Social unrest in Early Byzantine Cities: from Konstantine to Feodosius I (According to «The Ecclesiastical History»)

Authors

  • Maria A. Rudneva Belgorod National Research University

DOI:

https://doi.org/10.52575/2687-0967-2022-49-2-302-310

Keywords:

Late Antiquity, city, unrest, conflict

Abstract

The article is devoted to the study of the role of social unrest in the Early Byzantine period. Cities were the key centers of the political, socio-economic and cultural life of the empire. The authors of works in the genre of the Ecclesiastical History described urban conflicts in some detail in the context of religious and political realities. Works in this genre provide extensive material for a comprehensive analysis of the causes, course and consequences of instability in the cities of the Eastern Roman Empire. In early Byzantine times, unrest and conflicts began to occur more often. This was due both to internal processes – the uneven socio-economic development, the struggle for hegemony between different religious and political associations and ethno-confessional communities, and external factors – tensions with neighboring states, military clashes, etc. Unrest and conflicts in the eastern cities are a vivid manifestation of the contradictions of the Early Byzantine period.

Author Biography

Maria A. Rudneva, Belgorod National Research University

Candidate of Historical Sci-ences, assistant of the Department of General History, Faculty of History and Philology, Belgorod National Research University, Belgorod, Russia

ORCID: 0000-0002-0113-5084

 

References

Болгов H.H. 2009. Поздняя античность: история и культура. Белгород, БелГУ, 88.

Ващева И.Ю. 2012а. «Церковные истории» IV–VII вв.: динамика развития жанра. В: Проблемы истории, филологии, культуры. № 2 (36): 129–154.

Ващева И.Ю. 2012б. «Церковные истории» IV–VII вв. в контексте изучения межкультурных коммуникаций. В: Вестник ННГУ. № 6–3: 228–235.

Ващева И.Ю. 2013. Феномен «Церковных историй» в эпоху Поздней Античности.

Дисс. … д-р. ист. наук. Нижний Новгород, 789.

Ведешкин М.А. 2015. Языческая оппозиция христианизации Римской империи (IV–VI вв.). Дисс. … канд. ист. наук. М., 316.

Гоголев Д.А. 2020. Поселения, названные городами, в «церковной истории» Феодорита Кирского. В: Via in tempore. История. Политология. Т. 47. № 1: 47–53.

Григорюк Т.В. 2009. Цезарь Галл в античной историографии. В: Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия: История. Политология. № 7 (62): 10–15.

Зайцева И.В. 2015. Понятие о долге в трудах Афанасия Александрийского. В: Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия: История. Политология. № 13 (210): 39–42.

Зайцева И.В. 2018. Особенности исторической топографии Александрии Египетской. В: Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия: История. Политология. Т. 45. № 2: 222–226.

Кривушин И.В. 1996. Загадка Сократа Схоластика: Юлиан и его время. В: Проблемы социальной истории и культуры средних веков и раннего нового времени. № 1: 47–56.

Курбатов Г.Л. 1962. К вопросу о «хулящих бога» (βλασφημουντες) и восстании 387 г. в Антиохии. В: Древний мир: сборник статей в честь академика В.В. Струве. М., Издательство восточной литературы: 572–578.

Лебедев П.Н. 2013. Города как место манифестации императорской власти (в сочинениях римских историков III−IV вв. н. э.). В: Вестник РГГУ. Серия: Литературоведение. Языкознание. Культурология. № 13 (114): 25–37.

Сидоров А.И. 2013. Святоотеческое наследие и церковные древности. Т. 3. М., Сибирская Благозвонница, 732.

Тюленев В.М. 2001. Павел Орозий и его «История против язычников». В: Павел Орозий. История против язычников. Кн. I–III. СПб., Алетейя, 5–20.

Феодорит Кирский. 1993. Церковная история. М., Российская политическая энциклопедия, Православное товарищество «Колокол», 239.

Bardy G. (éd.). 1952. Eusèbe de Césarée. Histoire Ecclésiastique. Livres I–IV. Paris, Cerf, 215.

Barnes T.D. 2012. Review of Riot in Alexandria: Tradition and Group Dynamics in Late Antique Pagan and Christian Communities. The Transformation of the Classical Heritage, 46. The Catholic Historical Review. 98: 86–87.

Bidez J. (ed.). 1964. Evagrius. The Ecclesiastical History. Amsterdam, 644.

Browning R. 1952. The Riot of A. D. 387 in Antioch: The Role of the Theatrical Claques in the Later Empire. In: The Journal of Roman Studies. Vol. 42: 13–20.

Fromen H. 1914. (ed.). Athanasii historia acephala. Münster, 100.

Haas C. 1997. Alexandria in Late Antiquity: topography and social conflict. Baltimore, London, Johns Hopkins University press, 494.

Migne J.-P. (ed.). 1859. Socrates Scholasticus. Historia ecclesiastica. In: Patrologia Graeca. Т. 67. Paris: 30–842.

Migne J.-P. (ed.). 1864. Philostorgius. Historia Ecclesiastica. In: Patrologia Graeca. T. 65. Paris: 459–638.

Migne J.-P. (ed.). 1866. Rufini Aquileiensis Presbyteri Historiae Ecclesiasticae libri duo. In: Patrologia Latina. T. 21. Paris: 465–540.

Migne J.-P. (ed.). Sozomenus. Historia ecclesiastica 1859. In: Patrologia Graeca. Т. 67. Paris: 843–1130.

Sivan H. 2008. Palestine in Late Antiquity. Oxford – New York, 430.


Abstract views: 96

Share

Published

2022-07-07

How to Cite

Rudneva, M. A. (2022). Social unrest in Early Byzantine Cities: from Konstantine to Feodosius I (According to «The Ecclesiastical History»). Via in Tempore. History and Political Science, 49(2), 302-310. https://doi.org/10.52575/2687-0967-2022-49-2-302-310

Issue

Section

Topical issues of world history