Professional appearance of cabbies in Russia in the nineteenth – the beginning of twentieth century

Authors

  • Diana V. Loginova Saint Petersburg University of Industrial Technologies and Design

DOI:

https://doi.org/10.52575/2687-0967-2021-48-3-670-680

Keywords:

passenger cars, horseback vehicles, scrap mills, bitugs, «vanes», «dashes», «half-wheeled cars», «breakers», «bindings»

Abstract

The article is devoted to the analysis of the formation and development of light and freight production in Russia in XIX – beginning ХХ century. On the basis of a wide range of published sources, the stages of career development of light coaches, their transformation from vanek to dashing are considered, This was a significant test, which was not met by all, but also by the emergence of scrap handlers (with different names in different parts of the world), a feature of their hard work in the true sense of the word. The specifics of the different types of cart used by passenger cars and freight coaches are also investigated. The names of some freight wagons have become synonymous with the name of the scrap cabs, such as «erandachniki», «drogali», «bindyzhniki». The development of urban manufacturing has had a great impact on the formation of urban culture, as well as numerous references to coaches and light and scrap products in literary works and encyclopaedic dictionaries. The result of the research was the reconstruction of the career scenario and professional appearance of Russian car and freight drivers.

Author Biography

Diana V. Loginova, Saint Petersburg University of Industrial Technologies and Design

candidate of historical sciences, associate professor, Department of Social Sciences,
Institute of Economics and Social Technologies, St. Petersburg State University of Industrial Technologies and Design, St. Petersburg, Russia

References

Андреевский Э.С. 1914. Из архива К. Э. Андреевского. Т. 3. Одесса, 375 c.

Артемьев М. 2018. Гужевая экономика. Как передвигалась Россия до появления железных дорог. URL: // https://www.forbes.ru/biznes/357703-guzhevaya-ekonomika-kak-peredvigalas-rossiya-do-poyavleniya-zheleznyh-dorog (дата обращения 03.05.2021).

Баранова Е. А. 2015. Городские извозчики конца XVIII – начала XX в: штрихи к портрету социально профессиональной группы // Социально-экономические явления и процессы. Т. 10. URL: // https://cyberleninka.ru/article/n/gorodskie-izvozchiki-kontsa-xix-xx-vv-shtrihi-k-portretu-sotsialno-professionalnoy-gruppy (дата обращения 03.05.2021).

Брокгауз Ф.А. 1903. Энциклопедический словарь. Т. 39a. Санкт-Петербург: Ф.А. Брокгауз, И.А. Ефрон. 960 c.

Все стихи Николая Заболоцкого. Русская поэзия. URL: // https://rupoem.ru/zabolockij/all.aspx. (дата обращения 03.05.2021).

Битюгов М.Е. 1881. Правила и советы охотникам до лошадей при покупке, продаже, выезде, ковке, корме и исправлении порочных качеств рысистой, верховой, упряжной и ломовой лошади. М., Д.И. Преснов. 195 c.

Бредихина И.И. 2008. Придворные экипажи. Царскосельское собрание. СПб, Аврора. 201 c.

Василич Г.З. 1912. Москва в её прошлом и настоящем. Вып. 11. М., Товарищество «Образование». 153 c.

Вербловский Г.Л. 1896. Вопросы русского гражданского права и процесса. М., т-во тип. А.И. Мамонтова. 438 c.

Вонлярлярский В.А. 1854. Все сочинения Василия Александровича Вонлярлярского. Т. 7. СПб, тип. Имп. Акад. наук. 400 c.

Гиляровский В.А. 1926. Моcква и москвичи: воспоминания. М., Всероссийский союз поэтов. 126 c.

Гоголь Н.В. 1903. Вечера на хуторе близ Диканьки: повести, изд. пасечником Рудым Паньком. 2-е изд. СПб, А.С. Суворин. 354 c.

Голицынский А.П. 1860. Уличные типы. М., К. Рихау. 60 c.

Даль В.И. 1863. Толковый словарь живого великорусского языка. Ч. 1. А-З. М., Изд. общ-ва любителей Российской словесности, 627 c.

Даль В.И. 1882. Толковый словарь живого великорусского языка. 2-е изд., испр. и знач. умнож. по рукописи авт. Т. 4. Санкт-Петербург; М., М.О. Вольф. 576 c.

Ейские «Ваньки», «голубчики», «лихачи». URL: // https://muzeisamsonova.ru/eyskie-vanki-golubchiki-lihachi/. (дата обращения 03.05.2021).

Загоскин М.Н. 1851. Москва и москвичи: записки Богдана Ильича Бельского, издаваемые М.Н. Загоскиным. М [б. и.]. 434 c.

Иллюстрация: еженедельное издание всего полезного и изящного. 1845. Т. 4. СПб, [б. и.]. 386 c.

Кириллова Л.П. 2000. Старинные экипажи: сокровища Оружейной палаты. М., Красная площадь. 207 c.

Кокорев И.Т. 1858. Очерки и рассказы. Ч. 1–3. М., унив. тип. 356 c.

Кружнов Ю.Н. Извозчики. URL: // http://www.encspb.ru/object/2804025324?lc=ru. (дата обращения 03.05.2021).

Москва в её прошлом и настоящем: роскошно-иллюстрир. изд., посвящ. памяти историка Москвы И.Е. Забелина. 1912. М., [б. и.] 1912. 125 c.

Нижегородское губернское земское собрание. 1866–1918. 1866. Нижний Новгород. 167 c.

Овченко Ю.Ф. 2012. Безопасность империи. (Политический розыск – средство обеспечения безопасности российского самодержавия. 1880–1917 гг.). М., Техинформ. 370 с.

Путеводитель и справочная книжка по г. Батуму и окрестностям. 1901. Батум : Н.П. Гурская, Ценз. 80 с.

Руга В.Э. 2010. Повседневная жизнь Москвы: очерки городского быта начала ХХ века. М., ЛитРес. 497 с.

Скальковский А.А. 1865. Записки о торговых и промышленных силах Одессы, составленные в 1859 году А. Скальковским. СПб, тип. В. Безобразова и К°. 181 с.

Халин А.А. 2006. Развитие системы путей сообщения Нижегородского Поволжья и ее роль в социально-экономическом развитии региона: 1830-е – 1900 г. ХIХ в. Дисс ... доктора исторических наук. М. 465 с.

Юхнева Е.Д. 2007. Петербургские доходные дома. М.– СПб, Центполиграф. 362 с.


Abstract views: 211

Share

Published

2021-11-15

How to Cite

Loginova, D. V. (2021). Professional appearance of cabbies in Russia in the nineteenth – the beginning of twentieth century. Via in Tempore. History and Political Science, 48(3), 670-680. https://doi.org/10.52575/2687-0967-2021-48-3-670-680

Issue

Section

Topical issues of Russian history