Liber and libertas in Horace’s works

Authors

  • Dmitry A. Usov Yaroslavl State University P.G. Demidov

DOI:

https://doi.org/10.18413/2687-0967-2020-47-3-472-481

Keywords:

Ancient Rome, Augustus’ Principate, Octavian (Augustus), Horace, freedom, liber, libertas

Abstract

The article is devoted to the study of the category «freedom» in Horace’s works. In the days of the Late Republic, various political parties (partes) and groups (factiones) used the term «libertas» as an instrument of ideological struggle against their opponents. Besides, each political force attached a special meaning to this concept, which correlated with their goals and ideological discourse. This fact should have affected the perception of freedom in the times of Augustus’ reign. The author undertakes the analysis of the terms «liber» and «libertas» used by Horace with the aim to comprehend their meaning, as well as determine political views of the poet. The author’s observations demonstrate the predominance of the social and philosophical connotations of the concepts «liber» and «libertas» in Horace’s works. The conclusions made in the article show that the poet did not refer to these terms in the sense certain political forces of the Late Republic attached to them. Horace’s perception of freedom was congruent with the ideological policy of Augustus and did not contain any opposition sentiment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dmitry A. Usov, Yaroslavl State University P.G. Demidov

master student of the Department of General History, P.G. Demidov Yaroslavl State University,

Yaroslavl, Russi

References

Буасье Г. 2018. Римская религия во времена Августа. М., Вече, 416.

Галински К. 2017. Августовская литература и августовская «идеология»: пересмотр оценок. Шаги. Steps, 3 (4): 151–167.

Гаспаров М.Л. 2018. Гораций, или Золото середины. В кн.: Поэт и поэзия. М., РИПОЛ классик: 233–301.

Гаспаров М.Л. 2018. Поэт и поэзия в римской культуре. В кн.: Поэт и поэзия. М., РИПОЛ классик: 21–100.

Гуревич А.Я. 2007. Категории средневековой культуры. В кн.: Избранные труды. Средневековый мир. СПб., Изд-во СПбГУ: 17–260.

Данилов Е.С. 2017. Securitas в «Panegyrici Latini». Проблемы истории, филологии, культуры, 3 (57): 81–89.

Дементьева В.В. 2011. Римская «меритократия» и формирование принципа представительности (теоретико-историографический аспект). В кн.: Народ и демократия в древности: доклады российско-германской научной конференции. Ярославль, Изд-во ЯрГУ: 120–152.

Дементьева В.В. 2010. Римская civitas республиканской эпохи. В кн.: Античная гражданская община: греческий полис и римская civitas. Ярославль, Изд-во ЯрГУ: 52–103.

Жаровская А.Н. 2009. Отражение политических идеалов Марка Юния Брута на монетах его чеканки. Проблемы истории, филологии, культуры, 3 (25): 9–16.

Кнабе Г.С. 1994. Рим Тита Ливия – образ, миф и история. В кн.: Тит Ливий. История Рима от основания города. Т. 3. М., Наука: 590–655.

Любимова О.В. 2015. Понятие «популяры» в современной историографии. Вестник древней истории, 1: 190–207.

Межерицкий Я.Ю. 2016. «Восстановленная республика» императора Августа. М., Русский фонд содействия образованию и науке, 992.

Павлов А.А. 2009. Свобода (libertas) в исторической концепции Тита Ливия. Диалог со временем, 27: 212–229.

Павлов А.А. 2003. Libertas у Цицерона: замечание к статистике и семантике понятия. Вестник Сыктывкарского университета, 5 (4): 31–41.

Ростовцев М.И. 2000. Общество и хозяйство в Римской империи. Т. 1. СПб., Наука, 400.

Токарев А.Н. 2007. Сравнительный анализ терминов «optimates» и «boni» (к вопросу о политических группировках в эпоху Поздней Римской республики). Вiсник Харкiвського нацiонального унiверситету iмені В.Н. Каразіна, 762 (39): 130–143.

Токарев А.Н. 2011. Становление официальной идеологии принципата императора Августа. Харьков, Изд-во ХНУ, 268.

Токарев А.Н. 2006. Libertas у Саллюстия. Вісник Чернігівського державного педагогічного університету, 34 (4): 7–11.

Тронский И.М. 1988. История античной литературы. М., Высшая школа, 464.

Трухина Н.Н. 2017. Политика и политики «золотого века» Римской республики (II век до н. э.). СПб., Наука, 297.

Утченко С.Л. 1965. Кризис и падение Римской республики. М., Наука, 288.

Чисталев М.С. 2014. Антиегипетская политическая пропаганда Октавиана Августа в римской поэзии: образ Клеопатры как врага Рима. Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского, 1 (2): 293–300.

Anderson W.S. 1995. «Horatius Liber», Child and Freedman's Free Son. Arethusa, 28 (2/3): 151–164.

Arena V. 2013. Libertas and the Practice of Politics in the Late Roman Republic. Cambridge, Cambridge University Press, 336.

Arena V. 2011. Roman sumptuary legislation: Three concepts of liberty. European Journal of Political Theory, 10 (4): 463–489.

Bowditch L. 1994. Horace's Poetics of Political Integrity: Epistle 1.18. The American Journal of Philology, 115 (3): 409–426.

Braund S.M. 2004. Libertas or Licentia? Freedom and Criticism in Roman Satire. In: I. Sluiter, R.M. Rosen (eds.), Free Speech in Classical Antiquity. Leiden – Boston, Brill: 409–428.

Davis P.J. 2016. Freedom of Speech in Virgil and Ovid. In.: P. Mitsis, I. Ziogas (eds.), Wordplay and Powerplay in Latin Poetry. Berlin – Boston, De Gruyter: 183–198.

Fantham E. 2005. Liberty and the People in Republican Rome. Transactions of the American Philological Association, 135 (2): 209–229.

Galinsky K. 2006. Vergil's Uses of «Libertas»: Texts and Contexts. Vergilius, 52: 3–19.

Hunter R.L. 1985. Horace on Friendship and Free Speech. Hermes, 113 (4): 480–490.

Johnston P.A. 2006. Turnus, Horses, and «Libertas». Vergilius, 52: 20–31.

La Bua B. 2013. Horace's East: Ethics and Politics. Harvard Studies in Classical Philology, 107: 265–296.

Lefèvre E. 1998. Vergil as a Republican (Aen. 6. 815-35). In: H.-P. Stahl (ed.), Vergils’s Aeneid: Augustan Epic and Political Context. London, Duckworth in association with The Classical Press of Wales: 101–118.

Lowrie M. 2007. Horace and Augustus. In: S. Harrison (ed.), The Cambridge Companion to Horace. Cambridge, Cambridge University Press: 77–90.

McGowan M.M. 2009. Ovid in Exile: Power and Poetic Redress in the Tristia and Epistulae ex Ponto. Leiden – Boston, Brill, 261.

Raaflaub K. 2010. Between Tradition and Innovation: Shifts in Caesar's Political Propaganda and Self-Presentation. In: G. Urso (ed.), Cesare: Precursore o Visionario? Atti del convegno internazionale, Cividale del Friuli, 17–19 settembre 2009. Pisa, Edizioni ETS: 141–157.

Salmon E.T. 1946–1947. The Political Views of Horace. Phoenix 1 (2): 7–14.

Smith R.A. 2006. Books in Search of a Library: Ovid's «Response» to Augustan «Libertas». Vergilius, 52: 45–54.

Starr Ch.G. 1969. Horace and Augustus. The American Journal of Philology, 90: 58–64.

Syme R. 1939. The Roman Revolution. Oxford, Oxford University Press, 592.

Von der Osten D.E. 2006. The Cult of the Goddess «Libertas» in Rome and Its Reflection in Ovid's Poetry and Tibullan Love Elegy. Vergilius, 52: 32–44.

Wirszubski Ch. 1968. Libertas as a Political Idea at Rome during the Late Republic and Early Principate. Cambridge, Cambridge University Press, 196.

Yakobson A. 2016. optimates, populares. Available at: https://dx.doi.org/10.1093/acrefore/9780199381135.013.4578. (accessed 29 November 2019).


Abstract views: 728

Share

Published

2020-10-13

How to Cite

Usov, D. A. (2020). Liber and libertas in Horace’s works. Via in Tempore. History and Political Science, 47(3), 472-481. https://doi.org/10.18413/2687-0967-2020-47-3-472-481

Issue

Section

Topical issues of world history