Images of visionaries and visions in «Historia ecclesiastica gentis Anglorum» by Bede the Venerable

Authors

  • Sofya S. Nikulina Ivanovo State University

DOI:

https://doi.org/10.52575/2687-0967-2021-48-2-328-337

Keywords:

visionary tradition, images, Historia ecclesiastica gentis Anglorum, classification, Bede the Venerable

Abstract

The article considers the classification of different types of visionaries and the images of their visions as exemplified in «Historia ecclesiastica gentis Anglorum», a fundamental work by Bede the Venerable written in the eighth century. Rich variety of types of visionaries creates the unique work where all the functions of visions – cognitive, entertaining, didactic and predictive – are represented to show the constant presence of God in everyday life. We have considered and shortly described all the episodes telling the reader about the miracle of visions, and we have proved that each type of visionary has its own range of images, and those images are connected with the target function of the episode. Taking into consideration all these factors we have created a new scheme, classifying types of visionaries and images according to their functions. According to this scheme, human images mostly perform all the four functions of visions, while the images of different objects and objectless images aim to represent only one or two functions, necessary in a definite episode.

Author Biography

Sofya S. Nikulina, Ivanovo State University

post-graduate student of the Department of General History and International Relations,
Ivanovo, Russia

References

Гвоздецкая Н.Ю. 2013. Латинские наименования музыкально-поэтического творчества в древнеанглийском переводе «Церковной истории народа англов» Беды Достопочтенного. В кн.: Life beyond Dictionaries. Материалы юбилейной X Международной школы-семинара. Иваново, Ивановский государственный университет: 87–90.

Гвоздецкая Н.Ю. 2018а. Видения в «Церковной истории народа англов» Беды Досточтимого: скрытые смыслы. В кн.: Скрытые смыслы или грамматика нереального-2: материалы круглого стола (Москва, 14 декабря 2018). М., МГУ: 21–25.

Гвоздецкая Н.Ю. 2018б. Видения и визионеры в литературе раннесредневековой Англии и Исландии. Cursor mundi: человек античности, средневековья и возрождения, 10: 75–92.

Гуревич А.Я. 1981. Проблемы средневековой народной культуры. М., Искусство, 185.

Зверева В.В. 2008. «Новое солнце на Западе»: Беда Достопочтенный и его время. СПб., Алетейя, 48.

Ненарокова М.Р. 2003. Досточтимый Беда – ритор, агиограф, проповедник. М., ИМЛИ РАН, 74.

Прогунова Ю.М. 2015. Христианская и языческая традиция в «Церковной истории народа англов» Беды Достопочтенного (на примере «женской темы»). Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского, 3: 90–96.

Прокофьев Н.И. 1964. Видение как жанр в древнерусской литературе. Вопросы стиля художественной литературы. М., МГПИ им. В.И. Ленина: 35–36.

Шилова Н.Л. 2013. Мотив «тонкого сна» в литературных визионерских сюжетах. Ученые записки Петрозаводского Государственного Университета, 1 (130): 68–73.

Ярхо Б.И. 1989. Из книги «Средневековые латинские видения». Восток – Запад: Исследования, переводы, публикации, 4: 20.

Esser-Miles C.M. 2020. Heavenly Metaphors and the Transcendent Divine: Visions and light as methods to cross heavenly boundaries in Old English poetry. Available at: https://www.academia.edu/39460224 (accessed 7 September 2020).

Guiliano Z.M. 2015. The Allegorical Exegesis of Bede: 'Figures in History and the Shape of the Self'. Available at: https://www.academia.edu/1016410 (accessed 19 September 2020).

Harris S.J. 2002. Bede and Gregory‟s Allusive Angles. Criticism, 44 (3): 271–289.

Holder A.G. 1990. Bede and the Tradition of Patristic Exegesis. The Anglican theological review, 72 (4): 399–411.

McKinney W.A. 2011. Creating a gens Anglorum: Social and Ethnic Identity in Anglo-Saxon England through the Lens of Bede‟s Historia Ecclesiastica. PhD thesis. York, 122–123.

Orsbon D.A. 2011. Bede‟s Sacred Order: Schemes and Tropes in the Historia Ecclesiastica: Part I. The American Benedictine Review, 62 (1): 3–26 (126).

Rowley Sh. M. 2003. Reassessing Exegetical Interpretations of Bede‟s Historia Ecclesiastica Gentis Anglorum. Literature and Theology, 17 (3): 227–243 (230).

Rowley Sh.M. 2009. The Role and Function of Otherworldly Visions in Bede‟s Historia ecclesiastica gentis Anglorum. In: The World of Travellers: Exploration and Imagination. Leuven, Peeters: 163–181.

Saint Bede. 2011. Historia ecclesiastica gentis anglorum (Latin Edition). М., Нобель Пресс, 624.

Wallis Ch. 2013. The Old English Bede: Transmission and Textual History in Anglo-Saxon Manuscripts. PhD thesis. Sheffield, 17.


Abstract views: 365

Share

Published

2021-06-30

How to Cite

Nikulina, S. S. (2021). Images of visionaries and visions in «Historia ecclesiastica gentis Anglorum» by Bede the Venerable. Via in Tempore. History and Political Science, 48(2), 328-337. https://doi.org/10.52575/2687-0967-2021-48-2-328-337

Issue

Section

Topical issues of world history