The image of a Saint-warrior in the Latin hagiographic literature of the fourth – sixth centuries

Authors

  • Alexandra A. Babina Ivanovo State University

DOI:

https://doi.org/10.52575/2687-0967-2021-48-1-15-24

Keywords:

military vocabulary, Church, hagiographic literature, image of a Saint, cult of saints, Embassy mission, patronage, rhetoric

Abstract

The article deals with the creation of the image of a Saint-warrior using military vocabulary in the Latin hagiographic literature of the 4th–6th centuries. The author analyzes the evolution of this model of sanctity and gives various options for using military allusions in the hagiography of the considered period. The article is based on the historical and anthropological approach, it also uses the achievements of narratology, semiotics and imagology. The main sources for the study were the Vita Hilarionis by St. Jerome, the Vita Hilarii by Honoratus Massiliensis, Stephanus Africanus’s Vita Amatoris, and the Vita Martini by Sulpicius Severus, Constantius of Lyon’s Vita Germani and the Vita Epiphani by Magnus Felix Ennodius. The development of the Saint model in Western European hagiographic literature leads to the formation of the image of the Saint-ambassador, in which the military context is used to strengthen the authority of the Saint in the eyes of the reader. In the future, the new model influenced the formation of the image of the Saint-rhetorician. Military terms were still used by the hagiographer, but for a different purpose. They emphasized the Romanitas of the Saint, who now wields the word as opposed to the weapon.

Author Biography

Alexandra A. Babina, Ivanovo State University

graduate student of the Department of General History and International Relations, Institute of Humanities,
Ivanovo, Russia

References

Августин Блаженный. 1998. О Граде Божием. Книги XIV–XXII. В кн.: Творенья: В 4 т. Т. 4. СПб., Алетейя; Киев, УЦИММ-Пресс, 595.

Амвросий еп. Медиоланский. 1995. Об обязанностях священнослужителя, творенье. Пер. с лат. Г. Прохоров. Москва – Рига, Благовест, 413.

Браун П. 2004. Культ святых. Его становление и роль в латинском христианстве. М., РОССПЭН, 207.

Зайцев Д. 2004. Гонорат, епископ Массилийский. Житие святого Илария, епископа Арелатского. В кн.: Арелатские проповедники V–VI вв. М., Империум-Пресс, 390.

Калмыкова Е.В. 2013. Военная служба английских клириков в XIV–XV веках. Средние века. М, Наука. Вып. 74 (3–4): 150–171.

Калмыкова Е.В. 2018. Пастыри во главе армии: образы воинственных прелатов в английской исторической традиции. Диалог со временем. М., ИВИ. Т. 63: 134–145.

Магн Феликс Эннодий. 2013. Житие блаженнейшего мужа Епифания, епископа Тицинской церкви. Пер. с лат. вступ. ст., коммент. и указатели Тюленева В.М. СПб., Издательство Олега Абышко, 188.

Манукян Э.М. 2015. Episcopus bonus: эпистолярная репрезентация образа у Сидония Аполлинария. Научные ведомости БелГУ. Сер. История. Политология. Белгород. 7 (204): 58–64.

Сульпиций Север. 1999. Житие святого Мартина, епископа и исповедника. В кн.: Сочинения. М., РОССПЭН, 319.

Житие прп. отца нашего Иллариона Великого. 1893. Пер. с лат. Помяловский И.В. Палестинский патерик. СПб. Вып. 4, 47.

Тюленев В.М. 2014. Слово против меча: новое содержание romanitas у Эннодия. Antiquitas Aeterna. Нижний Новгород. Вып. 4: 305–316.

Тюленев В.М. 2013. Магн Феликс Эннодий – человек уходящей эпохи. В кн.: Магн Феликс Эннодий. Житие блаженнейшего мужа Епифания, епископа Тицинской церкви. Панегирик королю Теодориху. Житие блаженного монаха Антония. Благодарение за свою жизнь. СПб., Издательство Олега Абышко, 188.

Borius R. 1965. Vie de Saint Germaind’Auxerre. Paris, Les Éditions du Cerf. Vol. 112, 231.

Cox R. 2018. The Ethics of War up to Thomas Aquinas. In: The Oxford Handbook of Ethics of War. Oxford University Press, USA, 592.

Egmond W.S. van. 2006. Conversing with the Saints: Communication in Pre-Carolingian Hagiography from Auxerre. Turnhout, Brepols, 240.

Gillett A. 2003. Envoys and Political Communication in the Late Antique West, 411–533. Cambrige, 335.

Rapp C. 2005. Holy Bishops in Late Antiquity: the Nature of Christian Leadership in an Age of Transition. Berkeley, 520.

Stephanus Africanus. 1850. Vita Amatoris. Ed. L.M. Duru. Bibliothèque Historique de l’Yonne, ou Collection des Légendes, Chroniques et Documents Divers pour Servir à l’Histoire des Différentes Contrées qui Forment Aujourd’hui Ce Département, 1. Auxerre, Perriquet, 581.

Swift L.J. 1983. The Early Fathers on War and Military Service. Wilmington, 164.

Vita Germani Episcopi Autissiodorensis Auctore Constantio. 1920. Ed. and trans. W. Levison. In: MGH SS. rer. Merov. Bd. 7. Hannover and Leipzig: 247–283.


Abstract views: 341

Share

Published

2021-07-05

How to Cite

Babina, A. A. (2021). The image of a Saint-warrior in the Latin hagiographic literature of the fourth – sixth centuries. Via in Tempore. History and Political Science, 48(1), 15-24. https://doi.org/10.52575/2687-0967-2021-48-1-15-24

Issue

Section

Topical issues of world history