TEACHING CONGRESSES IN BELARUS (SECOND HALF OF THE ХІХ – EARLY XX CENTURIES)

Authors

  • V.M. Оstroga Belarusian State Technological University

DOI:

https://doi.org/10.18413/2687-0967-2020-47-1-120-129

Keywords:

teachers' congresses, pedagogical intelligentsia, educational institutions, pedagogical courses, teachers' societies

Abstract

The purpose of this study is to consider the conditions of organization and tasks of teachers' congresses as one of the important forms of social and pedagogical movement, as well as to assess the degree of their effectiveness for the educational process in educational institutions of Belarus. Against the background of the characteristics of the general political situation in the country and the contradictions in the development of the education system, the evolution of the idea of holding teachers' congresses and the experience of their practical implementation is shown. In chronological sequence examples of the held teacher congresses are presented, the importance and efficiency of their carrying out is analyzed. The rules and objectives of the organization of congresses, the composition of participants, the issues under consideration are disclosed. The conclusions drawn by the author are based on the use of legal acts, archival sources and materials of pre-revolutionary periodicals.

Author Biography

V.M. Оstroga, Belarusian State Technological University

Belarusian State Technological University, 13a, Sverdlova St, Minsk, 220006, Republic of Belarus

References

Анастасиев А. 1903. К вопросу о значении съездов начальных учителей. Русская школа. 12: 115–117.

Байлукова А.М. 1993. Грамадскія арганізацыі інтэлігенцыі ў пачатку ХХ ст. на Беларусі. Веснік БДУ. Сер. 3. Гісторыя. Філасофія. Псіхалогія. Паліталогія. Эканоміка. Права. 3: 6–9.

Бунаков Н. 1905. Как я стал и перестал быть «учителем учителей». СПб., тип. т-ва «Об-щественная польза», 160.

Буслаева Л.П. 1974. История развития просвещения и школы народов СССР с Х в. по октябрь 1917 г. Горький, 111.

Голос учителя. Издание группы учителей и учительниц Витебской губернии. Витебск: Работник, 1908.

З Беларусі і Літвы (ад нашых карэспандэнтаў) 1907. Наша ніва. 8 чэрвеня: 6.

Из жизни школы. Народное образование в Виленском учебном округе. 5. Вильна, тип. А.Г. Сыркина, 1914.

Ковалев А.А. 1905. Очерк возникновения и развития учительских курсов и съездов в России. Русская школа, 12: 71– 94.

Местные учительские съезды. Вопросы и нужды учительства. Под ред. Е.А. Звягинцева. М., Тип. И.Д. Сытина, 1909.

Мяцельскі М.С. 1981. Народнае настаўніцтва Беларусі ў перыяд рэвалюцыі 1905–1907 гадоў. Веснік БДУ. Сер. 4: Філалогія. Журналістыка. Педагогіка. Псіхалогія, 11: 46–49.

Народное образование в Виленском учебном округе. 3. Вильна, тип. А.Г. Сыркина, 1914.

Паначин Ф.Г. 1983. Учительство и революционное движение в России (ХІХ – начало ХХ в.). М., Педагогика, 213.

Современные педагогические течения. 1913. Сост. П.Ф. Каптеров и А.Ф. Музыченко. М., Польза, 220.

Троська Я. 1926. Некаторыя моманты з дарэвалюцыйнае асьветы на тэрыторыі сучаснае Магілѐўшчыны. Полымя, 1: 128–141.

Труды курсов для учителей средней школы. Под общ. Ред. А.Я. Закса и С.Ф. Знаменского. СПб., Типо-литография Б.Я. Авидона, 1908.

Труды I Всероссийского съезда обществ вспомоществования лицам учительского звания. Т. 1. Сост. В.М. Евтеев. М., Беседа, 1907.

Тулупов Н. 1930. Первый Всероссийский съезд обществ вспомоществования лицам учительского звания. М.-Л., Работник просвещения, 37.

Уткин А.В. 2011. Профессиональная функция и социальная миссия учительских съез-дов второй половины ХIХ века. Человек и образование, 3: 137–141.

Учительские общества, кассы, курсы и съезды. Сост. Г. Фальборк, В. Чарнолуский. СПб., тип. Б.М. Вольфа, 1901.

Школа и педагогическая мысль России периода двух буржуазно-демократических революций: сб. научных тр. под ред. Э.Д. Днепрова. 1984. М., АПН СССР, 245.


Abstract views: 687

Share

Published

2020-08-05

How to Cite

ОstrogaV. (2020). TEACHING CONGRESSES IN BELARUS (SECOND HALF OF THE ХІХ – EARLY XX CENTURIES). Via in Tempore. History and Political Science, 47(1), 120-129. https://doi.org/10.18413/2687-0967-2020-47-1-120-129

Issue

Section

Topical issues of Russian history