The Analysis of the Images of Marcus Claudius Marcellus and Archimedes of Syracuse in the Cinematography
DOI:
https://doi.org/10.52575/2687-0967-2022-49-3-501-509Keywords:
Marcus Claudius Marcellus, Archimedes of Syracuse, cinematography, Siege of Syracuse 214–212 B.C., sword and sandalAbstract
This article devotes to the analysis of images of the Second Punic war's commander
218–201 B. C. Marcus Claudius Marcellus and his contemporary – a scientist and an engineer – Archimedes of Syracuse in the cinematography. The author compares images of titled personalities in the cinematography and in the historical sources for the search of differences. For this goal the author uses such methods as an empirical research of the movie and an analysis of the historical sources that tell about those times. In the article the author studies how a descriptions of the antique historians influenced a creating of images in the movie. Nowadays movies have a colossal impact on people's minds. The modern children and teenagers prefer to watch a movie or a video instead of reading a book. The research discovered different breaks with the historical sources in the scripts of movies. These differences are due to various reasons in each case. Here is the influence of the national mentality, the idea of the plot and other factors.
Downloads
References
Богемский Г.Д. 1989. Судьбы неореализма. В кн.: Кино Италии. Неореализм. Москва, Искусство: 5–49.
Бондаренко С.Б. 2015. Жизнь и смерть Архимеда Сиракузского. Аналитика культурологии, 2 (32): 78–83.
Головнёв А.В. 2019. Музейное мышление: соблазн открытия и инстинкт хранения. Кунсткамера, 3 (5): 9–18.
Дзаваттини Ч. Некоторые мысли о кино. В кн.: Кино Италии. Неореализм. Москва, Искусство: 191–210.
Клименко Р.В. 2020. Битва при Ноле 216 года до нашей эры. Тезисы докладов студенческой научной конференции по итогам работ за 2019 год. Воронеж, ВГПУ: 5–7.
Кудрявцев С.В. 1999. Пеплум. Мегаэнциклопедия «Кирилл и Мефодий». URL: https://www.km.ru/kino/encyclopedia/peplum (дата обращения: 20.10.2021).
Моммзен Т. 1997. История Рима, Т. 1. Кн. 3. Санкт-Петербург, Наука, Ювента, 731.
Мультфильм. Коля, Оля и Архимед, 1972 (реж. Ю.А. Прытков), СССР.
Петракова А.Е. 2012. Античность и искусство XXI века, или «Античность, притворись ее знатоком». Труды СПбГИК, Т. 192. Санкт-Петербург, СПбГИК: 137–143.
Пичугина В.К. 2018. Греческое наследие и «rationem humanitatis»: педагогическое содержание речей Цицерона «против Гая Вересса». Образование и Культура. Педагогический журнал Башкортостана, № 4 (77): 100–105.
Родионов Е.А. 2005. Пунические войны. Санкт-Петербург, Изд-во СПбГУ, 626.
Сысоева Е.В. 2020. История зарождения строительной науки с древних времён. Строительство: наука и образование, Т. 10, № 1 (35): 1–20.
Теперик Т.Ф. 2010. Античные войны в кинематографическом дискурсе: стилистика и поэтика. Литература ХХ века: итоги и перспективы изучения. Материалы VIII Андреевских чтений: 29–33.
Теперик Т.Ф. 2018. Рецепция античности в кинематографе: три версии о 300 спартанцах. Acta eruditorum, 29: 56–60.
Фролов Э.Д. 2012. Вместо предисловия: Античность и кинематограф (к проблеме отражения античности в современной игровой культуре). Мнемон. Исследования и публикации по истории античного мира. Санкт-Петербург, СПбГУ: 2–14.
Щетников А.И. 2009. Теон Смирнский. Изложение математических предметов. ΣΧΟΛΗ, Т. 3, 2: 466–558.
Astin A.E. et al. 2008. Cambridge Ancient History. Cambridge, Cambridge University Press, 605.
Sadoul G. 1949. Histoire d'un art le cinéma: des origines à nos jours. Paris, Flammarion, 493.
IMDb.com: International Movie Database. Available https://www.imdb.com/title/tt1921064/?ref_=fn_al_tt_1 (accesed 20 October 2021).
Film. Cabiria, 1914 (dir. G. Pastrone), Italia.
Film. L'Assedio di Siracusa, 1960 (dir. P. Francisci), Italia, Francia.
Abstract views: 159
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2022 Via in tempore. History and political science
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.