TRANSFORMATION OF SONG FOLKLOR OF THE CHUVASHI IN THE 20–30s OF THE XX CENTURY: ON THE ISSUE OF THE «SOVIETIZATION» OF TRADITIONAL CULTURE

Authors

  • V. Medvedev Surgut State Pedagogical University
  • M. Popov Nosov Magnitogorsk State Technical University

DOI:

https://doi.org/10.18413/2687-0967-2020-47-2-350-358

Keywords:

«sovietization», Chuvashes, traditional culture, transformations, song folklore

Abstract

The sphere of political interests of the new Soviet leadership covered all aspects of traditional folk culture. Particular attention was given to cultural practices as an important element in the field of politics and ideology in the system of new social relations. The construction of new cultural images met the requirements of the young Soviet state and served as the basis for the interpretation of events and the emerging self-awareness of people. The concept of «Sovietization» involves the use of a number of cultural practices. An example is the practice with the indigenous peoples of the North, whose «Sovietization» was thought of as «assimilation» by the Soviet society, with the involvement of propaganda and the dissemination of samples of Soviet culture. Similar processes of «Sovietization» of traditional culture, language and literature took place among the Chuvashs. These processes contributed to the subsequent integration of the Chuvash into the emerging Soviet culture. The «Sovietization» of the traditional Chuvash culture influenced everyday life and mentality, was introduced into the tradition and changed it. The transformation is clearly observed in anthroponyms and oikonyms, ritual practices, folklore and other areas of material and spiritual culture. From the first years of the establishment of Soviet power, folklore was influenced by «Sovietization». The transformation of songwriting manifested itself in various aspects. The «Sovietization» of the Chuvash folklore negatively affected authentic music. In the 1930s, lyrics of folk songs that were not revised in accordance with the new guidelines were deemed irrelevant and disappeared from the repertoire of professional performers. In the context of the transformation of traditional culture, the «Sovietization» of the Chuvash song folklore was a justified and demanded process for its time. The inclusion of new cultural forms and everyday practices in the tradition of the people created a different type of culture – Soviet, whose elements are observed today in the modern Chuvash culture.

References

Абашин С.Н. 2015. Советский кишлак: между колониализмом и модернизацией. М., Но-

вое литературное обозрение, 719.

Абрукова Т.А. 2006. Песенное творчество первых чувашских композиторов: к проблеме

становления профессионализма. Вестник Чувашского университета. 5: 187–191.

Азарова П.Е. 2011. Феномен антипраздника в советской массой культуре 1920-х – сере-

дины 1930-х годов. Вестник НГУ. Серия: История, филология. Том 10, выпуск 10: История: 120–

Багдасарян С.Д. 2013. Советский праздник в российской деревне 1920-х гг. Почему со-

ветизация праздничной крестьянской культуры в эпоху нэпа проходила замедленно? Преподава-

ние истории в школе. 3: 76–79.

Воробьев В.П. 2011. Чувашские народные песни. Чебоксары, Чувашский государствен-

ный институт гуманитарных наук, 328.

Галиева Ф.Г. 2017. Антирелигиозные праздники в Башкирии в 1923 г. Вопросы истории.

: 146–153.

Галиева Ф.Г. 2018. Комсомольский праздник Семык у марийцев Башкирии. Вестник

Марийского государственного университета. Серия: Исторические науки. Юридические науки.

Т. 4. 1.: 15–19.

Декреты Советской власти в 5 т. Т. 1. М., Государственное издательство политической

литературы, 1957. 626.

Декреты Советской власти в 5 т. Т. 2. М., Государственное издательство политической

литературы, 1959. 698.

Исмагилова Е.И. 2017. Современное состояние песенного фольклора чувашей Сибири.

Сибирский филологический журнал. 2: 16–27.

Кирчанов М.В. 2013. Унификация текста в чувашской АССР в 1930-е гг. (советизация

чувашской литературы). Общественные науки. 2: 28–33.

Козлов Ф.Н. Антирелигиозные мотивы в чувашском и марийском советском фолькло-

ре. URL: http://mognovse.ru/b-antireligioznie-motivi-v-chuvashskom-i-marijskom-sovetskom.html (дата

обращения 10 января 2020).

Макарова Н.Н. 2017. Религиозная жизнь в Магнитогорске (1930–1980-е гг.). Проблемы

истории, филологии, культуры. 2 (56): 146–158.

Максимов С.М. 1929. Чувашская музыка. В кн.: Первый всечувашский краеведческий

съезд (15–21 июня 1928 года в г. Чебоксарах ЧАССР). Тезисы докладов и резолюции. Чебоксары,

Издание общества изучения Чувашского края: 71–79.

Максимов С.М. 1934. Вступительная статья. В кн.: 146 песен, записанных от Гаврила

Федорова С. Максимовым, Ф. Павловым, В. Воробьевым и Т. Парамоновым. Чебоксары – Москва,

Чувашгосиздат-Музгиз: 3–16.

Медведев В.В. 2009. Полевой материал автора (Республика Башкортостан, Зилаирский

р-н, с. Бердяш).

Медведев В.В. 2018. Полевой материал автора (Республика Башкортостан, Кармаска-

линский р-н, с. Суук-Чишма).

Медведев В.В., Малахова Л.П. 2018. «Советизация» традиционной культуры чувашей в

–30-е годы XX века. Научный диалог. 3: 186–197.

Павлов Ф.П. 1926. Чуваши и их песенное и музыкальное творчество. Музыкально-

этнографические очерки. Чебоксары, Общество изучения местного края, 65.

Панченко А.А. Культ Ленина и «советский фольклор». URL:

http://folk.spbu.ru/Reader/panch2.php?rubr=Reader-articles (дата обращения 10 января 2020).

Плаггенборг Ш. 2000. Революция и культура: Культурные ориентиры в период между

Октябрьской революцией и эпохой сталинизма. Пер. с нем. И. Карташева. СПб., Нева, 416.

Погодина И.П. 2011. Песенное творчество первых чувашских композиторов: идеология

и искусство. URL:

https://pogodinkk.ucoz.ru/publ/pesennoe_tvorchestvo_pervykh_chuvashskikh_kompozitorov_ideologija_

i_iskusstvo_issledovanie/1-1-0-48 (дата обращения 10 января 2020).

Попова Е.В. 2017. Новая (советская) символика и предметный мир крестьянской повсе-

дневности. В сб.: Этнокультурные процессы в многонациональном государстве (к 100-летию революции 1917 года в России). Материалы Шестнадцатых Международных Санкт-Петербургских этнографических чтений. СПб, Российский этнографический музей: 43–47.

Постановление Политбюро ЦК РКП(б) «О политике партии в области художественной литературы», 18 июня 1925 г. URL: http://hist.msu.ru/ER/Etext/USSR/1925.htm (дата обращения 10 января 2020).

Постановление Политбюро ЦК ВКП(б) «О перестройке литературно-художественных организаций», 23 апреля 1932 г. URL: http://www.refsru.com/referat-16420-16.html (дата обращения 10 января 2020).

Романов Н.Р. 1960. Чувашские пословицы, поговорки и загадки. Чебоксары, Чувашское государственное издательство, 359.

Сироткин М.Я. 1965. Чувашский фольклор: очерк устно-поэтического народного твор-чества. Чебоксары, Чувашское книжное издательство, 132.

Хальбвакс М. 2007. Социальные рамки памяти. Пер. с фр. и вступительная статья С.Н. Зенкина. М., Новое издательство, 348. (Halbwachs M. 1994. Les cadres sociaux de la mémoire. Paris, Albin Michel, 374).

Чуваши. М., Наука, 2017.

Чуваши: этнографическое исследование. Ч. 2. Духовная культура / Под редакцией М.Я. Сироткина, М.И. Иванова, Чебоксары, Чувашское книжное издательство, 1970. 308.

Шнирельман В.А. 2016. Социальная память и образы прошлого. Новое прошлое. 1: 100–123.


Abstract views: 734

Share

Published

2020-08-05

How to Cite

Medvedev, V., & Popov, M. (2020). TRANSFORMATION OF SONG FOLKLOR OF THE CHUVASHI IN THE 20–30s OF THE XX CENTURY: ON THE ISSUE OF THE «SOVIETIZATION» OF TRADITIONAL CULTURE. Via in Tempore. History and Political Science, 47(2), 350-358. https://doi.org/10.18413/2687-0967-2020-47-2-350-358

Issue

Section

Topical issues of Russian history