The synthesis of cultures and quasi-historical tradition in the teachings of George Gurdjieff

Authors

  • Aleksandr N. Moshkin Belgorod National Research University

DOI:

https://doi.org/10.52575/2687-0967-2021-48-1-211-229

Keywords:

Gurdjieff, Institute of Harmonious Development, the Fourth Way, integral traditionalism, Russian integral traditionalism, mysticism, Russian cosmism, Russian philosophy, Armenian philosophy

Abstract

This work examines the philosophical views of the Russian mystic philosopher of Armenian-Greek origin George Gurdjieff who lived in the first half of the 20th century. The author proves that the philosophical doctrine of Gurdjieff was an offshoot of integral traditionalism, having a domestic specificity. In particular, Gurdjieff sharply criticizes modern European society, its science and culture, reproaching it for degradation and seeking to turn to the ancient correct teaching. At the same time, Gurdjieff relied on the ideas of Russian cosmism, Orthodox Christianity and the religious practices of the Central Asian Sufism, as well as a synthesis of other religions. He was not only a theoretician of integral traditionalism, but also a practitician, realizing his teachings in the Institute of Harmonious Development founded by him. The essence of Gurdjieff's teaching was that man is an integral part of nature and space, but the nature of mankind is distorted, it has degraded and has forgotten its functions in the modern world. It is necessary to apply the practices of the Fourth Way, which involved self-improvement and inner work on oneself for spiritual growth and the awakening of conscience. Gurdjieff practiced hypnosis. The tradition on which Gurdjieff relied was pseudo-historical, apparently invented by him the Sarmung Brotherhood from Central Asia, associated with the ancient Babylonian civilization. Caucasian and Central Asian folk traditions played an important role for Gurdjieff.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Aleksandr N. Moshkin, Belgorod National Research University

Doctor of Historical Sciences, Professor, Leading Researcher of the Research Laboratory of Historical Anthropology,
Belgorod, Russia

References

Алексахин В. 2003. Биография Георгия Ивановича Гурджиева. Сайт Lib.Ru: Георгий Иванович Гурджиев. URL: http://lib.ru/URIKOVA/GURDZHIEW/gurdbio.txt (дата обращения 01.02.2021).

Гордлевский В.А. (изд.). 1957. Анекдоты о Ходже Насреддине. М., Изд-во Восточной литературы, 275.

Беннетт Д.Г. 2006. Свидетель, или История поиска. М., Гаятри, 433.

Бровко В.П. 2019. Георгий Гурджиев и его Вельзевул. М., Литрес: Самиздат, 390.

Вандерхилл Э. 1996. Гурджиев. В: Мистики XX в. Энциклопедия. М., Миф; Локид: 164–180.

Греков И.М. 2013a. Идея работы в духовном опыте школы «Четвёртого пути» Г.И. Гурджиева. В: Гуманитарные и социальные науки. 1: 141–151.

Греков И.М. 2013b. Развитие и интерпретация идей Г.И. Гурджиева в работах его последователей. В: Гуманитарные и социально-экономические науки. 1 (68): 14–19.

Греков И.М. 2013с. Сознательная эволюция человека в философско-религиозном учении Г.И. Гурджиева. Дисс… канд. филос. наук. Ростов-на-Дону, 146.

Гурджиев Г.И. 2002. Вопросы и ответы. В: Гурджиев. Эссе и размышления о Человеке и его Учении (сборник). М., Страйклайт: 14–30.

Гурджиев Г.И. 2004. Все и вся. Объективно-беспристрастная критика жизни человека, или Рассказы Вельзевула своему внуку. М., Эксмо, 880.

Гурджиев Г.И. 2008a. 48 упражнений. В: Сайт Gurdjieff Club. URL: https://gurdjieffclub.com/48-uprazhnenii/ (дата обращения 01.02.2021).

Гурджиев Г.И. 2008b. Беседы с учениками. Париж 1941–1944. В: Сайт Gurdjieff Club. URL: https://gurdjieffclub.com/knigi-besedy-s-uchenikam/ (дата обращения 01.02.2021).

Гурджиев Г.И. 2008c. Вестник грядущего добра. В: Сайт Gurdjieff Club. URL: https://gurdjieffclub.com/knigi-vestnik-grjadushchego-dobra/ (дата обращения 01.02.2021).

Гурджиев Г.И. 2008d. Лекция о символизме (эннеаграмма). В: Сайт Gurdjieff Club. URL: http://www.endlesssearch.co.uk/philo_enneagramtalk_russian.htm (дата обращения 01.02.2021).

Гурджиев Г.И. 2009a. Восемь встреч в Париже. В: Сайт «Четвертый путь. Гурджиев – Успенский – Суфизм». URL: http://www.fway.org/onlinelib/48-2009-02-10-15-05-46/180-2009-02-10-15-16-02.html (дата обращения 01.02.2021).

Гурджиев Г.И. 2009b. Последний час жизни. В: Сайт «Четвертый путь. Гурджиев – Успенский – Суфизм». URL: http://www.fway.org/onlinelib/47-psl/177-2009-02-10-14-58-30.html (дата обращения 01.02.2021).

Гурджиев Г.И. 2009с. Человек – это многосложное существо. В: Сайт «Четвертый путь. Гурджиев – Успенский – Суфизм». URL: http://fway.org/onlinelib/64--q-q/323--q-q-.html (дата обращения 01.02.2021).

Гурджиев Г.И. 2014. Жизнь реальна только тогда, когда «Я есть». М., Энигма, 240.

Гурджиев Г.И. 2018a. Взгляды из реального мира. М., Энигма, 376.

Гурджиев Г.И. 2018b. Встречи с замечательными людьми. М., Энигма, 368.

Гурджиев Г.И. 1999. Закономерное разнообразие проявлений человеческой индивидуальности. В: Гурджиев Г.И. Беседы Вельзевула со своим внуком. Минск, Харвест: 974–1017.

Клостре С. 2002. Десерт. В: Гурджиев. Эссе и размышления о Человеке и его Учении (сборник). М., Страйклайт: 167–173.

Кравченко В.В. 1997. Мистицизм в русской философской мысли XIX – начала XX веков. М., Издатцентр, 280.

Кравченко В.В. 2020. Русский мистицизм как образ «другого» для западного эзотеризма. В: Вестник Тверского государственного университета. Сер. Философия. 3 (53): 174–187.

Куракина О.Д. 2014. Русский космизм – мировоззрение русской цивилизации. В: Булгаковские чтения. 8: 6–12.

Кучеренко В.А. 2005. Учение о человеке Г.И. Гурджиева в контексте духовных исканий современности. Дисс… канд. филос. наук. Ростов-на-Дону, 141.

Лемешев О. (диак.). 2019. Мистическое учение о «совести» в оккультной концепции «Четвёртого пути». В: Вопросы богословия. Т. 2. 2: 70–87.

Лунин Б.В. 1958. Из истории русского востоковедения и археологии в Туркестане. Туркестанский кружок любителей археологии (1895–1917). Ташкент, Изд-во АН Узбекской ССР, 320.

Нежинский И.В. 2009. Эзотерическое христианство Георгия Гурджиева. В: Сайт «Четвертый путь. Гурджиев – Успенский – Суфизм». URL: http://fway.org/articles/261-2009-03-13-20-35-10.html (дата обращения 01.02.2021).

Орлов И.О. 2006. Научная революция конца XIX – начала XX века. В: Философия науки. 1 (28): 130–148.

Пильчинова Е.В. 2014. Научно-техническая революция как основной фактор развития производительных сил: исторический обзор. В: Вестник Бурятского государственного университета. 2: 22–25.

Питанов В.Ю. 2016. Георгий Гурджиев – оккультист или христианин? В: Персональный сайт Питанова Виталия Юрьевича. Психология, сравнительное религиоведение, апологетика. URL: http://pitanov.info/georgiy-gurdzhiev-okkultist-ili-hristianin (дата обращения 01.02.2021).

Полонская И.Н. 2005. Философские принципы традиционализма. В: Научная мысль Кавказа. 4: 30–36.

Ровнер А.И. 2002. Гурджиев и Успенский. М., София: Гелиос, 509.

Свиридовская Н.Д. 2014. Фома Гартман: неизвестный композитор круга Танеева и Рахманинова. В: Научный вестник Московской консерватории. 1: 68–85.

Седжвик М. 2014. Наперекор современному миру. Традиционализм и тайная интеллектуальная история XX века. М., Новое литературное обозрение, 536.

Успенский П.Д. 2014. В поисках чудесного. М., Энигма, 488.

Уэлш У.Д. 2002. Воспоминания. В: Гурджиев. Эссе и размышления о Человеке и его Учении (сборник). М., Страйклайт: 145–166.

Филиппович А.В. 2014. Историософия интегрального традиционализма. В: Антро. 2(15): 51–62.

Холодов М., Молотов О. 2010. Традиция и традиционализм: о терминах и их содержании. В: Полюс. 1: 4–9.

Baker R. 2000. No Harem. Gurdjieff and the Women of The Rope. In: Gurdjieff International Review. URL: https://www.gurdjieff.org/G.1-2.htm (дата обращения 01.02.2021).

Gurjieff G.I. 1953. Scenario of the Ballet «The Struggle of the Magicians». Capetown, South Africa, The Stourton Press, 44.

Taylor P.B. 1998. The Shadows of Heaven: Gurdjieff and Toomer. Newburyport, Red Wheel Weiser, 272.


Abstract views: 442

Share

Published

2021-07-08

How to Cite

Moshkin, A. N. (2021). The synthesis of cultures and quasi-historical tradition in the teachings of George Gurdjieff. Via in Tempore. History and Political Science, 48(1), 211-229. https://doi.org/10.52575/2687-0967-2021-48-1-211-229

Issue

Section

Topical issues of Russian history