The article is devoted to the use of myths and legends to legitimize state power. The foreign policy circumstances in which Russia found itself at the beginning of the reign of Ivan the Terrible are assessed. It is revealed how the use of the formula "translatio imperii" allowed Ivan IV to solve both a number of foreign policy issues and justify his royal status. To implement it, he and his associates use the legend of the "Monomakh Gifts", which was gaining popularity during this period. The main points of this legend are indicated. The circumstances of the transfer of gifts from Byzantium to Kievan Rus, reflected in Russian publishing, as well as the composition of the coronation regalia, are described. The characteristics of the insignia and their probable circumstances of entry into Russia are given. An analysis of their symbolic significance as royal regalia and their significance for the supreme power was carried out. Against the background of the analysis of regalia, their image was formed as state-forming symbols.
Funding
The work was carried out without external sources of funding.
Downloads
References
Акишин С.Ю. 2012. Миропомазание. В кн.: Большая российская энциклопедия. Т. 20, Москва, Большая российская энциклопедия, 444.
Бандиленко М.М. 2023. Рюриковичи. История первой династии. Москва, АСТ, 256 с.
Бармы. 1891. В кн.: Энциклопедический словарь Брокгауза и Ефрона. Т. 3. Санкт-Петербург, Типо-литография И.А. Ефрона: 80–81.
Богатырев С.Н. 2011. Шапка Мономаха и шлем наследника: репрезентация власти и династическая политика при Василии III и Иване Грозном. Studia Slavica et Balcanica Petropolitana. 1: 171–200.
Боровков Д. 2015. Владимир Мономах, князь-мифотворец. Москва, Ломоносовъ, 245 с.
Бутырский М.Н. 2016. Лор. В кн.: Православная энциклопедия. Т. 41. Москва, Православная энциклопедия: 462–463.
Бычкова М.Е. 2005. Мотивы «Сказания о князьях Владимирских» в официальных документах середины XVI в. Герменевтика древнерусской культуры. 12: 660–674.
Гербершейн С. 2008. Записки о Московии. Т. 1, М., Памятники исторической мысли, 776 с.
Дмитриева Р.П. 1989. Сказание о князьях Владимирских. В кн.: Словарь книжников и книжности Древней Руси, Т. 2. Ч. 2., Ленинград, Наука: 370–371.
Духовная грамота великого князя Ивана Даниловича Калиты. 1950. В кн.: Духовные и договорные грамоты великих и удельных князей XIV–XVI вв. Москва, Издательство АН СССР: 7–11.
Живов В.М., Успенский Б.А. 1987. Царь и Бог. Семиотические аспекты сакрализации монарха в России. В кн.: Языки культуры и проблемы переводимости. Москва, Наука: 47–153.
Зезина М.Р., Кошман Л.В., Шульгин В.С. 1990. История русской культуры. Москва, Высш. шк., 232 с.
Игошев В.В. 2002. Бармы. В кн.: Православная энциклопедия. Т. 4. Москва, Православная энциклопедия, 342.
Карпов А.Ю. 2015. Великий князь Владимир Мономах. Москва, Молодая гвардия, 390 с.
Комиссаржевский Ф.Ф. 2005. История костюма. Москва, Астрель, АСТ, Люкс, 336 с.
Коронационный альбом в память священного коронования Их Императорских Величеств. Санкт-Петербург, Издание С. Добродеева, 1896, 99 с.
Кусков В.В. 2003. История древнерусской литературы: Учеб. для филол. спец. вузов. Москва, Высш. шк. 336 с.
Лебедев В.А., Николев Н.Н. 2010. Сокровища и реликвии эпохи Романовых. Москва, Вече, 336 с.
Пашуто В.Т. 1982. Возрождение Великороссии и судьбы восточных славян. В кн.: Пашуто В.Т., Флоря Б.Н., Хорошевич А.Л. Киевская Русь и исторические судьбы восточных славян. Москва, Наука: 7–68.
Послание Спиридона-Саввы. 1955. В кн.: Дмитриева Р.П. Сказание о князьях Владимирских. Москва, Ленинград, Издательство АН СССР: 159–166.
Плюханова М.Б. 1995. Сюжеты и символы Московского царства. Санкт-Петербург, Акрополь, 336 с.
Пузанов В.В. 2011. Княжеские инсигнии в средневековой Руси и «Батыево знамение». Учёные записки Казанского университета. Т. 153. 3: 102–111.
Пятницкий П.П. 1896. Сказание о венчании Русских Царей и Императоров. Москва, Типо-литография О.И. Лашкевич и Ко., 108 с.
Регалии. 2009. В кн.: Энциклопедия российской монархии. Великие князья. Цари. Императоры. Символика и регалии. Титулы. Под ред. В. Бутромеева. Екатеринбург, У-Фактория: 243–244.
Самойлова Т.Е. 2007. Царская твердыня. «Вера, государь… и красота церковная». В кн.: Вера и власть. Эпоха Ивана Грозного. Москва, Музеи Московского Кремля, 11–33.
Сиренов А.В. 2014. Сердоликовая крабица московских князей XIV–XVI вв. как царская инсигния. Studia Slavica et Balcanica Petropolitana, 2: 57–66.
Сказание о князьях Владимирских. 2006. В кн.: Библиотека литературы Древней Руси. Т. 9. Санкт-Петербург, Наука: 278–289.
Так называемая Царственная книга. В кн.: Полное собрание русских летописей. Санкт-Петербург, Типография Н.Н. Скорохода, Т. 13, 409–532. 1906.
Ульянов О.Г. 2008. О времени возникновения инаугурационного миропомазания в Византии, на Западе и в Древней Руси. В кн.: Русь и Византия: Место стран византийского круга во взаимоотношениях Востока и Запада. Тезисы докладов XVIII Всероссийской научной сессии византинистов. Москва, ИВИ РАН, 2008: 133–140.
Цепь Мономахова. 1903. В кн.: Энциклопедический словарь Брокгауза и Ефрона. Т. 38. Санкт-Петербург, Типо-литография И.А. Ефрона, 336 с.
Abstract views: 83
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2024 Via in tempore. History and political science
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.