The orthodox women’s destinies in Soviet Russia in the 1920s and 1930s under political repression
DOI:
https://doi.org/10.18413/2687-0967-2020-47-3-589-597Keywords:
women's destinies, Orthodox women, political repression, traditional model of women's behaviorAbstract
The article presents the results of studying the fates of three Orthodox women who suffered during the period of political repression implemented in the role typical for the traditional model of women's behavior: a priest’s wife and a mother with many children; a religious Orthodox laywoman; a nun. The theme of women's fate, broken by repression, makes it possible to raise several issues in the historical and gender context: the "women's question" in Soviet Russia; the political repression of the
twentieth century in historical and public memory; the veneration of new martyrs in modern society; gender roles of women who retained the traditional model of behavior during the years of repression. The fates of Chionia Archangelskaya, Tatiana Grimblit, and Alexandra (Chervyakova) fit into the historical context of the first two decades of the Soviet era, when social prospects for religious women were closed. The analysis of Orthodox women’s biographies and their individual behavioral characteristics shows that in the conditions of persecution against the Church, they preserved their gender identity in expressing their religious views, continuing the Russian traditional understanding of a woman as a symbol of the moral ideal. The article substantiates the introduction of the concept of "women's Christian feat" into the historical narrative. The novelty lies in the use of a new type of sources as the basis for research – modern hagiographic texts prepared as a part of the canonization in 2000 at the Jubilee Council of bishops of the Russian Orthodox Church of the martyrs and Confessors of the twentieth century. The specificity of newly glorified saints’ lives is based on archival materials of judicial and investigative cases-interrogation protocols, certificates, letters, which allows historically reliably on the example of the most difficult life
situations to reveal the life path of women who suffered "for the truth". The article discusses the importance of forming a historical narrative in gender studies devoted to the difficult period of repression in Russian history, and the formation of women's discourse in the context of historical and gender issues as an independent direction.
Downloads
References
Валькова О.А. 2019. Гендерная история науки в России. Начало. Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия: История. Политология, 3 (46): 544–554.
Васильева О.Ю. 2010. Прославление новомучеников и исповедников российских ХХ в.: 10-летие исторического Деяния юбилейного Архиерейского Собора. Государство, религия, церковь в России и за рубежом, 4: 134–137.
Гримблит Татьяна Николаевна. База данных «Новомученики, исповедники, за Христа пострадавшие в годы гонений на Русскую Православную Церковь в ХХ в.». URL: http://213.171.53.29/bin/db.exe/no_dbpath/docum/ans/ans/newmr/?HYZ9EJxGHoxITYZCF2JMTdG6Xbu1s8WgcOicsW0GcC9gvuqU66qceeufc8KWfO** (дата обращения: 26 июня 2020).
Икона «Собор Новомучеников и Исповедников Российских за Христа пострадавших явленных и неявленных». 2011. Русская Православная Церковь. Итоги двадцатилетия: 1991–2011. URL: https://expo.pravoslavie.ru/other/455.html (дата обращения: 02 мая 2020).
Иноземцева З.П. 2014. Жития новомучеников и исповедников как источник знания о человеке России. Развитие личности, 4: 142–162.
Каиль М.В. 2014. Лики и облики: идентификация православных монахинь и мирянок в послереволюционной провинции. В кн: Государство, общество, Церковь в истории России ХХ века. Материалы ХIII Международной научно-практической конференции (12–13 марта 2014 г.). Ч. 2. Иваново: Ивановский государственный университет: 101–108.
Каиль М.В. 2013. Святость в православии XX в.: персонификация и канонизационная практика православных церквей. Новый исторический вестник, 2: 107–115.
Коржова Е.Ю. 2018. Земной путь игумении Таисии (Солоповой) как личности с активной жизненной позицией. Женщина в российском обществе, 2: 3–12.
Мухина З.З., Канныкин С.В., Пивоварова Л.Н. 2019. Тридцать лет из истории научного направления в отечественной историографии (к юбилею доктора исторических наук, профессора Натальи Львовны Пушкаревой). Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия: История. Политология, 3 (46): 535–543.
Перевезенцев С.В. 2014. И будет нам чудо… Уроки преподобного Сергия Радонежского. Историческое образование, 3: 3–12.
Пигорева О.В. 2017. Возможности региональной истории в воспитании почитания памяти о новомучениках и исповедниках Церкви Русской. Духовно-нравственное воспитание, 3: 20–36.
Пигорева О.В. 2015. Изучение жизни и подвига новомучеников и исповедников Российских ХХ века в школе: трудности, критерии, перспективы. Преподавание истории в школе, 3: 46–52.
Преподобномученица Александра (Червякова). Память мучеников и исповедников Русской Православной Церкви: региональный общественный фонд. URL: fond.ru›userfiles/person/973/1295098300.pdf (дата обращения: 26 июня 2020).
Пушкарева Н.Л. 2018. Женщина и женское начало в русской исторической традиции: переосмысливая социокультурные перемены и задачи патриотического воспитания. В кн.: Проблемы национальной безопасности России: уроки истории и вызовы современности. К 75-летию битвы за Кавказ в годы Великой Отечественной войны. Материалы Международной научно-просветительской конференции (25–29 мая 2018 г.). Краснодар, Изд-во Традиция: 230–234.
Русская Православная Церковь. ХХ век / [Беглов А.Л., Васильева О.Ю. и др.]. М., Изд-во Сретенского монастыря, 2015.
Священномученик Тихон Архангельский, исповедница Хиония Архангельская. Память мучеников и исповедников Русской Православной Церкви: региональный общественный фонд. URL: http://www.fond.ru/index.php?psx=5&menu_id=352&menu_parent_id=&name_id=319&person_id=982&flag_view=3 (дата обращения: 26 июня 2020).
Хасбулатова О.А. 2004. Движение женщин-общественниц в 1930-е годы как технология государственной политики по вовлечению домашних хозяек в общественное производство. Женщина в российском обществе, 1–2: 43–56.
Херлингер П. 2019. Русские православные женщины в неправославные времена: примеры женского действия и влияния в революционную эпоху, 1917–1927 гг. // Государство, религия, церковь в России и за рубежом, 1–2 (37): 304–327.
Abstract views: 677
Share
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2020 Via in tempore. History and political science
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.