Grave monuments with traces of painting from the cemetery at the church in the name of the Nativity of the Theotokos in Roshcha

Authors

  • Elena E. Vasileva Institute of Archaeology of Russian Academy of Sciences

DOI:

https://doi.org/10.52575/2687-0967-2022-49-2-450-460

Keywords:

Kaluga region, Borovsk city, grave monuments of the 18th – 19th centuries

Abstract

This article presents the research results of the ground part of the Post medieval necropolis. For setting boundaries of the archaeological site and the topography of the cemetery classical as well as new research methods were implemented, for example, the GIS technologies. Grave monuments of various types became the object of study: imitation of sarcophagi, tomb chapels, slabs. Particular attention is paid to the monuments, which carry traces of painting. Such traces were found on nine grave monuments, eight of them are an imitation of a sarcophagus, one is a stand-monument with a lost dominant (probably in form of a cross). In this cemetery, red, green, blue / light blue colors are met for the background design and black for the inscriptions. Such finds are rare, because the paint layer is short-lived. Despite the fact that it is scientifically proven that the original tombstones were polychrome, the author raises the question of the initial or subsequent color of separate tombstones. It is proven that some monuments were colored at a later date. An analysis of visibility of this group of monuments from the side of the church and paths was also carried out.

Author Biography

Elena E. Vasileva, Institute of Archaeology of Russian Academy of Sciences

Ph.D., junior researcher, Institute of Archaeology of Russian Academy of Sciences, Moscow, Russia

ORCID: 0000-0002-2723-3184

References

Абакулов В.И., 2011. Историческая топография и локализация кладбищ Боровского района Калужской области. URL: http://www.borovskold.ru/content.php?page=qdbneujl_rus&id=12 (дата обращения: 17 января 2022).

Алексеев А.В., 2013. Звенигородский некрополь. Исторические кладбища города и округи. Звенигород, ГБУК МО «Звенигородский историко-архитектурный и художественный музей», 48, ил.

Беляев Л.А., 1993. Проблема христианского и «языческого» в погребальном обряде средневековой Москвы. Конференция Истоки русской культуры (археология и лингвистика) 7–9 декабря 1993 г. Москва. Тезисы докладов: 29–32.

Беляев Л.А., 1996а. Древнерусское надгробие: мир семантических загадок. Живая старина. 3: 36–39.

Беляев Л.А., 1996б. Русское средневековое надгробие. Белокаменные плиты Москвы и Северо-Восточной Руси XIII–XVII вв. М., Модус-Граффити, 572.

Беляев Л.А., 2000. Древнерусское надгробие в контексте христианской культуры. Вестник РГНФ. 3: 71–83.

Беляев Л.А., 2007. Лапидарная эпиграфика Москвы XV–XVII вв.: современные проблемы. Российская археология. 1: 133–142.

Беляев Л.А., 2015. Археолог на кладбище. О чем рассказывают живым его находки в городах мертвых. Московское наследие. 3 (39): 28–35.

Васильева Е.Е., 2020. Обследование некрополя церкви Рождества Пресвятой Богородицы в Роще (г. Боровск). Археологические открытия. Т. 2018: 162–164.

Всесвятское кладбище. URL: https://regnum-mortuus.jimdo.com/некрополи/тула-тульский-край/тула-всесвятское-кладбище (дата обращения: 25 января 2022).

Жердева А.С., Абакулов В.И., Павлишак А.А. Сохранившиеся белокаменные надгробия и закладные доски XV–XVIII вв. на территории Калужской губернии. К составлению свода. URL: http://kokm.ru/ru/po/nad/ (дата обращения: 21 января 2022).

Ковшарь И.Г., 1997. Семантика изображений на надгробных памятниках XIX века тульского некрополя. Историко-археологические чтения памяти Н.И. Троицкого. Материалы. Тула. URL: https://tiam-tula.ru/semantika-izobrazhenii-na-nadgrobnykh/ (дата обращения: 21 января 2022).

Ковшарь И. Г., 2003. Тульский некрополь: надгробные памятники конца XVIII – начала XX вв. Тульский краеведческий альманах: 128–133.

Ковшарь И.Г., 2018. Тульский некрополь: белокаменная резьба XVIII века. В кн.: Жизнь в Российской империи: Новые источники в области археологии и истории XVIII века. М., Институт археологии РАН, Институт российской истории РАН: 71–73.

Нациевский С., 2015. От Симеона Полоцкого до Сергея Каледия. Некрополь в русской литературе. Московское наследие. 3 (39): 116–120.

Нетунахина Г.Д., 1978. Русское художественное надгробие второй половины XVIII – первой четверти XIX в. В кн.: Ермонская В.В., Нетунахина Г.Д., Попова Т.Ф. Русская мемориальная скульптура: к истории художественного надгробия в России XI – начала XX в. М., Искусство, 312. URL: http://sculpture.artyx.ru/books/item/f00/s00/z0000009/st018.shtml (дата обращения: 17 января 2022).

Петросян Г.Л., 2007. Хачкар: генезис, функции, иконография, семантика. Ереван, 393 (на арм. яз.).

Святославский А.В., 2004. Традиция памяти в Православии. М., «Древлехранилище», 224, илл.

Шокарев С.Ю., 2015. Московский некрополь. От курганов до мавзолея. Московское наследие. 3 (39): 4–13.


Abstract views: 77

Share

Published

2022-07-08

How to Cite

Vasileva, E. E. (2022). Grave monuments with traces of painting from the cemetery at the church in the name of the Nativity of the Theotokos in Roshcha. Via in Tempore. History and Political Science, 49(2), 450-460. https://doi.org/10.52575/2687-0967-2022-49-2-450-460

Issue

Section

Topical issues of Russian history