The transformation of the Tula teacher's institute in the first years of Soviet power

Authors

  • Oleg I. Volkov Тульский государственный университет

DOI:

https://doi.org/10.52575/2687-0967-2022-49-1-151-162

Keywords:

Tula Higher Pedagogical Institute, education, liquidation of illiteracy, labor school, Soviet power

Abstract

The article deals with the transformation of the Tula Teachers' Institute into a higher pedagogical educational institution after 1917. This reform was one of the first to create the Soviet education system. The study reveals the structure of the Tula Higher Pedagogical Institute, its activities in the early stages of its formation. The success of the education system depends, first of all, on qualified teaching staff who can fulfill the task assigned to them by the state. In this regard, the transformation of the Tula Teachers' Institute after 1917 is a hot topic at the present time, since the experience gained in the creation of higher pedagogical educational institutions in the first post-revolutionary years can be of some value for the current structural changes in the education system of the Russian Federation. The Tula Pedagogical Institute became the first institution of higher education in the city after 1917, where teachers were trained. It became a forge for the training of teachers for Tula and the Tula province at a difficult time in the creation of a new education system. In addition to the obvious tasks of training specialists for labor schools, educational institutions of a new type, the institute also plans to train specialists in the field of out-of-school education. Their main task is to organize the process of eliminating illiteracy among the adult population throughout the Tula province, which was one of the main problems for the Soviet government in the first post-revolutionary years. The large shortage of teaching staff that arose after the revolutionary events of 1917 had to be filled with new specialists, who became the students of the new higher pedagogical educational institution.

Author Biography

Oleg I. Volkov, Тульский государственный университет

Post-Graduate Student of the Department of History of State and Law, Tula State University, Tula, Russian Federation

References

Антонова Ю.В. 2017. Учительство Тульской губернии на рубеже XIX–XX веков: дис… канд. истор. наук. Белгород, 252.

Гоголев Н.В. 2019. Емельян Игнатьевич Игнатьев: первый руководитель тульского рабфака. Вестник ГОУ ДПО ТО «ИПК и ППРО ТО». Тульское образовательное пространство», 2: 117–120.

Гоголев Н.В. 2019. Учебные заведения Тулы в первые годы советской власти. Вестник ГОУ ДПО ТО «ИПК и ППРО ТО». Тульское образовательное пространство, 1: 325–338.

Государственный архив Российской Федерации (ГАРФ). Ф. Р-130. Оп. 2. Д. 1. Л. 39.

Государственный архив Тамбовской области (ГАТО). Ф. Р1404. Оп. 1. Д. 1, 2, 7.

Государственный архив Тамбовской области (ГАТО). Ф. 261. Оп. 1. Д. 7.

Декреты советской власти. Т. 1: 25 октября 1917 г. 1957. Москва, Гос. Изд-во полит. Литературы, 626.

Директивы ВКП(б) и Постановления советского правительства о народном образовании

за 1917–1947 гг. Сборник документов за 1917–1947 гг. 1947. Москва, Изд-во Акад. пед. наук РСФСР, 320.

Ермакова С.Н. 2003. Начальное образование в Тульской губернии начала XX века: 1900–1914 гг..: дис ... канд. ист. наук. Москва, 202.

Королева Е.В. 2005. Тульский городской досуг в 1-й половине 20-х годов XX века. Тульский краеведческий альманах, 3: 65–71.

Ленин В.И. 1962. Полное собрание сочинений. Т. 31. Март – апрель 1917. Москва, Госполитиздат, 662.

Ленин В.И. 1970. Новая экономическая политика и задачи политпросветов. Доклад на II Всероссийском съезде политпросветов. Москва, Политиздат, 174.

Ленин В.И. 1962. Полное собрание сочинений. Т. 45. Март 1922 – март 1923. Москва, Госполитиздат, 729.

Ленин В.И. 1970. Полное собрание сочинений. Т. 45. Москва, Изд. Политической литературы, 366.

Миронов Б.Н. 2015. Российская империя: от традиции к модерну: в 3 т. Т. 3. СПб., Дмитрий Буланин, 992.

Ольденбург С.С. 1992. Царствование императора Николая II. Москва, Изд. и рекл.-информ. фирма «Феникс», 381.

Парамонова И.Ю. 2008. Тула 20 век: подробности. Тула, Дизайн-Коллегия, 255.

Протоколы съездов и конференция Всесоюзной Коммунистической партии (б), Восьмой Съезд РКП (б). 1933. Москва, Партийное изд., 568.

Резолюции I-го первого Всероссийского съезда по Просвещению. Электронный ресурс URL: https://dlib.rsl.ru/viewer/01008948307#?page=3 (дата обращения: 23.09.2021).

Российский государственный архив социально-политической истории (РГАСПИ). Ф. 142. Оп. 1. Д. 190. Л. 27.

Самарцева Е.И. 2005. Встреча через столетие. Очерки истории интеллигенции Тульской губернии на рубеже XIX–XX вв. в контексте ряда теоретических замечаний. Тула, Изд-во ТулГУ, 279.

Самарцева Е.И. 1995. Тульские преподаватели на рубеже XIX–XX вв. Состав и положение. Тульская школа, 4: 53–57.

Сапрыкин Д.Л. 2009 Образовательный потенциал Российской Империи. Москва, ИИЕоТ РАН, 176.

Собрание узаконений и распоряжений правительства за 1917–1918 гг. Электронный ресурс URL: http://istmat.info/node/31601 (дата обращения: 23.09.2021).

Струков К.В. 2014 Василий Васильевич Логгинов и Тульский учительский институт. Тульский краеведческий альманах, 11: 131–135.


Abstract views: 89

Share

Published

2022-04-06

How to Cite

Volkov, O. I. (2022). The transformation of the Tula teacher’s institute in the first years of Soviet power. Via in Tempore. History and Political Science, 49(1), 151-162. https://doi.org/10.52575/2687-0967-2022-49-1-151-162

Issue

Section

Topical issues of Russian history