Information about the Gnostic Schools of the 1st – 3rd Centuries in John Damascene's Work “On Heresies”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.52575/2687-0967-2025-52-1-40-47

Keywords:

Gnosticism, patristics, early Christianity, John Damascene, heresy

Abstract

Yūḥana ibn Manṣūr ibn Sarjūn (c. 675, Damascus – 753, near Jerusalem), better known as John Damascene, was an Eastern theologian, who gained prominence for a number of polemical works that were directed, in particular, against the opponents of iconodulism within the Byzantium Empire. John became the first and only ecclesiastical author to be monikered after the place of his ministry without being ordained a bishop. Damascene is also known for loose retellings of "Against Heresies" by Irenaeus of Lyon and "Panarion" by Epiphanius of Salamis. Both re-narrations contain a number of unverifiable and contradictory statements. This paper examines the work “Περὶ αἱρέσεων”, also known as “Concerning Heresy”, by John Damascene within the context of research into the Gnostic schools of the 1st – 3d centuries AD. The study points out that this polemical work was primarily aimed at the challenges facing Orthodoxy at the time of its writing: the influence of the Nestorians and Monophysites, the growing influence of Islam, and iconodulism. As a source for the study of Gnosticism of the 1st – 3d centuries AD, “Concerning Heresy” is inapplicable because it doesn't properly reflect historical realities of Gnosticism period and contains inaccurate secondary information about the gnostic teachings and the views of its followers. Such a conclusion may be derived from the general disinterest that John Damascene expressed towards the gnostic dogma and school of thought.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Leonid S. Lupandin, Yaroslavl State University

Postgraduate Student of the Department of General History, Yaroslavl State University,
Yaroslavl, Russia
ORCID: 0009-0007-6297-6446
E-mail: lexdubrovski@gmail.com

References

Список литературы

Апокрифы древних христиан: Исследование, A76 тексты, комментарии. 1989. Акулов А.Ф., Гараджа В.И., Момджян Х.Н., Трофимова М.К. и др.; под ред. Акулова А.Ф. Москва, Мысль, 336 с.

Афонасин Е.В. 2017. Школа Валентина. Фрагменты и свидетельства. Санкт-Петербург, Алетейя, 320 с.

Афонасин Е.В. 2008. Гносис. Фрагменты и свидетельства. Санкт-Петербург, Издательство Санкт-Петербургского университета, 318 с.

Африканова Е.В., Гузенкова С.Е. 2015. Христианская гимнография Иоанна Дамаскина. БМИК. 5. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/hristianskaya-gimnografiya-ioanna-damaskina (дата обращения: 05.10.2024).

Братухин А.Ю. 2017. Климент Александрийский и Египет. Мировая литература в контексте культуры. 6(12). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/kliment-aleksandriyskiy-i-egipet (дата обращения: 08.08.2024).

Данилов А.В. 2021. Иконоборчество в исторической ретроспективе: влияние, формы, методы. Теологический вестник Смоленской Православной Духовной Семинарии. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/ikonoborchestvo-v-istoricheskoy-retrospektive-vliyanie-formy-metody (дата обращения: 24.05.2024).

Деяние и мучение святых и славных и всехвальных апостолов Петра и Павла. Подготовка текста, перевод и комментарии Е.Г. Водолазкина. URL: http://lib.pushkinskijdom.ru/Default.aspx?tabid=10111 (дата обращения: 03.08.2024).

Доброцветов П.К. 2019. Феодорит Кирский, блаженный. Лечение эллинских недугов. Слово IV. О материи и космосе. Вопросы теологии. 3: 444–456. Христианское чтение. № 23. 126 с.

Дрык С.В. Иоанн Дамаскин как ключевая фигура византийской церковной музыки. 2010. Вестник МГУКИ. 6. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/ioann-damaskin-kak-klyuchevaya-figura-vizantiyskoy-tserkovnoy-muzyki (дата обращения: 05.10.2024).

Заболотный Е.А. 2017. Мессалиане. Православная энциклопедия Т. 45. Москва, ЦНЦ «Православная Энциклопедия»: 30–35.

Иеромонах Макарий (Денисов). 2020. К вопросу о происхождении гностицизма. Христианское чтение. Научный журнал Санкт-Петербургской Духовной Академии Русской Православной Церкви. 2. URL: https://scientific-journals-spbda.ru/f/04-denisov_hch-2-2020.pdf (дата обращения: 01.05.2024).

Килимова К.Д. 2024. Защита иконопочитания в трудах Иоанна Дамаскина. Поволжский вестник науки. (31). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/zaschita-ikonopochitaniya-v-trudah-ioanna-damaskina (дата обращения: 12.10.2024).

Лупандин Л.С. 2020. Симон Маг: личность историческая или легендарная? Актуальные проблемы истории, туризма, рекламы и связей с общественностью. Международная молодежная научно-практическая конференция, 18 апреля 2019 г. Редкол.: В.М. Марасанова [и др.]; отв. ред. Н.В. Тихомиров. Ярославль, ЯрГУ: 6–9.

Михальцов Н.Н. 2020. Христологическая аргументация прп. Иоанна Дамаскина в контексте философии иконопочитания. NOMOTHETIKA: Философия. Социология. Право. 1. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/hristologicheskaya-argumentatsiya-prp-ioanna-damaskina-v-kontekste-filosofii-ikonopochitaniya (дата обращения: 03.10.2024).

Пенькевич Алексий, протоиерей. Псевдо-Тертуллиан. Пять книг против Маркиона. 2004. Христианское чтение. 23: 65–126.

Пешков А.А. 2016. Преподобный Иоанн Дамаскин и полемика с исламом. Труды Нижегородской духовной семинарии. 14. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/prepodobnyy-ioann-damaskin-i-polemika-s-islamom (дата обращения: 10.10.2024).

Ремизов С.А. 2020. Свидетельство святых отцов неразделённой Церкви о Эпиклезисе. Теологический вестник Смоленской Православной Духовной Семинарии. № 7: 17–25.

Сидоров А.И. 1982. Гностицизм и философия (учение Василида по Ипполиту). Ежегодник «Религии мира. История и современность». Москва: Главная редакция восточной литературы издательства «Наука»: 159–183.

Сидоров А.И. 1989. История монофелитских споров в изображении Анастасия Синаита (sermo III) и Псевдо-Анастасия Синаита (Synopsis de haeresibus et synodis. 18–26). Византийский временник. 50: 93–105.

Творения преподобного Иоанна Дамаскина – Источник знания. Афиногенов Д.Е., Бронзов А.А., Сагарда А.И., Сагарда Н.И., 2002. Москва, Индрик, 416 с.

Тёрнер Д. Гностицизм и платонизм: сифианские платонизирующие тексты из Наг-Хаммади в их отношении к поздней платонической литературе. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/gnostitsizm-i-platonizm-sifianskie-platoniziruyuschie-teksty-iz-nag-hammadi-v-ih-otnoshenii-k-pozdney-platonicheskoy-literature (дата обращения: 01.10.2024).

Förster N. 1999. Marcus Magus, Kult, Lehre, und Gemeinde-leben einer valentinianischen Gnostiker-gruppe. Sammlung der Quellen und Kommentar. Tübingen, Mohr Siebeck, XII+485 p.

Frend W.H.C. 1972. The Rise of the Monophysite Movement: Chapters in the History of the Church in the 5th and 6th Cent. Camb. 405 р.

Giversen S. 1963. Apocryphon Johannis. The Coptic Text of the Apocryphon Johannis in the Nag Hammadi Codex II with Translation, Introduction and Commentary. Copenhagen, 296 р.

Hippolytus Romanus. 1986. Refutatio Omnium Haeresium, ed. M. Marcovich, Berlin – N.-Y., Пер. с лат., коммент. И.С. Егоренков. [Электронный ресурс] Режим доступа: http://wiki.kutha.ru/w/Oblichenie_vseh_eresej_(Ippolit_Rimskij) (data obrashhenija 15.08.2024.)

Irenaeus. 1857. Adversus haereses. Libri I–II ed. W. Wigan Harvey. URL: https://patrologia-lib.ru/patrolog/irenaeus/haereses.htm.

References

Apokrify drevnih hristian: Issledovanie, A76 teksty, kommentarii [The Apocrypha of the Ancient Christians: A Study, A76 Texts, Commentaries] Akulov A.F., Garadzha V.I., Momdzhjan H.N., Trofimova M.K. i dr.; pod red. Akulova A.F. Moscow, Mysl', 1989. 336 p.

Afonasin E.V. 2008. Gnosis. Fragmenty i svidetel'stva [Gnosis. Fragments and Testimonies]. Saint Petersburg, Izdatel'stvo Sankt-Peterbugskogo universiteta, 318 p.

Afonasin E.V. 2017. Shkola Valentina. Fragmenty i svidetel'stva [Valentine's School. Fragments and Testimonies]. Saint Petersburg, Aletejja, 320 p.

Afrikanova E.V., Guzenkova S.E. 2015. Hristianskaja gimnografija Ioanna Damaskina [The Christian Hymnography of John Damascene] // BMIK. 5. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/hristianskaya-gimnografiya-ioanna-damaskina (data obrashhenija: 05.10.2024).

Bratuhin A.Ju. 2017. Kliment Aleksandrijskij i Egipet [Clement of Alexandria and Egypt]. Mirovaja literatura v kontekste kul'tury. 6(12). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/kliment-aleksandriyskiy-i-egipet (data obrashhenija: 08.08.2024).

Danilov A.V. 2021. Ikonoborchestvo v istoricheskoj retrospektive: vlijanie, formy, metody [Iconoclasm in Historical Retrospect: Influence, Forms, Methods]. Teologicheskij vestnik Smolenskoj Pravoslavnoj Duhovnoj Seminarii URL: https://cyberleninka.ru/article/n/ikonoborchestvo-v-istoricheskoy-retrospektive-vliyanie-formy-metody (data obrashhenija: 24.05.2024).

Dejanie i muchenie svjatyh i slavnyh i vsehval'nyh apostolov Petra i Pavla [The Acts and Martyrdom of the Holy and Glorious and All-Sacred Apostles Peter and Paul]. Podgotovka teksta, perevod i kommentarii E.G. Vodolazkina. URL: http://lib.pushkinskijdom.ru/Default.aspx?tabid=10111 (data obrashhenija: 03.08.2024).

Dobrocvetov P.K. 2019. Feodorit Kirskij, blazhennyj. Lechenie jellinskih nedugov. Slovo IV. O materii i kosmose [Theodoret of Cyrus, the Blessed. Treatment of Hellenic Ailments. Word IV. On Matter and the Cosmos]. Voprosy teologii. 3: 444–456. Hristianskoe chtenie. 23. 126 p.

Dryk S.V. Ioann Damaskin kak kljuchevaja figura vizantijskoj cerkovnoj muzyki [John Damascene as a Key Figure in Byzantine Church Music]. 2010. Vestnik MGUKI. 6. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/ioann-damaskin-kak-klyuchevaya-figura-vizantiyskoy-tserkovnoy-muzyki (data obrashhenija: 05.10.2024).

Zabolotnyj E.A. 2017. Messaliane [Messalians]. Pravoslavnaja jenciklopedija [Orthodox Encyclopedia]. T. 45. Moscow, CNC «Pravoslavnaja Jenciklopedija»: 30–35.

Ieromonah Makarij (Denisov). 2020. K voprosu o proishozhdenii gnosticizma [To the Question of the Origin of Gnosticism] Hristianskoe chtenie Nauchnyj zhurnal Sankt-Peterburgskoj Duhovnoj Akademii Russkoj Pravoslavnoj Cerkvi. 2 URL: https://scientific-journals-spbda.ru/f/04-denisov_hch-2-2020.pdf (data obrashhenija: 01.05.2024).

Kilimova K.D. 2024. Zashchita ikonopochitaniya v trudah Ioanna Damaskina [Defense of Iconoclasm in the Works of John Damascene]. Povolzhskij vestnik nauki. (31). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/zaschita-ikonopochitaniya-v-trudah-ioanna-damaskina (data obrashhenija: 12.10.2024).

Lupandin L.S. 2020. Simon Mag: lichnost' istoricheskaja ili legendarnaja? [Simon Magus: Historical or Legendary Figure?] Aktual'nye problemy istorii, turizma, reklamy i svjazej s obshhestvennost'ju. Mezhdunarodnaja molodezhnaja nauchno-prakticheskaja konferencija, 18 aprelja 2019 g. Redkol.: V.M. Marasanova [i dr.]; otv. red. N.V. Tihomirov. Jaroslavl', JarGU: 6–9. http://wiki.kutha.ru/w/Oblichenie_vseh_eresej_(Ippolit_Rimskij) (data obrashhenija 15.08.2024.)

Mihal'cov N.N. 2020. Hristologicheskaja argumentacija prp. Ioanna Damaskina v kontekste filosofii ikonopochitanija [The Christological Argumentation of St. John Damascene in the Context of the Philosophy of Iconoclasm]. NOMOTHETIKA: Filosofija. Sociologija. Pravo. 1. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/hristologicheskaya-argumentatsiya-prp-ioanna-damaskina-v-kontekste-filosofii-ikonopochitaniya (data obrashhenija: 03.10.2024).

Pen'kevich Aleksij, protoierej. Psevdo-Tertullian. Pjat' knig protiv Markiona [Pseudo-Tertullian. Five Books Against Marcion]. 2004. Hristianskoe chtenie. 23: 65–126.

Peshkov A.A. 2016. Prepodobnyj Ioann Damaskin i polemika s islamom [Rev. John Damascene and the Polemic with Islam]. Trudy Nizhegorodskoj duhovnoj seminarii. 14. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/prepodobnyy-ioann-damaskin-i-polemika-s-islamom (data obrashhenija: 10.10.2024).

Remizov S.A. 2020. Svidetel'stvo svjatyh otcov nerazdeljonnoj Cerkvi o Jepiklezise [The Testimony of the Holy Fathers of the Undivided Church on Epiclesis]. Teologicheskij vestnik Smolenskoj Pravoslavnoj Duhovnoj Seminarii: № 7: 17–25.

Sidorov A.I. 1982. Gnosticizm i filosofija (uchenie Vasilida po Ippolitu) [Gnosticism and Philosophy (the Doctrine of Basilides According to Hippolytus)]. Ezhegodnik «Religii mira. Istorija i sovremennost'»: Moskva: Glavnaya redakciya vostochnoj literatury izdatel'stva "Nauka", 159–183.

Sidorov A.I. 1989. Istorija monofelitskih sporov v izobrazhenii Anastasija Sinaita (sermo III) i Psevdo-Anastasija Sinaita (Synopsis de haeresibus et synodis. 18–26) [The History of the Monothelite Controversy as Portrayed by Anastasius Sinaiticus (sermo III) and Pseudo-Anastasius Sinaiticus (Synopsis de haeresibus et synodis. 18–26)]. Vizantijskij vremennik. 50: 93–105.

Tvorenija prepodobnogo Ioanna Damaskina – Istochnik znanija [The Works of St. John Damascene – The Source of Knowledge]. 2002. Afinogenov D.E., Bronzov A.A., Sagarda A.I., Sagarda N.I., Moscow, Indrik, 416 p.

Tjorner D. Gnosticizm i platonizm: sifianskie platonizirujushhie teksty iz Nag-Hammadi v ih otnoshenii k pozdnej platonicheskoj literature [Gnosticism and Platonism: Sethian Platonizing Texts from Nag Hammadi in their Relation to Later Platonic Literature]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/gnostitsizm-i-platonizm-sifianskie-platoniziruyuschie-teksty-iz-nag-hammadi-v-ih-otnoshenii-k-pozdney-platonicheskoy-literature (data obrashhenija: 01.10.2024).

Förster N. 1999. Marcus Magus, Kult, Lehre, und Gemeinde-leben einer valentinianischen Gnostiker-gruppe. Sammlung der Quellen und Kommentar. Tübingen, Mohr Siebeck, XII+485 p.

Frend W.H.C. 1972. The Rise of the Monophysite Movement: Chapters in the History of the Church in the 5th and 6th Cent. Camb. 405 р.

Giversen S. 1963. Apocryphon Johannis. The Coptic Text of the Apocryphon Johannis in the Nag Hammadi Codex II with Translation, Introduction and Commentary. Copenhagen, 296 р.

Hippolytus Romanus. 1986. Refutatio Omnium Haeresium, ed. M. Marcovich, Berlin – N.-Y., Пер. с лат., коммент. И.С. Егоренков. [Электронный ресурс] Режим доступа: http://wiki.kutha.ru/w/Oblichenie_vseh_eresej_(Ippolit_Rimskij) (data obrashhenija 15.08.2024.)

Irenaeus. 1857. Adversus haereses. Libri I–II ed. W. Wigan Harvey. URL: https://patrologia-lib.ru/patrolog/irenaeus/haereses.htm.


Abstract views: 0

Share

Published

2025-03-28

How to Cite

Lupandin, L. S. (2025). Information about the Gnostic Schools of the 1st – 3rd Centuries in John Damascene’s Work “On Heresies”. Via in Tempore. History and Political Science, 52(1), 40-47. https://doi.org/10.52575/2687-0967-2025-52-1-40-47

Issue

Section

Topical issues of world history