Educational Patterns in Children's Literature of the 18th Century as an Educational Discourse for Noble Offspring

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52575/2687-0967-2023-50-4-949-956

Keywords:

moral story, children's literature, young nobleman, morality

Abstract

The article is devoted to the peculiarities of young nobles in the 18th century, where children's literature played an important role in the formation of the correct behavioral pattern. Actually, this was an innovation in the pedagogical discourse of the noble class. A special place was occupied by the moral story, often based on a fable, which was the most popular form of children's works. With the help of simple plots, young people were shown the right and wrong decisions made by heroes, mostly children. The development of moral qualities was a central theme in these works. Through the simple storylines, the important topic of relationships with parents, other adults and peers was raised. Children's literature in the 18th century was a widespread and very effective element of education, instilling those moral qualities that were cultivated among the nobility. But its preservation was insufficient; many works are lost to researchers.

Author Biographies

Irina V. Istomina, Belgorod State National Research University

Candidate of Historical Sciences, Associate Professor of the Russian History and Records Management Department, Belgorod State National Research University,
Belgorod, Russia

Svetlana P. Shapovalova, Belgorod State National Research University

Candidate of Historical Sciences, Associate Professor of the Russian History and Records Management Department, Belgorod State National Research University,
Belgorod, Russia

References

Список источников

Аксаков С.Т. 1858. Детские годы Багрова-внука. М., «АСТ», 416 с.

Детское чтение для сердца и разума. 1819. Ч. 1–2. Изд. 2-е. М., типография С. Селивановского, 239 с. Ч. 1 и 2 сплетены в один том.

Детское чтение для сердца и разума. 1789. Ч. XIX. [№ 27–39]. М., Унив. тип., у Новикова, 206 с.

Детское чтение для сердца и разума. 1789. Ч. XIX. [№ 40–52]. М., Унив. тип., у Новикова, 208 с.

Ожегов С.И., Шведова Н.Ю. 2000. Толковый словарь русского языка. 4-е изд., доп. М., Азбуковник, 940 с.

Пассек Т.П. 1905. Из дальних лет: В 2 т. СПб., Издательство А. Маркса, 432 с.

Рассказы бабушки. 1989. Из воспоминаний пяти поколений. Записанные и собранные ее внуком Д. Благово. Подгот. Т.И. Орнатская. Л., Наука, 471 с.

Самая первая детская книга. 2012. Книга о книге «Детская библиотека» Александра Шишкова. Сост. А.С. Русаков. СПб., Образовательные проекты; М., ЛИНКА-ПРЕСС, 128 с.

Соллогуб В.А. 1998. Воспоминания. М., Слово, 384 с.

Юности честное зерцало, или Показание к житейскому обхождению, собранное от разных авторов. 1976. Факсимильное издание. М., Гос. б-ка СССР им. В.И. Ленина; Художественная литература, 88 с.

Список литературы

Антология педагогической мысли России XVIII в. 1985. Сост. И.А. Соловков. М., Педагика, 480 с.

Костюхина М.С. 2008. Золотое зеркало: Русская литература для детей XVIII–XIX веков. М., ОГИ, 224 с.

Кудрявцева Е.Б. 2010. Для сердца и разума: Детская литература в России XVIII в. СПб., Нестор-История, 180 с.

Мартианова И.Ю. 2023. Дворянское детство в императорской России. М., Наука, 2023. 295 с.

Материалы по истории русской детской литературы (1750–1855). 1927. Под. ред. А.К. Покровской и Н.В. Чехова. Вып. 1. М., [ИМВР], 304 с.

Самарин А.Ю. 2015. Типографщики и книгочеты: очерки по истории книги в России второй половины XVIII века. 2-е изд., испр. и доп. М., Пашков дом, 414 с.

Собиратели книг в России. 1988. Сост. Л.М. Равич. М., Книга, 296 с.


Abstract views: 32

Share

Published

2023-12-29

How to Cite

Istomina, I. V., & Shapovalova, S. P. (2023). Educational Patterns in Children’s Literature of the 18th Century as an Educational Discourse for Noble Offspring. Via in Tempore. History and Political Science, 50(4), 949-956. https://doi.org/10.52575/2687-0967-2023-50-4-949-956

Issue

Section

Topical issues of Russian history