The nobility and clergy in the system of vertical social mobility of the late XVII – second half of the XIX century: to the question of the reasons that prompted the «noble» to go to the clergy

Authors

  • Svetlana R. Gubaeva Belgorod National Research University

DOI:

https://doi.org/10.52575/2687-0967-2021-48-2-383-393

Keywords:

landowner, village priest, social psychology, class exclusivity, traditions, innovations

Abstract

The article considers the issue of vertical downward social mobility of the nobles, namely their transition to the clergy, which reflected the problems of social partnership. The analysis of such historical sources as memoirs, materials of church periodicals and legislation of the Russian Empire allowed: to reveal the reasons that prompted the «noble» to leave the estate; to prove the purposefulness  of the nobles in changing their social status; to reveal the content of sociopsychological antagonism and social partnership between two privileged social groups; to indicate the manifestation of the trend of turning rural priests into «lordly servants». The study of new behavioral stereotypes of the nobles in line  with the change of social appearance is advisable to form an idea of the problems of partnership between the local nobility and rural priests.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Svetlana R. Gubaeva, Belgorod National Research University

postgraduate Student, Department of Russian History and Documentation,
Belgorod, Russia

References

Барадулин Г. 1897. Жизнь и деятельность Святого Феодосия Углицкого, архиепископа Черниговского. Христианские чтения. Т. 4: 517–536.

Бодянский О. 1848. Замечания, до Малой России принадлежавшие. С предисловием действительного члена О. Бодянского. Издание императорского общества истории и древностей российских. Т. 1: 1–55.

Гончаров В.А. 2011. «Необходимо созвать новый вселенский собор, и в этом ближайшая и неотложная задача церкви». Докладная записка кафедрального протоиерея Иоанна Арсеньева святейшему патриарху Тихону (Беллавину). Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. История Русской Православной Церкви. 6: 117–144.

Григорьев И.Г. 1899. Современные записки надворного советника Ивана Григорьевича Григорьева, им самим написанные. С.-Петербург, 1802 г. Детям моим. Лященко А. Записки И.Г. Григорьева. Санкт-Петербург, Типография Р. Голике: 11–18.

Знаменский П.В. 1881. Духовные школы в России до реформы 1808 г. Казань, Типография Императорского университета, 807.

Знаменский И.П. 1880. Положение духовенства в царствование Екатерины II и Павла I. Москва, Типография М.Н. Лаврова и К, 186.

Знаменский П.В. 1873. Приходское духовенство в России со времени Петра I. Казань, Университетская типография, 851.

Иванова Н.А., Желтова В.П. 2010. Сословное общество Российской империи (XVIII – начало XX века). Москва, Хронгограф, 752.

Карнишина Н.Г. 2010. Церковные реформы в России во второй половине XIX века. Москва, Издательство ПСТГУ, 176.

Краснопольский А.И. 1878. Деревенские дельцы. Вестник Европы. Т. 5: 125–177.

Лебедев А.С. 1886. Харьковский коллегиум как просветительский центр Слободской Украины до учреждения в Харькове университета. Москва, университетская типография на Страстном бульваре, 103.

Любжин А.И. 2008. Харьковский коллегиум в XVIII – начале XIX. Вопросы образования. 3: 240–263.

Миронов Б.Н. 2003. Социальная история России периода империи (XVIII – начало XX в.). Санкт-Петербург, Дмитрий Буланин, 548.

Рождественский В. 1887. Заметки и сообщения о печати. Московские церковные ведомости. 22: 322.

Рункевич С.Г. 1895. Письма аскета: из переписки архим. Игнатия Брянчанинова с С.Д. Нечаевым. Христианское чтение. 5–6: 553–595.

Самоквасов. 1870. Три документа, относящиеся к истории церкви села Глазова. Черниговские епархиальные известия. 2: 22–26.

Смирнов С.К. 1855. История Московской славяно-греко-латинской академии. Москва, Типография В. Готье, 428.

Смирнова-Россет А.О. 1990. Воспоминания. Письма. Москва, Правда, 540.

Сорокин П.А. 1992. Человек. Цивилизация. Общество. Москва, Политиздат, 543.

Стаховский Антоний, архиепископ Черниговский. 1897. Черниговские епархиальные известия. 2: 75–81.

Толмачев Я.В. 1892. Автобиографическая записка. Русская старина. 9: 699–706.

Фирсов С.С. 2002. Русская Церковь накануне перемен (конец 1890-х – 1918 гг.). Москва, Культурный центр «Духовная библиотека», 637.

Чистович И.А. 1857. История Санкт-Петербургской духовной академии. Санкт-Петербург, Типография Якова Трея, 462.

Цыпин В. 2010. РПЦ в синодальную эпоху. 1700–1917 гг. Москва, Издательство Сретинского монастыря, 816.

Шаповалов В.А. 2014. Дворянство Центрально-Черноземного региона России в пореформенный период. Москва, ИД «Белгород» НИУ «БелГУ», 544.

Шаповалов В.А. 2013. «На Руси дворянин, кто за многих один»: позитивное отношение к помещику в русском народном фольклоре (на примере пословиц и поговорок). Научные ведомости БелГУ. Серия История. Политология. Экономика. Информатика. 22: 87–91.


Abstract views: 411

Share

Published

2021-06-30

How to Cite

Gubaeva, S. R. (2021). The nobility and clergy in the system of vertical social mobility of the late XVII – second half of the XIX century: to the question of the reasons that prompted the «noble» to go to the clergy. Via in Tempore. History and Political Science, 48(2), 383-393. https://doi.org/10.52575/2687-0967-2021-48-2-383-393

Issue

Section

Topical issues of Russian history