Georgia today: current problems and new challenges in the system of Higher education

Authors

  • Larisa A. Chereshneva Lipetsk State Pedagogical named after P.P. Semenov-Tyan-Shansky University
  • Ulkar Gadjieva Lipetsk State Pedagogical named after P.P. Semenov-Tyan-Shansky University

DOI:

https://doi.org/10.52575/2687-0967-2021-48-1-97-106

Keywords:

higher education system, education and science system, Bologna process, Tbilisi State University, Academy of Sciences, European Higher Education Quality Assurance Association (EQAR), voucher system, teaching staff, Azerbaijanis, national minorities

Abstract

The article presents the history of the development, formation and existence of the higher education system of Georgia in the Soviet and modern periods. The task of the authors is to identify the main problems of the educational system, which, in the course of numerous improvements and changes, acquires new features, and to analyze the possible solutions presented in the form of national projects. The paper also discusses the goals and characteristics of the largest European organizations to create a single educational space, to ensure this process with quality, of which Georgia is a full participant. Particular attention is paid to I.A. Javakhishvili Tbilisi State University, as the only center of higher education of the Republic since 1918 and the Academy of Sciences, founded in 1941. We study the conditions for issuing consumer loans for students provided by the leaders of the country's financial sector – the Bank of Georgia and TBC Bank. In conclusion, it was concluded that low salaries for teachers and lecturers, the imperfections of the «Europeanized» educational policy, and difficulties in obtaining the quality education by the representatives of numerous indigenous peoples of Georgia, a weak material and technical base is only that small part of the “diagnoses” made to the current education and science system of the Republic.

Author Biographies

Larisa A. Chereshneva, Lipetsk State Pedagogical named after P.P. Semenov-Tyan-Shansky University

Doctor of Historical Sciences, Professor of the Institute of History Law and Social Sciences,
Lipetsk, Russia

Ulkar Gadjieva, Lipetsk State Pedagogical named after P.P. Semenov-Tyan-Shansky University

student of the department of the management of the Institute of History Law and Social Sciences,
Lipetsk, Russia

References

Амирджанова Ш. Азербайджанцы в Грузии: почему им так сложно получить хорошее образование и перспективную работу. JAM News. 2019. URL: https://jam-news.net/ (дата обращения: 25 сентября 2019).

Борисова Е.Р. 2006. Положения Болонской декларации в системе образования. Чебоксары, Новое время, 311.

Васадзе Н.Ш. 1975. Из истории высшего педагогического образования в Грузии. Тбилиси, Издательство Тбилисского университета, 66.

Вачнадзе Г.Н. 2009. Деловая Грузия. М., ООО «Полпред Справочники», 209.

Вачнадзе Г.Н. и др., 1993. История Грузии (с древнейших времен до наших дней). Тбилиси, Артануджи, 474.

Гаджиев К.С. 2001. Геополитика Кавказа. М., Международные отношения, 462.

Гретченко А.И. 2005. Болонский процесс: плюсы, минусы, за и против… М., Наука, 100.

Грузия в цифрах: итоги последней переписи населения. Грузинский язык за 3 месяца. 2014. URL: https://gruzinskij.ru/o-gruzii/facts/gruziya-v-cifrax.html (дата обращения: 30 апреля 2020).

Закон Грузии об общем образовании. 2010. Статья 2. Разъяснение терминов. Тбилиси, 2005.

Капальбо К. 2019. Грузия: Люди. Горы. Виноград. М., КоЛибри, Азбука-Аттикус, 428.

Кожокин Е. М. 2001. Грузия: проблемы и перспективы развития. Т. 1. Рос. ин-т стратегич. исслед. М., РИСИ, 321.

Месхиа Ш.А. 1968. История Грузии (краткий обзор). Тбилиси, ТбГУ, 47.

Новрузов Д.А. 1991. Традиционная и современная материальная культура азербайджанцев, проживающих в Грузии. Автореф. дис. на соискание ученой степени кандидата исторических наук. Баку, 21.

Рцхиладзе Г.В. 2018. Фактор внешнего авторитета для «малых» государств и интеграция на постсоветском пространстве. Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Международные отношения, 18 (1): 33–48.

«Тэласи» оформило соглашение с Техническим университетом и Академией энергетики Грузии. REGNUM. 2006. URL: https://regnum.ru/news/economy/644935.html (дата обращения: 20 ноября 2019).

Цибахашвили Г.И. 2001. Самоучитель грузинского языка. М. – Элиста-Гродно; Тропос, 256.

Bank of Georgia (საქართველოს ბანკი). Официальный сайт. URL: https://bankofgeorgia.ge/en/retail/main (дата обращения: 30 сентября 2019).

European Commission. Projects in Georgia – European External Action Service. Официальный сайт. URL: https://ec.europa.eu/search/?QueryText=georgia&op=Search&swlang=en&form_build_id=form-BLXVUcNX8q6o4DSZPXINwHpmc9KFaqXHcJXqB53DMac&form_id=nexteuropa_europa_search_search_form (дата обращения: 5 мая 2020 года).

Gachechiladze R. 2004. The New Georgia: Space, Society, Politics. London, Routledge, XXI, 205. 20. Ivane Javakhishvili. Tbilisi State University (თბილისის ივანე ჯავახიშვილ Bank of Georgia ის სახელობის სახელმწიფო უნივერსიტეტი). Официальный сайт. URL: https://www.tsu.ge/en/ (дата обращения: 30 сентября 2019).

Ministry of Education, Science, Culture and Sport of Georgia (საქართველოს განათლების, მეცნიერები, კულტურისა და სპორტის სამინისტრო). Официальный сайт. URL: https://www.mes.gov.ge/ (дата обращения: 30 сентября 2019).

Ömərli V. 2001. Qarayazi. I hissə. Baki – Çaşıoğlu, 760.


Abstract views: 445

Share

Published

2021-07-06

How to Cite

Chereshneva, L. A., & Gadjieva, U. (2021). Georgia today: current problems and new challenges in the system of Higher education. Via in Tempore. History and Political Science, 48(1), 97-106. https://doi.org/10.52575/2687-0967-2021-48-1-97-106

Issue

Section

Topical issues of world history